Emeliie89 skrev 2012-02-26 19:09:50 följande:
Jag hoppar gärna på! Har en son på 18 månader som matvägrat sen han var ca 5-6 månader (sen han började med smakportioner dvs). I helgen har han ätit en macka och en banan. På HELA helgen. Det kan ha gått en hel dag och han vill inte äta ändå. Bara tittar på maten och slänger skeden i golvet. Det sjuka är att han har alltid haft energi, hur nu det har gått till. Nu på sistone (senaste två veckorna) har det dock varit värre än nånsin. Kanske ätit ett par apelsinbitar eller en halv macka på hela dagen. Om ens det. Var på barnakuten av andra orsaker för nån vecka sen och då hade han gått ner 0,5kg. Han är trådsmal.
I höstas var vi under utredning på barnkliniken här i Linköping. Det togs MASSOR prover på honom men ingenting visade att han har något fel någonstans. Pratade med en dietist som sa att det är inget att göra. Prova med det och det.. nu har jag provat allt, inget funkar. Han verkar tycka att det är en pest att äta helt enkelt.
Folk säger att "barn äter när de blir hungriga, oroa dig inte". Ja isåfall är min son aldrig hungrig. Och det är svårt att inte oroa sig när han går ner i vikt och bara blir smalare.
Vet inte vad jag gjort för fel, beskyller mig själv varje dag även att jag vet att det inte är mitt fel. Men som mamma känner man lite så.
Finns ju medicin för vuxna som ökar aptiten men jag vet inte om det finns nått liknande för barn.. vore ju faktiskt en lösning isåfall.. men som sagt, jag vet inte..
Kul med en sån här tråd! Eller hur och kul, men skönt att höra att man inte är den enda i hela världen som har det här problemet. Även om det känns så ibland.
Men hej! Vad kul med en till! :)
Det låter som att du beskriver vår son gällande mängden mat. Och tja, att dom äter när dom är hungriga har vi också fått höra, men då är han fasiken aldrig hungrig!
Får man fråga vad din son väger + längd? Vad säger BVC? Hos oss har de tagit detta mycket seriöst från första början och sedan cirka 4 månaders ålder har vi mer eller mindre bott på sjukhuset. De har testat för allergier, kontraströntgat magen, ultraljud på hjärtat 2 ggr, gjort svettest för att utesluta cystisk fibros, sövt ned och gått ned med kamera i magen (gastroskopi), haft kontakt med sammanlagt 4 dietiset och genom dem prövat olika kosttillskott, varit inskrivna på habiliteringshem för matobservation med mera. Vid 19 månaders ålder satte de som sagt sond men fortfarande fortsätter utredning och nästa vecka ska vi göra magnetröntgen av hjärnan och senare i vår ska vi tillbaks till habiliteringshemmet för matträning.
Blir lite orolig när du skriver att de inte bryr sig i Linköping med tanke på att vi troligtvis ska flytta hem till Östergötland i vår...