• Penno

Hjälp med Belkin router!

Nån som kan hjälpa mig med detta;
    Vårat trådlösa nätverk fungerar inte längre. Detta hände efter att jag kommit på att jag skulle ändra säkerhetsnyckeln på routern från WEP till WAP. Jag gick in på Belkins administrationssida och kryssade i WAP och fyllde sedan i en lång kod. Några sekunder efter det så försvann vårat trådlösa. Har ringt och pratat med Telia och det enda råd som han kunde ge var att trycka på reset-knappen under routern. Det gav ingenting. Skulle det inte fungera så skulle jag ringa Belkin, men vad har de för nummer??

Nån som annars har något förslag på vad som kan vara galet?

Är det dumt att avinstallera det trådlösa nätverket på datorn och sen installera routern på nytt igen?

• Svar på tråden Hjälp med Belkin router!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Vad är det för "lång kod" du har fyllt i?

I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
  • Kooffe

Antar att du menar WPA?

En reset ska återställa din router till fabriksåterställningarna, vilket bör göra att ditt trådlösa aktiveras med standardlösenordet, alternativt inget lösenord alls.

Det du kan göra är att koppla in dig via det trådade nätverkskortet. Du stoppar in en nätverkskabel i din dator och den andra änden i routern. Gör sedan som vanligt, skriv in webbadressen till routern i webbläsaren.

eVett.se - Överlev på internet. Tips för att undvika internets faror.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-02-23 15:30:15 följande:
    Om det är nätverksnyckeln du menar så blir nästa fråga: Var det samma som tidigare när du hade WEP? Om inte så måste du uppdatera koden i datorn.
    I have heard your reasons and regard them as unconvincing and inadequate. We will pass that.
  • Penno
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-02-23 15:30:15 följande:
    Koden för routern
  • Penno
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-02-23 16:16:29 följande:
    Om det är nätverksnyckeln du menar så blir nästa fråga: Var det samma som tidigare när du hade WEP? Om inte så måste du uppdatera koden i datorn.
    eller koden för nätverksnyckeln?! Haha, har tydligen ingen aning men har fått förklarat för mig att den koden måste jag hålla reda på för om jag skulle måsta köpa ny dator så måste jag fylla i den för att få det trådlösa att fungera.
  • Penno
    Kooffe skrev 2012-02-23 16:10:20 följande:
    Antar att du menar WPA?

En reset ska återställa din router till fabriksåterställningarna, vilket bör göra att ditt trådlösa aktiveras med standardlösenordet, alternativt inget lösenord alls.

Det du kan göra är att koppla in dig via det trådade nätverkskortet. Du stoppar in en nätverkskabel i din dator och den andra änden i routern. Gör sedan som vanligt, skriv in webbadressen till routern i webbläsaren.
    Har nu sett att knappen för wireless inte lyser på routern... Kan routern vara trasig???

Gissa om jag ångrar att jag skulle hitta på det där med att byta från WEP till WPA!!!!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Penno skrev 2012-02-23 17:14:35 följande:
    eller koden för nätverksnyckeln?! Haha, har tydligen ingen aning men har fått förklarat för mig att den koden måste jag hålla reda på för om jag skulle måsta köpa ny dator så måste jag fylla i den för att få det trådlösa att fungera.
    Det låter som att det är nätverksnyckeln du har skrivit in. Om det är så och den är annorlunda mot den du hade förut så måste du skriva in samma kod i datorn (telefoner, surfplattor osv.), annars kommer du inte in i routern.
  • Penno

[quote=63677873][quote-nick]CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-02-23 17:30:40 följande:[/quote-nick]

Penno skrev 2012-02-23 17:14:35 följande:
    Det låter som att det är nätverksnyckeln du har skrivit in. Om det är så och den är annorlunda mot den du hade förut så måste du skriva in samma kod i datorn (telefoner, surfplattor osv.), annars kommer du inte in i routern.
    [/quo Var någonstans går jag in i datorn och skriver in det? :o
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Du gör som när du ska ansluta till ett nätverk, på vista/win7 finns der en ikon i nedre högra hörnet som du kan klicka/högerklicka på.

• cloudberry79

1) SYNS nätverket när du tittar efter trådlösa nätverk? Om inte - uppdatera listan. Om det ännu inte syns, se till så det trådlösa nätverket är aktiverat i routern. Om wirelesslampan INTE lyser måste du koppla in en dator via nätverkssladd till utgång 1 och gå in i konfigurationsmenyn. Aktivera trådlös anslutning.

2) Om nätverket syns men datorerna inte ansluter måste du helt enkelt ändra lösenord. Nu är de ju återställda till fabriksinställning, kolla under Routern vad standard är (eller i instruktionsboken om där inte finns något).

If you love me - please don't feed me!
  • Penno

Tack så jättemycket för er hjälp! Nu är veckor utan trådlöst nätverk slut.

Fast nu har jag ett nytt problem :) Våra smartphones kan inte hitta vårt trådlösa nätverk, det kunde de inte heller innan trådlösa försvann. Telefonerna hittar våra grannars men inte vårt?! Hur lösa detta????

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Penno skrev 2012-02-26 12:34:26 följande:
    Tack så jättemycket för er hjälp! Nu är veckor utan trådlöst nätverk slut.

Fast nu har jag ett nytt problem :) Våra smartphones kan inte hitta vårt trådlösa nätverk, det kunde de inte heller innan trådlösa försvann. Telefonerna hittar våra grannars men inte vårt?! Hur lösa detta????

Hittade datorn nätverket utan problem?
  • Penno
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2012-02-26 12:48:34 följande:
    Hittade datorn nätverket utan problem?

Jo datorn hittade det utan problem och så har jag löst det med telefonerna. vi hade ett nätversnamn med å och ö. ändrade namn på ruoterns administrations sidor och efter det funkade det!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Penno skrev 2012-02-26 14:45:52 följande:
    Jo datorn hittade det utan problem och så har jag löst det med telefonerna. vi hade ett nätversnamn med å och ö. ändrade namn på ruoterns administrations sidor och efter det funkade det!
    Det förklarar saken!

Skönt att det fungerar nu.
  • Penno

Vad är det nu för fel då?! plötsligt fungerar inte det trådlös igen. wireless lampan lyser och internet lampan lyser men det fungerar ändå inte. nätverket syns men det går inte att ansluta.Samma är med våra telefoner. jag bli galen på detta!!!

Svar på tråden Hjälp med Belkin router!