• Anonym

Hur länge bo tillsammans efter beslutet att separera?

Jag och min sambo bestämde för några veckor sen att vi ska separera. 
    Vi har haft det dåligt länge och jag vill bara gå vidare så fort som möjligt, medan han vill att vi ska bo tillsammans något halvår till!   Vi har hus tillsammans, så det är en del som ska ordnas.

Hur har ni andra gjort?  Hur länge har ni fortsatt bo tillsammans efter beslutet att gå isär?
    Och sist med inte minst: Hur står man ut??
    Min sambo är odräglig och oförskämd.  Han svär och smäller i dörrar mest varje dag och är största delen på dåligt humör och negativ.  Detta är också en av anledningarna till att jag inte vill leva med honom längre.

• Svar på tråden Hur länge bo tillsammans efter beslutet att separera?
  • evilgirl

Det är väl olika hur länge man bor tillsammans. Jag bodde med min fd man i ca 2 månader efter vårat beslut men vi hade inget hus som skulle säljas. Och jag bodde kvar i vår lägenhet med barnen.

För oss blev det så att vi levde olika liv.Hjälptes såklart åt med barnen men annars gjorde vi inget gemensamt. Vi hade turen att vi inte bråkade en massa så jag vet inte hur du ska hantera det.
    Har ni barn så kan det ju kanske vara bra att engagera sig extra mycket och lägga ner tid på dom och hitta glädjen i barnen,även om det är jobbig situation.

• Anonym

När jag och mitt ex bröt upp, bodde han kvar i vårt gemensamma hus drygt tre månader.
    Detta medan han sökte lägenhet och vi fixade upp huslånen med banken.
    (Jag köpte ut honom och tog över huset själv).

Det gick rätt bra eftersom vi respekterade varandra och var trevliga mot varann.

Hade han som ditt ex varit odräglig, oförskämt och smällt i dörrar hade jag not INTE accepterat att han bodde kvar. Då hade vi fått hitta en annan lösning.

Det är slut mellan er. Han ska inte påverka ditt liv negativt längre!

• Wicked113

När jag och mitt ex gjorde slut packade jag en väska och åkte samma dag. Skulle aldrig stå ut att bo med någon som man precis har gjort slut med, alldeles för smärtsamt och jobbigt!

• Anonym

Tack för svaren!

Ja, vi har barn. Fyra sammanlagt.  Han har två sen tidigare, jag har ett sen tidigare och vi har ett gemensamt...
    Jag skulle gärna ta mina barn och åka på en gång, men jag har ingenstans att ta vägen.
    Han tänker inte flytta någonstans säger han, utan han vill att jag ska flytta ut.   Men han kan inte köpa ut mig, utan han har tänkt att jag ska skaffa en lägenhet eller nåt och betala för den, medan han betalar för huset och kostnaderna kring det.
    Barnen vill inte flytta!  Den minsta är för liten för att förstå, men de andra vill verkligen inte.

• Anonym

När jag och mitt förra ex gjorde slut, flyttade han hem till sin mamma dagen efter. Därifrån ordnade han egen lägenhet och jag bodde kvar.   Men det var min lägenhet vi bodde i då, och jag har insett att det inte går så lätt den här gången...

• Glädje58

När vi bestämde oss för att separera, så bodde hon kvar i huset i fyra månader. Hon hade köpt en lägenhet efter två månader men bodde ändå kvar några månader efter det. Vi försökte hitta tillbaka men skadan hade pågått för länge för att reparera.

I ditt fall kommer det säkert att bli jobbigt att leva med honom eftersom han beter sig som han gör.

Det spelar inte så stor roll vad han vill med huset om ni äger det tillsammans och att du vill flytta. Han får skaffa sig ett annat boende om han inte vill köpa ut dig.

Se till att inte engagera dig i din sambo i onödan. Det gäller att vara neutral och inte väcka för mycket känslor.

• Anonym
    Glädje58 skrev 2012-02-23 19:24:43 följande:
    Hamnar ni i en situation där försäljning av huset blir en förlust?
    Ja, det kommer vi troligen göra.
    Han vägrar flytta till lägenhet igen, men köpa ut mig har han ingen möjlighet till.
  • Glädje58
    Anonym skrev 2012-02-23 19:40:34 följande:
    Ja, det kommer vi troligen göra.
    Han vägrar flytta till lägenhet igen, men köpa ut mig har han ingen möjlighet till.

Men om det blir en förlustaffär, så är det väl bra att bara lämna. Det kommer inte att bli några pengar till dig ändå i så fall. Men frågan är om det blir ett minus vid försälning. Jag tycker att du ska höra med en mäklare och få en värdering av huset. Kolla hur mycket lånen är på.
Svar på tråden Hur länge bo tillsammans efter beslutet att separera?