• hektorsmamma

Barn som inte äter - här kan vi samlas

Vet att det sedan länge finns en tråd som heter "Matvägrare på riktigt" men den verkar inte vara aktiv längre, tänkte därför se om intresset finns att samlas här istället?

Då menar jag alltså inte barn som får en period på några veckor/månader där den inte äter som förr, utan barn som knappt äter alls.

För mig skulle det vara toppen att få utbyta erfarenheter, tips och råd, men också bara få skriva av sig. Finns det någon mer där ute?

• Svar på tråden Barn som inte äter - här kan vi samlas
  • Pillowcase

Jag hoppar gärna på! Har en 3 årig flicka som inte är någon storätare. Det kvittar vad man lagar, hon pillar mest runt, smakar lite på det sen är det bra. Man blir så orolig/förtvivlad/arg etc

• hektorsmamma
    Pillowcase skrev 2012-02-24 13:27:25 följande:
    Jag hoppar gärna på! Har en 3 årig flicka som inte är någon storätare. Det kvittar vad man lagar, hon pillar mest runt, smakar lite på det sen är det bra. Man blir så orolig/förtvivlad/arg etc
    Men vad kul att du vill hoppa på! Mindre kul med dottern...usch! Hur stor är din dotter? Har hon alltid haft dessa problem? Får ni någon hjälp? Många frågor, men det är så skönt att få prata med någon i samma situation.

Kan berätta lite om vår pojk som är 21 månader, väger idag 10 kg tack vare sond som han fick insatt i mitten på december (då vägde han 8,5kg). Har egentligen haft problem sedan födseln, men då han vägde så mycket när han kom ut; 4150gram, så märktes inte problemen av ordentligt förrän han var cirka 3 månader. Sedan dess har han varit under stor utredning och är fortfarande.

I höstas fick han en diagnos som innebär att ens bindvävnad inte är lika hållbar som andras, denna diagnos har även jag (genetisk). Många barn med denna diagnos har problem med viktuppgång, ofta pga sväljsvårigheter mm men på vår son har de inte kunnat hitta någon förklaring.

Utifrån så verkar det som att han helt enkelt inte är intresserad av mat och nästan inte har någon hunger, och som du beskriver angående din dotter; sitter och pillar, stoppar något litet i munnen, men inte mer. Nu väntar vi på magnetröntgen av hjärnan för att utesluta att det finns något där och vi står även i kö för "knapp på magen", så att han ska slippa att ha sonden i näsan. Samtidigt så har vi turen att i vår stad ha ett habiliteringshem där de har matträning med sådana här barn, så vi ska dit efter påsk för ett ordentligt försök att få honom att börja äta.

Ja, det är väl den korta historien! :) 
  • hektorsmamma

Ingen annan som har behov av att prata av sig kring detta? :)

• Emeliie89

Jag hoppar gärna på! Har en son på 18 månader som matvägrat sen han var ca 5-6 månader (sen han började med smakportioner dvs). I helgen har han ätit en macka och en banan. På HELA helgen. Det kan ha gått en hel dag och han vill inte äta ändå. Bara tittar på maten och slänger skeden i golvet. Det sjuka är att han har alltid haft energi, hur nu det har gått till. Nu på sistone (senaste två veckorna) har det dock varit värre än nånsin. Kanske ätit ett par apelsinbitar eller en halv macka på hela dagen. Om ens det. Var på barnakuten av andra orsaker för nån vecka sen och då hade han gått ner 0,5kg. Han är trådsmal.

I höstas var vi under utredning på barnkliniken här i Linköping. Det togs MASSOR prover på honom men ingenting visade att han har något fel någonstans. Pratade med en dietist som sa att det är inget att göra. Prova med det och det.. nu har jag provat allt, inget funkar. Han verkar tycka att det är en pest att äta helt enkelt.

Folk säger att "barn äter när de blir hungriga, oroa dig inte". Ja isåfall är min son aldrig hungrig. Och det är svårt att inte oroa sig när han går ner i vikt och bara blir smalare.

Vet inte vad jag gjort för fel, beskyller mig själv varje dag även att jag vet att det inte är mitt fel. Men som mamma känner man lite så.

Finns ju medicin för vuxna som ökar aptiten men jag vet inte om det finns nått liknande för barn.. vore ju faktiskt en lösning isåfall.. men som sagt, jag vet inte..

Kul med en sån här tråd! Eller hur och kul, men skönt att höra att man inte är den enda i hela världen som har det här problemet. Även om det känns så ibland.

• hektorsmamma
    Emeliie89 skrev 2012-02-26 19:09:50 följande:
    Jag hoppar gärna på! Har en son på 18 månader som matvägrat sen han var ca 5-6 månader (sen han började med smakportioner dvs). I helgen har han ätit en macka och en banan. På HELA helgen. Det kan ha gått en hel dag och han vill inte äta ändå. Bara tittar på maten och slänger skeden i golvet. Det sjuka är att han har alltid haft energi, hur nu det har gått till. Nu på sistone (senaste två veckorna) har det dock varit värre än nånsin. Kanske ätit ett par apelsinbitar eller en halv macka på hela dagen. Om ens det. Var på barnakuten av andra orsaker för nån vecka sen och då hade han gått ner 0,5kg. Han är trådsmal.

I höstas var vi under utredning på barnkliniken här i Linköping. Det togs MASSOR prover på honom men ingenting visade att han har något fel någonstans. Pratade med en dietist som sa att det är inget att göra. Prova med det och det.. nu har jag provat allt, inget funkar. Han verkar tycka att det är en pest att äta helt enkelt.

Folk säger att "barn äter när de blir hungriga, oroa dig inte". Ja isåfall är min son aldrig hungrig. Och det är svårt att inte oroa sig när han går ner i vikt och bara blir smalare.

Vet inte vad jag gjort för fel, beskyller mig själv varje dag även att jag vet att det inte är mitt fel. Men som mamma känner man lite så.

Finns ju medicin för vuxna som ökar aptiten men jag vet inte om det finns nått liknande för barn.. vore ju faktiskt en lösning isåfall.. men som sagt, jag vet inte..

Kul med en sån här tråd! Eller hur och kul, men skönt att höra att man inte är den enda i hela världen som har det här problemet. Även om det känns så ibland.

Men hej! Vad kul med en till! :)

Det låter som att du beskriver vår son gällande mängden mat. Och tja, att dom äter när dom är hungriga har vi också fått höra, men då är han fasiken aldrig hungrig!

Får man fråga vad din son väger +  längd? Vad säger BVC? Hos oss har de tagit detta mycket seriöst från första början och sedan cirka 4 månaders ålder har vi mer eller mindre bott på sjukhuset. De har testat för allergier, kontraströntgat magen, ultraljud på hjärtat 2 ggr, gjort svettest för att utesluta cystisk fibros, sövt ned och gått ned med kamera i magen (gastroskopi), haft kontakt med sammanlagt 4 dietiset och genom dem prövat olika kosttillskott, varit inskrivna på habiliteringshem för matobservation med mera. Vid 19 månaders ålder satte de som sagt sond men fortfarande fortsätter utredning och nästa vecka ska vi göra magnetröntgen av hjärnan och senare i vår ska vi tillbaks till habiliteringshemmet för matträning.

Blir lite orolig när du skriver att de inte bryr sig i Linköping med tanke på att vi troligtvis ska flytta hem till Östergötland i vår...
  • hektorsmamma
    hektorsmamma skrev 2012-02-26 19:17:29 följande:

Men hej! Vad kul med en till! :)

Det låter som att du beskriver vår son gällande mängden mat. Och tja, att dom äter när dom är hungriga har vi också fått höra, men då är han fasiken aldrig hungrig!

Får man fråga vad din son väger +  längd? Vad säger BVC? Hos oss har de tagit detta mycket seriöst från första början och sedan cirka 4 månaders ålder har vi mer eller mindre bott på sjukhuset. De har testat för allergier, kontraströntgat magen, ultraljud på hjärtat 2 ggr, gjort svettest för att utesluta cystisk fibros, sövt ned och gått ned med kamera i magen (gastroskopi), haft kontakt med sammanlagt 4 dietiset och genom dem prövat olika kosttillskott, varit inskrivna på habiliteringshem för matobservation med mera. Vid 19 månaders ålder satte de som sagt sond men fortfarande fortsätter utredning och nästa vecka ska vi göra magnetröntgen av hjärnan och senare i vår ska vi tillbaks till habiliteringshemmet för matträning.

Blir lite orolig när du skriver att de inte bryr sig i Linköping med tanke på att vi troligtvis ska flytta hem till Östergötland i vår...

Och påtal om något helt annat, såg att din son är född sommaren 10 och att ni väntar en till nu i augusti, då är vi i EXAKT samma sits! :)
  • Kaosmamma

Jag har en treåring som vissa perioder lever på luft känns det som. Hon har jätte dålig tillväxtkurva. Hon är dock sjuk och ramlade av sin kurva som låg på högsta linjerna men ramlade till botten när hon var runt 8 mån. Men är ju som sagt sjukdom ihop med mediciner som stör. Men ätproblemet är ju där! Vi har näringsdryck (vilket hon vägrar men vi försöker) sen har vi nåt som heter duocal men då hon inte äter får hon knappt i sig det. Är isf i dryck. Men har hittat att hon vill ha kalla saker, kall pasta och kalla grönsaker. Det funkar bäst även om det inte är mycket hon äter. de gånger hon kan vara på fsk med sin resurs äter hon bättre... Men har knappt varit där sedan oktober nu.

Hon väger 12 kg och är 92 cm lång, och är 3 1/2 år gammal. Längden är lite bättre än vikten. Mina två första barn vägde 12 kg när de var ett år...

blogg.mama.nu/ceciliasvensson/category/alskade-astmabarn/

• skånegås
    hektorsmamma skrev 2012-02-26 19:17:29 följande:
    De har testat för allergier, kontraströntgat magen, ultraljud på hjärtat 2 ggr, gjort svettest för att utesluta cystisk fibros, sövt ned och gått ned med kamera i magen (gastroskopi), haft kontakt med sammanlagt 4 dietiset och genom dem prövat olika kosttillskott, varit inskrivna på habiliteringshem för matobservation med mera. Vid 19 månaders ålder satte de som sagt sond men fortfarande fortsätter utredning och nästa vecka ska vi göra magnetröntgen av hjärnan och senare i vår ska vi tillbaks till habiliteringshemmet för matträning.
    Hoppas ni vet att allergier kan finnas fast prover visar negativt! Särskilt på små barn är de inte tillförlitliga alls. Enda sättet att egentligen veta är att utesluta och provocera...

Min son matvägrar i flera dagar varje gång han fått i sig något han inte tål och det räcker med en halv portion "mjölkproteinfri" ersättning (tål ej mjölkprotein, soja, baljväxter eller havre, utesluter också E410-E417 och curry som är baljväxter)... men äter bra annars. Sjukvården kan för lite om allergier. Dem har vi inte alls fått hjälp av utan det är bara genom allergitrådarna här på fl. Hade antagligen också haft en rackarns smal matvägrande unge annars...
  • hektorsmamma
    Kaosmamma skrev 2012-02-26 19:26:06 följande:
    Jag har en treåring som vissa perioder lever på luft känns det som. Hon har jätte dålig tillväxtkurva. Hon är dock sjuk och ramlade av sin kurva som låg på högsta linjerna men ramlade till botten när hon var runt 8 mån. Men är ju som sagt sjukdom ihop med mediciner som stör. Men ätproblemet är ju där! Vi har näringsdryck (vilket hon vägrar men vi försöker) sen har vi nåt som heter duocal men då hon inte äter får hon knappt i sig det. Är isf i dryck. Men har hittat att hon vill ha kalla saker, kall pasta och kalla grönsaker. Det funkar bäst även om det inte är mycket hon äter. de gånger hon kan vara på fsk med sin resurs äter hon bättre... Men har knappt varit där sedan oktober nu.

Hon väger 12 kg och är 92 cm lång, och är 3 1/2 år gammal. Längden är lite bättre än vikten. Mina två första barn vägde 12 kg när de var ett år...

blogg.mama.nu/ceciliasvensson/category/alskad.../

Hej och välkommen! :)

Precis som er lilla så har vår lille en sjukdom i grunden, men som du säger; ätproblemet finns där! Och dom två kombinerat blir ju katastrof. Duocal och även maxijul prövade vi under förra våren men utan framgång, upplevde även att han blev hård i magen av det. Näringsdrycker har vi försökt med men utan framgång. Vi har också hittat vissa maträtter som fungerar bättre än andra, men även när han får dem så handlar det om minimala mängder som han får i sig.

Har de funderat på att sätta sond eller knapp på magen på henne? Efter 2 månader med sond har vår hoppat upp ett snäpp på kurvan vilket känns fantastiskt, dock är det ju endast pga sonden men det känns ändå skönt att bygga upp ett litet fettlager, han behöver ju det. Blir han förkyld eller minsta lilla sjuk så måste vi läggas in direkt med sond och dropp, men nu har vi hittills sluppit det i och med att vi ändå sondmatar hemma.   

Tittade i din blogg och blev helt gråtfärdig av att se lilltjejen på sjukhuset, ser precis ut som sonen när han ligger där med alla slangar och det finns nog inget värre enligt mig...

• hektorsmamma
    skånegås skrev 2012-02-26 19:37:05 följande:
    Hoppas ni vet att allergier kan finnas fast prover visar negativt! Särskilt på små barn är de inte tillförlitliga alls. Enda sättet att egentligen veta är att utesluta och provocera...

Min son matvägrar i flera dagar varje gång han fått i sig något han inte tål och det räcker med en halv portion "mjölkproteinfri" ersättning (tål ej mjölkprotein, soja, baljväxter eller havre, utesluter också E410-E417 och curry som är baljväxter)... men äter bra annars. Sjukvården kan för lite om allergier. Dem har vi inte alls fått hjälp av utan det är bara genom allergitrådarna här på fl. Hade antagligen också haft en rackarns smal matvägrande unge annars...

Jo vi vet, därför bl.a gastroskopi gjorts vilket heller inte visat någonting. Vi har även uteslutit mjölkprotein men inte heller det funkade. Har även jag läst mycket på allergiforumen och funderat om det kan vara något sådant men faktum är att jag är rätt säker på att det inte är det. Vår son hade ingen hungerkänsla när han kom ut från magen och sökte sig t.ex aldrig till bröstet, så det känns som att det handlar om något annat...nu är bara frågan vad!

Men tack för din input, såklart finns det i tankarna! 
Svar på tråden Barn som inte äter - här kan vi samlas