• Rockenrola

kärlkramp? operation, diabetes. OROLIG!!!

min mamma skulle operera sig igår o jag har inget hört sen igår förmiddag då hon skicka ett sms om att hon inte fått komma in på op än.
    Sen har de vart tyst!
    Idag ringde min moster o berättar att operationen inte gått bra
    Så nu ligger hon under kniven igen o jag vet inget om vad som gått snett mer än att dom måste ta nån "del" från hennes ena ben för att fixa de andra.
    Hon har haft fruktansvärda krämpor i sitt ben i 11½ månad.
    Dom har testat att göra en ballongsprängning en gång vilket inte gjorde nån nytta utan snarare belv de sämre.

Jag är så orolig för henne o kan inte träffa henne då hon bor drygt 20 mil bort!

Jag vet inte ens vilket sjukhus hon ligger på så kan inte ringa dit heller för o få nån information.

Hennes fot hade nu under sista dagarna svullnat upp till 3:ggr sin storlek.

Vet att hon nämnde nått om kärlkramp vid sista telefonkontakt vi hade innan hon las in i tisdags.

Hon är diabetiker o jag är orolig för om dom kommer bli tvungna att amputera benet på henne.

Alla hennes syskon som hade diabetes fick benen amputerade o hon har haft väldiga besvär med sitt socker under alla år (sen hon va 10 år gammal)

vet inte vad ja vill med detta,kanske höra om nån vet nått om kärlkramp o få information om hur allvarligt detta är spec. på en diabetiker?????????????

• Svar på tråden kärlkramp? operation, diabetes. OROLIG!!!
  • Scream2

Vad är det hon opererar? Hjärtat eller benen?

• Katitziii

Min mamma har kärlkramp, precis som morfar då det är ärftligt. Min morfar avled i kärlkramp redan som 56 åring. Men nu har dom helt andra behandlingar och metoder än vad dom hade på morfars tid.
    Mamma har genomgått en bypass (vet inte om jag stavar rätt) operation för ca 8 år sedan och hon mår nu bra. De bytte ut de dåliga artärerna vad hjärtat och tog artärer från benen.

• Katitziii

Kanske är det din mamma ska göra/ har gjort? Vet du om det var en stor operation?

• Sixxty

Ring din moster och ta reda på vilket sjukhus hon ligger på så att du kan få ordentlig information därifrån från vårdpersonalen. Det är bättre än andrahandsinformation från din moster.  Här inne blir det bara spekulationer eftersom varken du eller vi vet exakt vad som hänt.

Hoppas det går bra för din mamma.

• en glad

"hon har haft väldiga besvär med sitt socker under alla år (sen hon va 10 år gammal) "

Diabetes är en typisk kunskapssjukdom. Ju mer man lär sig om kroppens upptag av kolhydrater (i relation till insulindosering om man har typ 1) desto mindre behöver man ha besvär med sin diabetes.   

• Rockenrola
    Katitziii skrev 2012-02-23 14:41:33 följande:
    Kanske är det din mamma ska göra/ har gjort? Vet du om det var en stor operation?
    vet att det är i benet problemet sitter o jag har äntligen fått tag i vilket sjukhus o så o pratat med en sköterska. hon berätta att operationen inte va lyckad o den tog 5 timmar.
    sen han hon inte ens upp på avdelningen innan dom va tvungna att operera igen o de va kl 11 idag o nu vet ja inget mer än.

vet att det är en komplicerad operation vad det nu innebär.
  • Rockenrola
    en glad skrev 2012-02-23 15:25:01 följande:
    "hon har haft väldiga besvär med sitt socker under alla år (sen hon va 10 år gammal) "

Diabetes är en typisk kunskapssjukdom. Ju mer man lär sig om kroppens upptag av kolhydrater (i relation till insulindosering om man har typ 1) desto mindre behöver man ha besvär med sin diabetes.   
    hon har alltid vart noga med vad o när hon äter men sockret hoppas upp o ner hela tiden ändå.
  • en glad
    Rockenrola skrev 2012-02-23 16:43:13 följande:
    hon har alltid vart noga med vad o när hon äter men sockret hoppas upp o ner hela tiden ändå.

Men hur sockret hoppar upp o ner har med kolhydrater och insulin (om hon nu har den behandlingen) att göra. Samt att man mäter och tar ansvar själv för hur mycket insulin man tar ....
  • Sixxty
    en glad skrev 2012-02-23 15:25:01 följande:

Idag ja. I ditt citat är det väl uppenbart att detta inte är en nyupptäckt diabetes. TS mamma är vuxen och har haft sin diabetes i många år. Knappast konstigt (eller som du antyder sjävförvållat) att hon har sena komplikationer idag.  Det är fler saker än kolhydratintaget i relation till insulinet som påverkar blodsockret.
  • en glad
    Sixxty skrev 2012-02-23 19:36:06 följande:
    Idag ja. I ditt citat är det väl uppenbart att detta inte är en nyupptäckt diabetes. TS mamma är vuxen och har haft sin diabetes i många år. Knappast konstigt (eller som du antyder sjävförvållat) att hon har sena komplikationer idag.  Det är fler saker än kolhydratintaget i relation till insulinet som påverkar blodsockret.
    Min erfarenhet är att det är äldre diabetiker som kan minst om sin sjukdom. Min mamma trodde tex att det var raffinerat socker som var farligt. Undvek man bara det så skulle allt ordna sig. I vecka per år var hon inlagd på sjukhus "för att ställa in insulinet" (detta var på -60-talet)-  sedan  åkte hon hem och levde som vanligt (dvs ingen koll på kolhydrater). Hon visste inget om vikten av eget ansvar - hade doktorn sagt att hon skulle ta x streck insulin så gjorde hon det. Hon vågade aldrig ta mer om blodsockret var tokhögt (eller mindre om hon var låg)! 
  • Rockenrola
    en glad skrev 2012-02-23 20:55:06 följande:
    Min erfarenhet är att det är äldre diabetiker som kan minst om sin sjukdom. Min mamma trodde tex att det var raffinerat socker som var farligt. Undvek man bara det så skulle allt ordna sig. I vecka per år var hon inlagd på sjukhus "för att ställa in insulinet" (detta var på -60-talet)-  sedan  åkte hon hem och levde som vanligt (dvs ingen koll på kolhydrater). Hon visste inget om vikten av eget ansvar - hade doktorn sagt att hon skulle ta x streck insulin så gjorde hon det. Hon vågade aldrig ta mer om blodsockret var tokhögt (eller mindre om hon var låg)! 
    nu va de inte diabetes i sig ja undrade om men min mamma är väldigt noga men vad hon stoppar i sig o vet precis hur hon ska ta insulinet . extra om hon ligger högt o så.

Det ja undra över va om just diabetes har nån betydelse i denna operation.

men nu är operationerna över blev 2 st och dom tog 5 timmar styck.
    Jag tog mig ner till mamma i helgen då hon fyllde år i lördags.
    Än kommer hon inte få komma hem från sjukhuset då hon måste lära sig gå igen och hon har väldiga smärtor.

Men de va inte kärlkramp.
    Vet inte vad exakt de va men det verkar gå åt rätt håll
Svar på tråden kärlkramp? operation, diabetes. OROLIG!!!