• IC76

Kumla

PW58 skrev 2012-02-24 12:52:57 följande:
    Flyttar till Kumla 1 April  och undrar om de är några småbarns föräldrar som har nå tips på vad man kan hitta på med sin då 9 månaders son?

Känner ju inga människor där så allt är ju helt nytt för mig.

Hej!
    Vill ni ha nya vänner så finns ju vi
    Mamma till A, A, A och V.
  • IC76

Just nu bor vi i Högkvarteret men så fort vårt hus blir klar flyttar vi igen till Smedstorp.

• IC76
    PW58 skrev 2012-05-31 09:30:00 följande:
    De är väll dem där husen byggda 08 som ligger ovanför vårdcentralen va?=)

Jepp
  • IC76
    PW58 skrev 2012-05-31 12:02:35 följande:
    vi fick erbjudande om lägenhet där:) men tog denna i stället:)

bygger ni nytt eller håller ni på att renovera?

Vi byggde nytt men råkade ut för en fuskbyggare så nu håller försäkringsbolaget på att åtgärda alla fel
  • IC76
    PW58 skrev 2012-05-31 14:28:45 följande:
    Fyfan va träligt:( Men skönt att ni får de fixat iaf.

Ja,det tog bara nästan 3 års kamp men förhoppningsvis så kommer det att bli bra!
    Ni hade tur som tackade nej till lgh:n i Högkvarteret för husen har haft en massa strul de också.
  • IC76
    PW58 skrev 2012-05-31 14:53:37 följande:
    Jasså? vad för problem? här är de tydligen sviiin kallt i  de yttre lägenheterna på vintern (Vi bor i en ytterlägenhet) Dem hade tydligen haft 15 grader inne i vintras, så hoppas de är bättre detta år.

Men fy!!
    Så hade vi i huset, på vissa ställen hade vi runt 10 grader
     Jo,Högkvateret har haft omfattande vattenläcka och de som drabbades värst utvecklade allergi och fick flytta.
    Sedan har de haft problem med dricksvattnet som de var tvungna att koka innan det dracks.
    Den lägenhet vi bor i är jättefin men man kan se en massa skavanker också....
  • IC76

Det tog några dagar innan vattnet var drickbar igen,men tänk om man hunnit dricka vattnet innan man visste att den var odrickbar.... urk!

• IC76
    PW58 skrev 2012-06-01 10:24:21 följande:
    Ja verkligen! Min lillebror vart ju för måååånga år sedan jätte sjuk och höll på att dö, efter att ha druckit grannens vatten efter ett strömavbrott som vi hade i en vecka. Njurarna la ju av helt.

Uff vad jobbigt!!
    Jag är jättenojjig när det gäller dricksvattnet! För inte så länge sedan fick några vänner sitt vattenbrunn kontaminerad av kommunens kompostdump.
    De hade e-coli i dricksvattnet!
  • IC76
    plop skrev 2012-06-04 13:30:27 följande:
    Hej

Vi bor i örebro men funderar på att flytta till kumla, vi kommer inte från örebro utan flyttade hit 6mån sen pgr av jobb. Men örebro känns lite för stort vi vill att våra barn ska växa upp på en mindre ort men som endå har nära till allt man kan behöva. Kumla passar in på beskrivningen men vi vet inget om Kumla förutom att ni har ett fängelse där :)
    Kan ni berätta för och nackdelar med Kumla, vad är det för människor som bor där, vad är det för problem, finns det bra dagis och skolor mm
    Skulle bli jätte glad med lite info tänkte att vi ska vara mycket i kumla i sommar och känna av lite men vi känner ingen som kan ge oss en bra bild av kumla.
    Googlade men fann inte så mycket info.

tack !

Hej!
    Det finns mycket bra här i Kumla och som överallt så bor det bra människor och mindre bra.
    Ett av problemen med Kumla är skvallren,alla vet när någon ska skilja sig eller när någon har åkt dit och det spekuleras så vilt när någon flyttar.
    Min son går på världens bästa förskola Matildelund tyvärr har alla skolor i kommunen fått kritik från skolinspektionen....
    Min man vill tillbaka till Örebro pga att detta

Men det finns mycket bra också! Och det är så fint här
  • IC76
    Paradise skrev 2012-06-05 06:37:46 följande:
    Plop: Jag har inte märkt av att skolan min dotter går på är dålig eller så, snarare tvärtom! de åker alltid på olika utflykter, nyligen besökte de en bondgård, anordar grislopp nere vid kumlasjön där alla skolor är med på varje år, plus att ettorna fått testa ha en  minidator som de fått räkna på osv på lektionerna.
    Fast har skolinspektionen sagt det finns så gör det säkert det, men inget som märks av iallafall..

Här nere vid kumlasjön finns det ett utomhusbad och de är snart klar med bygget av ett badhus med i samma område, väldigt fint där nere=)

Jag var själv lite skeptisk till att flytta till Kumla, då jag bara kände till fängelset och hört "rykten" om att det inte var bra här, men det är väldigt lugnt och bra här, dock har jag märkt att örebrotrakterna verkar inte ha så bra badstränder så det är en nackdel... dock har jag läst om en i Askersund som är en lång fin sandstrand och långgrunt, funderar på kolla in stället vid nåt tillfälle=)

Vad mer jo kvarntorpshöjden finns, som ligger en bit från centrum där det finns slalom, och pulkabacke på vintern.      

Hur länge har du bott i Kumla?
    Många föräldrar har ju varit i uppror över skolorna flera gånger under de senaste åren....
    Och att skolinspektionen har varit i Kumla tidigare än vad de skulle är pga alla anmälningar mot skolorna som föräldrarna har gjort.

• IC76
    PW58 skrev 2012-06-06 19:44:25 följande:
    Jag vet ju inte heller något om Kumla, Är de någon som vet om Kumlasjöns förskola är bra?=)
    Har en vän som haft sina barn där,har hört både bra och dåligt MEN allt kan ju inte passa alla! Det är ju därför det finns olika inriktningar även på förskolorna.

Vi älskar sonens förskola,den är ju bara bäst i hela världen men det finns föräldrar som tagit ut sina barn därifrån för att de tycker att barnen inte får vara ute hela dagen även när det är som kallast..... alla har ju olika preferenser.
  • IC76
    Paradise skrev 2012-06-07 10:42:45 följande:

Ca 2 år , jaha där ser man! 
    men det är inget jag märkt av iallafall, min dotter har haft en kanonbra lärare som gjort en klassblogg med=)

Vad är det föräldrarna har klagat på föresten?

Skolor som skiter i att ta tag i extrem mobbning,lärare som inte gör åtgärder för barn med extra behov och en massa sådant
  • IC76
    oONinniOo skrev 2012-06-07 13:17:33 följande:
    Bor i Kumla sen feb -10 och varken jag eller sambon trivs. Är väl så inbiten dalkulla att det helt enkelt inte känns hemma. Kumla i sig är det väl inga större fel på, även om vi inte direkt trivs i våran byggnad. Inga barn ännu, så den biten kan jag inte uttala mig om, när det gäller skola, dagis, aktiviteter etc.

Vad tråkigt Ninni
    Har ni fått vänner?
    Jag trivs jättebra i Kumla men det kan ju bero på att jag växte upp i Hallsberg och är van med området...
Svar på tråden Kumla