• Anonym

Bolånekalkyl

Jag vet att det finns kalkyler för att räkna ut om man kan få lån på specifikt objekt utgående från inkomst men kan inte hitta det nu. Vet att bankerna vill se att ett visst belopp blir "kvar att leva på" efter alla kostnader. Nån som vet normerna som gäller just nu?
    Jag vill köpa en lägenhet i Stockholm för 1.8 milj med inkomst på 30.000 brutto (ensamstående) Tror ni att det kan funka? (förutsatt att jag har 15% eget sparande såklart.)

• Svar på tråden Bolånekalkyl
  • Vinterankan

Har ensamstående kollegor med liknande inkomster som köpt lägenheter i den prisklassen så det borde bli godkänt.

• Anonym

Hoppas d men skulle vilja hitta nån kalkyl för att kunna sova ordentligt på nätterna Glad

• Ellieott

Räknade på nån sån där bank-grej. Tjänar 30 000/ mån och då stod det att jag kunde låna till ca 500 000 :-s. Tyckte det lät väldigt lite...?!

• Butterscotch
    Ellieott skrev 2012-02-24 14:14:17 följande:
    Räknade på nån sån där bank-grej. Tjänar 30 000/ mån och då stod det att jag kunde låna till ca 500 000 :-s. Tyckte det lät väldigt lite...?!

För oss blev det tvärtom, banken var tydligen villig (enligt den väldigt enkla kalkylen) att låna ut ungefär dubbelt så mycket som vi tycker att vi har råd med/vill lägga på boende.

• Boost

Tycker det låter för tajt. Tror att bankerna räknar på ca 8000.- per vuxen och 2500.- per barn.
    Dessutom räknar de på en högre ränta och sedan blir det även en avgift på lägenheten.

• Anonym
    Butterscotch skrev 2012-02-24 14:10:41 följande:
    Prova att räkna här: www.nordea.se/Privat/Boende/Verktyg+och+hj%c3...
    Enligt den skulle det funka Glad

Jag har 1 barn och bil som man säkert också ska ta hänsyn till i kalkylen.
    Men utgifter som bil, el, försäkringar, dagis facket mm räknar man väl in
    i "kvar att leva på" efter uträkningen?
    Skulle gärna vilja veta vilken nivå som krävs för ett lån.
    Men 10.500 enl Boost då i mitt fall borde ju vara lugnt.
  • tystlängtan

Hur mycket är avgiften på (om det är en bostadsrätt)? Vad tjänar du netto? Tror att banken räknar med en ränta mellan 7-8% och att du och ditt barn ska ha runt 10000 kr kvar efter ränta, amortering och avgift är betalt.

• Boost

Är bilen helt avbetald?
    Vet du vad avgiften på borätten ligger på ungefär?

• Anonym

Avgiften blir under 4000.
    Har avbetalning kvar på bilen. Totalt blir det ca 2000 kr för bilen men
    det räknar man väl inte av innan "kvar att leva på" uträkningen.
    Det är väl bara ränta, amortering och avgift som tystlängtan skriver?
    Jag funderar på att kanske börja jobba lite mer ifall det inte går ihop
    men vill helst inte det om jag kan slippa Oskyldig

• tystlängtan

Fast de tar nog åtminstone till viss del också hänsyn till om du har andra lån att betala av. Avbetalningar på lån ska nog inte ingå i "pengar som är kvar-potten", så kan hända att det är på gränsen. Men absolut ingen omöjlighet.

• Boost

Jo avbetalningar måste ju räknas in innan "kvar att leva på". Elen är ju även den en kostnad som räknas in innan.
    Tycket det låter mycket tajt tyvärr i och med de hårda krav som krävs idag.

Boka ett möte med banken och hör vad de kräver och hur det ser ut för dig.

• Anonym

Tycker det låter tajt. Vi är två vuxna, ett barn, som bor i ett hus och har lånat 1,9 milj. Vi har 38 000 ut i månaden och tycker det precis räcker till.

Svar på tråden Bolånekalkyl