• AasaC

Recept med mycket fibrer sökes!

Mi man sa igår att han ville vi skulle äta extra fiberrik mat en vecka framåt, med start idag. Han brukar inte vilja ha sådan mat så ofta i vanliga fall, så jag är inte så van vid att laga det nu längre. Därför står det helt still i skallen. VAD ska jag laga för mat?

Så nu skulle jag bli jätte glad om någon har lite bra, fiberrika recept att dela med sig.

• Svar på tråden Recept med mycket fibrer sökes!
  • SandraJ

Köp fullkornspasta

Havregrynsgröt med en matsked krossad linfrö i.

Rårivna morötter

Undvik vita saker som vitt bröd, vitt ris, vit pasta vit socker m.m.

Ett tips är att testa hälsovakten i en vecka, den är gratis att ladda ner från deras hemsida. Där kan din man se om han får i sig de vitaminer, mineraler och fibrer han behöver.
    www.nutris.com/sverige/firstpage.asp

• SandraJ

Vi är dåliga på att få i oss fibrer så jag brukar smyga i det utan att övriga familjen märker det.

River i morötter i köttfärssåsen, tar i krossade linfrön i smullpajsdegen, gör scones med lite grahamsmjöl och krossat linfrö.

Kolla även in www.tasteline.se

• AasaC

SandraJ: Tack för hjälpen. Jag köpte faktiskt fullkornspasta idag, som jag tänkte vi kunde ha till middag. Men sen tog det typ stopp.
    Ska kolla länkarna också.

• Karpet

Tropicana har en jättegod juice som heter fruit & fiber. Köp den.

• Lum

Mycket grönsaker! De innehåller mycker fibrer. Fullkornshavergryn kan man göra god pajdeg på .

• AasaC

Karpet: Ska kolla efter den där juicen i morgon.

Lum: Ja, grönsaker är vi ju lite dåliga på i vanliga fall. Men jag får väl skaffa lite mer sådant. Paj gillar vi ju, så då kanske man kan göra en lite mer fiberrik paj, då.

• Lum

Pajdeg:

1.5 dl havregryn
    1,5 vetemjöl
    1 krm salt
    125 g smör och margarin
    1-2 msk iskallt vatten

Jättegod fyllning som är ganska fiberrik:
    Gör en sorts potatismos av
    4-5 kalla potatisar
    250 g keso
    2 dl riven ost
    2 pressade vitlöksklyftor
    curry
    sambal oelek (eller något annat chiliaktigt)
    örtkryddor som timjan, o eller dragon

lägg kokad broccoli på ett förgräddat pajskal och täck sedan med potatismoset, lägg påtomatskivor och oliver, strö över lite ost.
    grädda ca 20 min 225 grader.

gott, gott, gott!

• AasaC

Lum: Tack för receptet. Det måste jag testa.

• AasaC

Någon fler som har nåt bra recept?

• Glass

Det finns en sak som heter fiber husk. Det är en mjölliknande pulver som bildar en gelé när man häller vätska på den. Jag brukar ha i lite sånt i allting faktiskt. Ska jag baka så häller jag en sked. I sås, i köttfärssås, i grytor i pannkakor. Tja i det mesta.
    Linfrö är super, så som många har skrivit. De krossade kan man ha i nästan allt, de märks inte alls.
    Torkade vetegroddar brukar jag också ha i köttfärssås, bröd, pannkakor mm. De är nyttiga och fiberrika.

Köp ett fiberrikt bröd. Det finns väldigt bra bröd som är mycket goda och nyttiga. Ett som jag kan rekomendera är Pauluns bröd. Jag tror bara att det säljs i bagerier, men de innehåller massor med fibrer och är otroligt gott. Det är nog ett av de nyttigaste bröden som man kan äta.

Vill bara påminna er om att dricka ordentligt nu när ni börjar med sån här mat. Fibrer behöver vätska för att fungera bra

Svar på tråden Recept med mycket fibrer sökes!