Inlägg från: Anonym (ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ts)

Kellogs frostis

Jag försöker gå ner i vikt och har ganska dåliga matvanor, dels äter jag ofta fel och för sällan med mer.

Nu försöker jag skaffa mig lite bättre matvanor, bland annat försöker jag få i mig lite mat på morgonen och nåt enkelt mot kvällen. Jag har börjat ta en tallrik med kellogs frostis lättsockrade med filmjölk. Förut när jag åt på kvällen var det oftast tyngre mål som riktigt lagad mat typ potatis gräddsås och köttbullar som exempel.

Är jag helt ute och cyklar om jag äter kellogs frostis lättsockrade? Lurar jag mig själv?

Jag är inte intresserad av dieter utan jag vill bara få lite bättre matvanor och med mat som är både god nyttig och lätt att fixa till. Jag försöker äta så mycket hemlagad mat som möjligt då jag förut ofta åt snabbmat.

• Svar på tråden Kellogs frostis
  • Anonym (ts)
    Linda1976 skrev 2012-02-24 07:18:28 följande:
    Ja, snabba sockrade kolhydrater är det absolut sämsta du kan äta + ingen näring alls...

Satsa på 1 kokt ägg, turkisk yoghurt m osockrad müsli, eller kanske danskt rågbröd med skinka. 
    Jag är som sagt inte intresserad av nån diet. Men visst du har en poäng att det är ganska näringsfattigt men filen innehåller ju ändå en del näring, flingorna är ju för att jag gillar smaken

Borde ju ändå kanske vara bättre än så jag åt innan?
  • Anonym (ts)
    Linda1976 skrev 2012-02-24 07:26:33 följande:
    Diet? Jag ger dig förslag på en mättande, näringsrik frukost. 

Jag vet inte vad du åt till frukost innan, så det kan jag inte uttala mig om. 
    Oftast ingen frukost det är det som är grejen.

Turkisk youhur är verkligen fet och jag vill inte få i mig massa fett, och jag är inte intresserad av lchf eller gi.
  • Anonym (ts)

Men åh min dator jävlades jag hade skrivit ett långt inlägg

• Anonym (ts)
    SIS79 skrev 2012-02-24 07:53:44 följande:
    Om du vill gå ner i vikt är det viktigt att förstå vad som händer i kroppen med det man äter och varför man ska välja att äta vissa saker och skippa andra.

Kroppen får sin näring ifrån kolhydrater fett och protein. Kolhydrater omvandlas i kroppen till glukos (socker) och används som snabb energi. Den energi som inte förbränns lagras för ett senare tillfälle och omvandlas till fett.

Protein är kroppens byggstenar och används inte som många tror bara för att bygga muskler utan är inblandade i nästan allt som kroppen gör för att fungera - äter man inte protein alls så bryter kroppen ner muskelmassa för att få protein till de livsviktiga funktionerna.

Fett använder kroppen som energi och överskottet lagras.

Den enklaste näringen för kroppen att använda är kolhydrater - dessa tas upp bums och ger snabb energi. Fett tar något längre att omvandla till energi men räcker också längre. Om man kombinerar fell och kohydrater så använder kroppen kolhydraterna först och om du inte rör dig jättemycket så kommer denna energi att täcka dina behov och således lagras överskottet - både överblivna kolhydrater och fett.

Viktigt att förstå är också att ALLA kolhydrater blir till socker i kroppen och omvandlas i samma grad till energi / fett. Det spelar ingen roll om kolhydraterna är "snabba" eller "långsamma" - om dom smakar sött såsom socker eller ingenting som tex ris. Däremot är det sämre för kroppen att äta raffinerade produkter än naturliga.

Överskott av protein kommer även det att lagras som fett om man äter för mycket - således kan man bli antingen tjock eller smal oavsett vilken diet man håller om man ÄTER FÖR MYCKET.

Fördelen med att öka mängden fett i kosten är att fettet mättar under en längre tid medans kolhydrater ger ett högt blodsockerpåslag med efterföljande fall som resultat. Detta blodsockerfall är det som skapar kurr i magen och som gör att man blir skithungrig och bara MÅSTE äta en snickers NU.

För högt blodsocker är skadligt för kroppen - därför finns en back-up som heter insulin. Detta hormon sänker det fria sockret i blodet genom att "låsa upp cellerna" och lagra socker i dom i form av fett.
    Äter man hög andel fett i kosten och låg mängd kolhydrater kommer denna fettinlagring inte att ske eftersom det inte blir något insulinpåslag.

Jag menar inte att du ska bli LCHF:are men det kan vara bra att förså kroppens mekanismer om man vill manipulera med den.

Frosties är förkastligt och du kan lika gärna äta snickers till frukost. Du kommer att få samma resultat - öka i vikt och diabetes :/
    Tack för ett bra inlägg!

Jag ska vara lite mer tydlig.

Innan åt jag ofta på det här sättet: Vakna vid 8 ut med hunden, ingen mat.
    Sen vid 13 tiden så blev jag hungrig och framför allt sugen så då blev det en tur till driv in på Mcdonalds och beställde big mac och co ofta med en extra big mac - cola zero till det. Mot eftermiddagen blev det ofta godis och lite mera att äta. På kvällen när sambon kom hem åt vi ofta husmanskost med riktigt smör och grädde, eller så beställde vi hem pizza.

Riktig dåliga matvanor som sagt :-P

Så jag tänker att allt är väl relativt? Är det inte bättre med en tallrik fil med flingor till frukost, lunch eller mellanmål än så jag åt innan? Jag försöker göra en middag om dagen som är vällagad och ganska nyttig och varierad. Men det är just flingorna jag tänker på och jämförelsen hur jag åt innan. Nu äter jag ingen snabbmat utan det blir tallriken flingor och fil.

Och det finns 2 olika kellogs frostis, en lättsockrad som jag äter och den vanliga som jag tycker är för söt.
  • Anonym (ts)
    Fru Anna skrev 2012-02-24 08:10:02 följande:
    Oavsett vilken diet man "tillhör" så är alla överens om att frosties är dåligt och nästan alla är överens om att Linda1976s förslag är en bra frukost.

Hur man är förhåller sig till kolhydrater så är alla överens om att långsamma kolhydrater är bättre än snabba av den enkla anledningen att man inte för snabba svängningar i blodsockret och man håller sig mätt längre.

Så kellogs frostis lättsockrade med filmjölk är inte särskillt bra, å andra sidan åt du ingen frukost alls innan så jag tycker faktiskt att det är ett steg i rätt riktning. Att gå från frosties till en osockrad fiberrik musli kan vara lite svårt. Men försök att tex ta en musli med bär i som mellansteg tex Finax frukt och nötter, och så kan du sen ta steget till en ännu nyttigare musli, typ Finax branmusli.

Lycka till med att förbättra dina matvanor!
    Tack Rom byggdes ju inte på en dag som man brukar säga haha. Jag försöker gå mot bättre
  • Anonym (ts)
    cloudberry79 skrev 2012-02-24 08:37:21 följande:
    Har du provat tex Havrefras? De har mer fibrer och betydligt mindre socker samtidigt som (åtminstone jag tycker att) de är goda. Filmjölk, havrefras och en knäckemacka med tex leverpastej och gurka är en helt okej frukost. Fil och frosties är bättre än ingen frukost alls, men du kanske kan skippa flingorna helt? Blanda ner lite bär eller fruktbitar istället?
    Nä jag har inte provat det men kanske ska ge det en chans till nästa gång jag handlar =)

Usch för leverpastej haha men det finns ju annat man kan ta på om man vill äta en knäckemacka.

Och bär eller en skivad banan i fil ska jag nog prova ganska omgående, även om jag är säker på att frostis flingor är godast hahaha.
Svar på tråden Kellogs frostis