• caroline88

1.5år framåtvänd i bilen??

Vi har en BeSafe (vet inte exakt vilken modell). Tjejen sitter just nu bakåtvänd i framsätet. Men har märkt att hennes ben börjar bli alldeles för långt, hon sitter liksom som ett V. Om ni förstår vad jag menar. Är det mer plats bak i bilen? rent genrellt. alltså? För att sätta henne framåtvänd i den ålder tar verkligen emot pga säkerheten. De skall ju sitta bakåtvänd så länge som möjligt. Skall testa att flytta bak henne, men har svårt att tro att det är mer plats för hennes ben där bak. Vad tror ni? vad har ni för erfarenheter?

tack på förhand 

• Svar på tråden 1.5år framåtvänd i bilen??
  • skogsvitter

Självklart ska man inte vända framåt i så tidig ålder, man rekommenderar ju bakåt till minst 4 års ålder!

Varför kan hon inte böja benen? Har svårt att tro att hon har längre ben än en 4-6 åring?

• Coyote
    caroline88 skrev 2012-02-23 22:43:48 följande:
    Det är svårt att montera den längre bak iom att den lutar mot panelen och själva basenheten eller vad man skall säga sitter ju mot ryggstödet på stolen...
    Då skulle jag flytta bak den helt enkelt. Det är ofta mer plats där. Annars får ni sälja stolen och köpa en billigare, till exempel Britax Two-way, den brukar vara rymlig. Det låter konstigt att en 1.5-åring sitter trångt i stolen. För det är väl inte ett babyskydd?
  • Lia och bäbisen

Säger som övriga, att vända henne framåt är inte ens ett alternativ. Glöm det.

Antingen är stolen riktigt kass som inte har mer plats, eller har en dotter oerhört långa ben ;)
    Min 5 åring (eller ja, blir 5 i april) siter fortfarande bakvänd. Hon har ont om plats för benen tyvärr, men kommer att sitta så ett tag till. Så länge det är möjligt.

Så prova stolen på olika vis, och annars skaffa en ny stol med mer plats. Hoppas ni hittar ett bra alternativ!

• caroline88

Jag skrev att jag inte tänker sätta henne framåtvänd..

Queenie70 skrev 2012-02-23 22:46:06 följande:
    Om det inte funkar att sätta stolen bak får ni byta bil eller promenera. Under inga omständigheter får en så liten sitta framåtvänd.

Byte bil, nja känns som att det är lite dyrt.. vi har ingen liten bil, har en skoda octavia...Och promenera funkar inte det heller... Det får helt enkelt funka med att hon sitter som hon sitter om det inte blir bättre bak...
    Lena skrev 2012-02-23 22:45:29 följande:
    det brukar vara mer plats i fram om man kör  bak stolen och ev lutar den.

Hur lång är barnet?

Jag tycker inte att hon är så lång, eller jo för sin ålder.. men antar att längre barn har suttit istolen. Hon är dryga 86cm.
  • skogsvitter
    caroline88 skrev 2012-02-23 22:47:06 följande:

Vill inte vända henne heller. Men hoppas på att det går att flytta bak henne och att det är bättre plats där.

På vilket sätt ger en annan stol mer benutrymme? har dessvärre inte råd med en ny stol just nu.. Men om det inte är farligt att sitta med böjda ben så testar vi bak först, blir det inte bättre så får hon sitta fram med böjda ben.

Självklart är det inte farligt att sitta med böjda ben
  • caroline88
    skogsvitter skrev 2012-02-23 22:48:02 följande:
    Självklart ska man inte vända framåt i så tidig ålder, man rekommenderar ju bakåt till minst 4 års ålder!

Varför kan hon inte böja benen? Har svårt att tro att hon har längre ben än en 4-6 åring?

Hur tänker du att hon skall kunna böja sina ben uppåt... hon sitter med sina ben raka det är kanske det som är problemet.. får kanske lära henne att ha fotsulorna i ryggstödet på ätet och börja knäna lite?
  • caroline88

Vi testar att flytta henne bak =) Så får vi hoppas att det är bättre benutrymme där =)

• Coyote
    caroline88 skrev 2012-02-23 22:54:16 följande:
    Hur tänker du att hon skall kunna böja sina ben uppåt... hon sitter med sina ben raka det är kanske det som är problemet.. får kanske lära henne att ha fotsulorna i ryggstödet på ätet och börja knäna lite?
    Jamen jösses! Då finns det ju massor med plats! Min 1,5-åring når också ryggstödet på sätet med fötterna, men inte sjutton tänker jag flytta runt stolen av den anledningen. Han får böja på benen helt enkelt.
  • caroline88
    Coyote skrev 2012-02-23 22:57:27 följande:
    Jamen jösses! Då finns det ju massor med plats! Min 1,5-åring når också ryggstödet på sätet med fötterna, men inte sjutton tänker jag flytta runt stolen av den anledningen. Han får böja på benen helt enkelt.

Men hon böjer inte på benen så som jag tror att du tänker. Om du kikar på länken som finns här i tråden. Längre ner på länkten ser man ett klipp från youtube. På ena bilden sitter en bakåtvänd och på andra sitter en framåtvänt. Killen /tjejen som sitter bakåtvänd har böjt sina ben på ett sätt. Antar att det är så sin kille böjer på sina ben oxå?

Men min dotter sitter med utsträcka ben uppåt. Lite svårt att förklara. Knäskålarna vikt liksom inåt....förstår du hur jag menar? =) 
Svar på tråden 1.5år framåtvänd i bilen??