• MrLeaf

Smart sätt att få småbarn ta flytande medicin?

Tjenar.

Vår flicka är 7 månader och har åkt på sin första riktiga förkylning med feber och snor och sådant.
    Börjar bli bättre nu dock.
    Men vi har gett lite flytande alvedon för feberns skull, och igår gick det hyfsat men båda gångerna idag har hon inte alls gillat det. Spottar och fräser och skriker och merparten åker ut.
    Funderade på om det fanns något bra sätt att få en motsträvig unge att ta flytande medicin även fast dom egentligen inte gillar det.
    Jag själv älskade flytande alvedon när jag var liten :P

Funderade på om man kunde blanda ut det i lite vatten eller mat eller sådant. Men hon skulle troligtvis reagera på smaken känns det som?

Finns alvedon som stolpiller?
    Känns ju mer svårdoserat dock.

Förresten, jag lyckas inte hitta hur man redigerar inlägg?
    Mvh

• Svar på tråden Smart sätt att få småbarn ta flytande medicin?
  • cloudberry79

Man kan inte redigera, bara lägga till info.

Stolpiller är absolut enklast när de är små. Annars kan du ta upp alvedon i doseringsspruta och spruta in det långt in mot kinden (inte rakt in) lite ned mot tungan, så åker det inte ut så lätt. Som sagt, stolpiller, med platta sidan inåt och spetsiga utåt (då sluter sig ändtarmen runt stolpillret) är MYCKET enklare!

If you love me - please don't feed me!
  • Floff

Ge stolpiller istället, är inte alls svårdoserat. En supp upp i rumpan bara så är det klart. Både Alvedon och Ipren finns som suppar.

• Floff

Kan tillägga att för oss har medicinspruta aldrig fungerat oavsett hur man riktat den in i munnen. Stolpiller regerar här hemma.

• Venne

Alltså eftersom du tar upp det här med dosering vid stolpiller vill jag bara förtydliga med att det är alltså särskilda för barn och att doseringarna för olika åldrar/vikt då står på.

• cosinus

Oralt ger mycket bättre effekt så har de hög feber ger vi alltid flytande med medicinspruta. Det är lite olika på barnen också, 2 av dem svarar rätt bra på alvedon över lag och får sällan tokhög feber så de får ibland suppar. De två andra är såna som gärna ligger på typ 40.5 även efter alvedon så där ger vi alltid oralt och så gott som alltid varvar vi även med flytande ipren.

Det flytande interpolerar jag också alltid mellan viktgränserna så man kan ge efter den vikt de eg har. Det är ju svårare med supparna när de inte ligger precis på gränserna.

• Mälaröbo

Vi har vid nått tillfälle blandat det i en flaska välling men då finns ju risken att vällingen ratas senare.

• Ellikapellika

Vi ger såna små suppar eller Ipren/brufen om vi vill ge flytande. De är mycket godare.
    Flytande Alvedon får jag inte ens i mina barn & de är ändå rätt stora.
    Men annars som de andra säger medicinspruta & spruta mot kinden långt bak.
    Blanda INTE i något du vill barnet ska äta/dricka vid senare tillfällen också. Alvedon är rätt skarpt & risken är stor att det ratas sedan.

• RasSam

köpte en sådär fruktsmootie (bärsmak) för barn, och sprutade ner alvedondosen i smootien. Gav den till grabben och kände mig verkligen super smart och att jag hade överlistat ungen! Tji fick jag när han knappt tagit en sipp i fräste ut varenda droppe, kan ju tala om att han vägrar allt som kommer i liknande förpackningar som dom där smootiesarna! Men måste medicinen i så måste den, nåt som funkar (oftast) är att spruta in pyttepytte liite åt gången långt bak i munnen. Det tar tid och ungen är inte glad men det funkar :)

• MrLeaf

Tack för tipsen alla!
    Kanske blir till att testa stolpiller då, se hur det funkar nästa gång.
    Värt att testa medicinsprutan också, helt klart.

Hon hade inte sådär tokhög feber, 38.4 typ.
    Men ville ändå ge lite dels för den sakens skulle men även mot eventuell huvudvärk. Hon blev mycket piggare och gladare efter den dosen hon faktiskt fick i sig igår.

Mvh

• Hannathu
    MoS2011 skrev 2012-02-24 21:00:03 följande:
    Blanda med oboy :) det gör jag när jag skall ta min lactolos ;)
    kör på Laktulos apelsin istället Lillkillen gillar den, framförallt blandad med lite yoghurt

Alvedon och ipren är snabbast effekt som flytande -  ge i medicinspruta. I värsta fall blandade med en aning koncentrerad saft för att dölja smaken. Men enklast i suppar.
  • Hannathu
    danishdynamite skrev 2012-02-24 22:44:52 följande:
    Ge flytande panodil i stället. Det är mycket godare.
    Panodilen är dessutom lite mer trögflytande så den är lättare att ge.
    (vi har testat det mesta efter lillkillens operation)
  • cosinus
    Hannathu skrev 2012-02-24 23:00:26 följande:
    Panodilen är dessutom lite mer trögflytande så den är lättare att ge.
    (vi har testat det mesta efter lillkillens operation)
    Du har så rätt! Det är ju panodil vi alltid ger, alvedonen var rävgift i jämförelse :)
Svar på tråden Smart sätt att få småbarn ta flytande medicin?