• Anonym (Anonym)

Är detta normalt värde på sköldkörteln?

Hej!

Var till läkaren och lämnade massa prover häromdagen och fick nu veta att jag har låg sköldkörtelfunktion. Normala värden ligger på 0.2-4.0 sa läkaren och mitt låg på 9. Han tyckte inte att det är så pass högt att jag skulle känna av det och få olika symtom men jag har länge känt mig onormalt trött men tänkt att det nog beror på att jag har två småbarn och får sova ganska dåligt på nätterna.
    Han skulle återkomma om 2 månader först, och då ska jag få ta mer prover och dem ska bestämma om jag behöver medicineras.
    När jag sitter och läser på internet så verkar många sm har lägre värden än mig få medicin men på min läkare lät det ut som att det inte alls var så farligt högt.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Är detta normalt värde på sköldkörteln?
  • Anonym

Byt läkare! Du SKA ha medicin, inget snack om saken!

• Queenie70

Vilket pucko till läkare. Jo, det är högt.  Jag låg på 4,6 sist jag mätte och äter 200 mg. levaxin. (dvs. en hög dos)

• Pimpinellan

TSH 9 är ju skyhögt och alldeles fel att måsta ha. Du ska äta Levaxin och förmodligen hög dos. Jag tar 75 mg och då hade jag ändå bara 3,5 när jag började.

• Anonym (hypothyroid)

Allt handlar ju om vilka symtom du har och VARFÖR du har högt TSH. Och du skriver inte vilka T3 och T4 värden du har, de är ju de som faktiskt är de aktiva komponenterna.

Har du haft någon virusinfektion, inflammation eller fött barn nyligen. Allt detta kan påverka sköldkörteln.

Det är mycket möjligt att det bara är något övergående, man ska inte medicinera ett högt TSH utan symtom på underfunktion vid behov!!

Jag skulle inte vilja medicinera ifall jag inte behövde! Lycka till!

• Queenie70
    Pimpinellan skrev 2012-02-23 13:53:19 följande:
    TSH 9 är ju skyhögt och alldeles fel att måsta ha. Du ska äta Levaxin och förmodligen hög dos. Jag tar 75 mg och då hade jag ändå bara 3,5 när jag började.
    Nä, skyhögt är när man har 99 som jag hade innan jag började medicineras. Men högt är det ändå
  • Pimpinellan
    Queenie70 skrev 2012-02-23 14:13:44 följande:
    Nä, skyhögt är när man har 99 som jag hade innan jag började medicineras. Men högt är det ändå
    Du vet kanske inte om de nya riktinjerna på TSH max 2 om man mår dåligt,planerar barn,har svårt att få barn,haft m.f?
  • Queenie70
    Pimpinellan skrev 2012-02-23 18:58:45 följande:
    Du vet kanske inte om de nya riktinjerna på TSH max 2 om man mår dåligt,planerar barn,har svårt att få barn,haft m.f?
    Säger bara att det finns grader i helvetet sas. Argumenterar inte alls om att TS värde är högt.
  • MammaHela

Du ska byta läkare omedelbart. TSH på 9 och symtomen du har innebär att du behöver levaxin. Kräv medicin och vänta INTE i 2 månader.

Att inte känna av att du ligger på 9, alltså den läkaren borde få ett nackskott. Ligger jag över 1,0 i TSH mår jag skit, jag behöver ligga runt 0.1 - 0.3 för att må bra,

När jag hade som högst låg jag på 96 och höll på att dö. 

Vad är det för läkare? 

• Anonym

Byt läkare, OMEDELBART!

Jag har lägre värden än dig. Men mår SKIT! Äter 100mg levaxin! Du SKA INTE vänta. Du kommer bara att må sämre och sämre. Du har höga värden, även om dom inte är skyhöga. Men man ska alltid dosera levaxin efter HUR MAN MÅR! Det är jätte viktigt!

• MammaHela
    Anonym skrev 2012-02-23 19:06:50 följande:
    Byt läkare, OMEDELBART!

Jag har lägre värden än dig. Men mår SKIT! Äter 100mg levaxin! Du SKA INTE vänta. Du kommer bara att må sämre och sämre. Du har höga värden, även om dom inte är skyhöga. Men man ska alltid dosera levaxin efter HUR MAN MÅR! Det är jätte viktigt!
    precis, jag har efter många om och men och bråk med läkare hit och dit fått en läkare som bryr sig mer om HUR jag mår,än vad proverna säger.

Det visar sig att jag mår bäst när jag ligger väldigt pressat. 
  • Anonym (Anonym)

Tack för alla svar!
    Och tack för information, det är ju förjävligt om det är som ni säger, att jag har jättehöga värden och borde äta medicin.
    Jag fick från första början inget bra intryck från denna läkare, han var väldigt nonchalant och verkade okunnig. Ska ringa till VC direkt på måndagmorgon och be att få prata med en annan läkare om detta.
    Nu när jag börjar läsa på internet om symtom man får om man har underproduktion så stämmer väldigt mycket in på mig. Onormal trötthet, (ibland så trött att jag håller på somna bakom ratten när jag kör bil!), tappar mycket hår, frusen, väldigt nedstämd, fruktansvärt kort stuben, usch jag får så dåligt samvete mot mina barn för jag har verkligen inget tålamod när 5 åringen sätter igång och trotsar. Jag som annars varit en väldigt lugn person som sällan blir arg.

Jag förstår sen inte heller varför läkaren vill avvakta 2 månader på att ta fler prover och eventuellt börja medicinera mig. Jag ska kräva medicinering from måndag!

Hur märkte ni andra att ni hade problem med sköldkörteln, vilka symtom fick ni?

• Scream2

Vill bara understryka att vilken dos Levaxin man hamnar på till slut inte har att göra med vilka utgångvärden man hade!!!! TSH,T4  mm är SIFFROR och en vägledning, sen är det MÅENDET som är det väsentliga.

TS verkar ju ha mkt tydliga symtom på en underfunktion och jag skulle inte tveka att vilja ha medicin i det läget. Sen vette 17 om jag ens vill kalla det medicin, det är ju hormoner som ersätter hormoner inte kroppen själv producerar i tillräcklig grad.  

Är väl lämpligt om TS tar med sig den här länken:  http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=84 till doktorn och upplyser om att det finns lite nya "riktlinjer" att följa! 

• Anonym (Anonym)

Föresten, måste fråga en sak till.
    Det är så att jag senaste 6-7 månaderna har fått mycket rikliga flytningar också och diffus värk i äggstockstrakterna. Jag har varit till gyn och dem har tagit alla tester dem kan och inget visar något fel.
    Nu börjar jag fundera på om det kan var någon hormnell rubbning pga sköldkörteln?
    Är det någon av er som fått liknande besvär?

• Anonym
    Anonym (Anonym) skrev 2012-02-26 08:18:36 följande:
    Föresten, måste fråga en sak till.
    Det är så att jag senaste 6-7 månaderna har fått mycket rikliga flytningar också och diffus värk i äggstockstrakterna. Jag har varit till gyn och dem har tagit alla tester dem kan och inget visar något fel.
    Nu börjar jag fundera på om det kan var någon hormnell rubbning pga sköldkörteln?
    Är det någon av er som fått liknande besvär?

Det kan påverka!
Svar på tråden Är detta normalt värde på sköldkörteln?