• decembermamma

Vill sluta med blöja men kan inte??

Sonen är tre år och två månader och vill själv sluta med blöja men kissar och bajsar på sig alldeles för ofta. Första veckan gick det jättebra, men nu är det precis som om han struntar i vilket. Vi sätter honom på toa eller påminner honom ibland utan att försöka tjata för mycket, men som till exempel nyss gick jag med honom till toa efter mellanmålet. Han vägrade sätta sig men både kissade och bajsade på sig bara några minuter senare. Jag blir galen! Försöker behålla tålamodet för man får ju inte skälla, men nu märkte han nog att jag blev arg. Vissa dagar har vi tagit på honom blöja men då blir han vansinnig och ledsen och det känns ju inte heller bra. Hur göra?? Med första barnet gick det jättelätt, det får vi visst tillbaka nu..

• Svar på tråden Vill sluta med blöja men kan inte??
  • Farfalla

Mitt andra barn är 2år.. vi har börjat för bara några dagar sedan.

Jag gjorde som en liten "spelplan" lite roligare scrapbook variant, vart hon får sätta klistermärke för varje behov uträttat på potta/toalett. sen får hon var 5e gång en liten present. Tex tatuering, penna, liten leksak... Och sen är tanken att glesa ut detta när det går framåt.. Och det går över all förväntan hon tycker det är SÅ roligt! =D

Kanske kan vara ett tips för er? Liten bonuslista.. Det triggar oss båda ;) 

Rasmus och Jolinas mamma.. <3
  • vampyria2

Jag har fyra barn de tre äldsta slutade med blöja innan de hade fyllt två år, minstingen var nästan 4 år innan han kunde sluta, men slutade från en dag till den andra.
    Jag tyckte det var så konstigt och pratade med BVC och fick till svar "ha inte så brottom, de flesta slutar sv sig själva innan de fyller 4 år". Jag tyckte det var ett skönt svar som gjorde att jag kunde slappna av och vänta in honom och som sagt han slutde tillslut över natten.

Svar på tråden Vill sluta med blöja men kan inte??