Jenny 050 skrev 2012-02-27 14:39:58 följande:
Min son har autistiskt syndrom, fick den diagnosen innan jul. Fin julklapp va?? Nej inte precis. Han blev i alla fall 5 år nu i feb. Vi har redan sedan han va kring 1 år sett att det är något som inte stämmer.Började misstänka autism kring 2 års åldern vill jag minnas. Han har idag en extra resurs anställd åt honom på dagis så det funkar jättebra. Men det krävs ju noga planering både där och hemma. Jag upplever mig rätt så låst då hans tygghet finns här i hemmet och funkar inte alls lika bra i andra miljöer. Så det är lite jobbigt men han har så många fina egenskaper också som gör en så pass glad med. Men jag förstår precis hur du menar. Jag viste ju också hela tiden men ändå blev jag så chockad när beskedet kom och dom sa "ja det är ju inget litet handikapp". =(
Vi fick all hjälp genom barn- och ungdomshabiliteringen som satt diagnosen. Vi hade jättemånga möten med bland annat psykolog och en kvinna som hade koll på alla lagar och vad man har rätt till efter beskedet. Och allt detta fixade dom utan att vi bad, det hörde till utredningen och efterarbetet. Vi har även blivit erbjudna föräldrarutbildning om barn med autism där vi ska träffa föräldrar i samma situation vilket ska bli spännande. Vi har även ett möte kvar med psykologen som va med i utredningen. Vi ska prata om hur allt känns nu när det lagt sig lite. Men vi kan ringa dom när som helst om vi behöver stöd, råd eller om vi vill komma dit med honom igen. Han ska dit nu innan han fyller 6 år för att se hur han utvecklats. Så det känns jätteskönt att ha dom som stöd. Dom har varit helt fantastiska. Det är bland annat en överläkare då så klart, och en psykolog och en logoped som vi har arbetat med och nu tillhör min son deras team. För mig känns det bättre och bättre men man funderar ju ändå på hur framtiden ska bli hela tiden.
Vi har inte själva haft tillfälle och tid att höra av oss till LSS än men det är på gång. Gör det du också! =)
Hoppas att du känner dig bättre snart.
Kram Jenny
Men så bra stöd det låter som ni fått/har! Vi väntar på diagnos i dagarna (skulle fått imorgon men mötet blev inställt pga sjukdom), men det blir med största sannolikheten en autismspektrumdiagnos. Vilken vet jag inte. Svårt att veta vad som vägs in i diagnoskriterierna. Jag hoppas iaf att vi får lika bra uppföljning som ni! Hittills har allt varit bra.
År78, det är tråkigt att ordet autism har en så supernegativ skamstämpel över sig. Det är ju ett jättebrett spektrum som löpar från mycket små symtom till grava störningar. Känn istället vilken bra mamma du är som ger din son hjälp med sina svårigheter. Kram!