• år78

I dag kom beskedet

allt  har tyvärr  dragit  ut på tiden med sonens autism  utredn  men i dag kom beskedet 
    det va jag som mamma som började  misstänka att Sam va det redan som liten
    så  vi beställde en utredn förra året  och i dag kom svaret  vår som har  en lindrig utecklingsstörning och  även autistisk  det knstiga är att jag  blev så ledsen det bara  brast för mig
    känndes  konstigt och otäckt fast jag va så beredd på svaret  har ju haft misstankar
    varför reagerade jag så här
    tror  jag är jätte rädd men vet ej för vad ?
    hur är det att ha ett barn med autism ?
    vilken hjlp kan vi få?   
  • Svar på tråden I dag kom beskedet
  • Loppan8604

Ifall du har behov för stöd å hjälp så e LSS bra. Har egna erfarenheter å de kommer kunna hjälpa er till rätt svar mm. Hoppas de hjälper!

• johlinn

år 78 - flera gånger har jag brutit ihop och gråtit när jag fått höra någon inom sjukvården säga något som jag själv sett eller misstänkt hos min E. Det känns så definitivt och jobbigt att höra dem säga det, och även om jag misstänkt det så blir jag ändå ledsen! Inte konstigt att du är ledsen och rädd! Har ingen erfarenhet om just autism dock, men lycka till - Kram!

• Paisley

Kom gärna över till autismtråd 10 det finns många som har stor erfarenhet och kan hjälpa och stötta!

Läs inte mellan raderna ty det finns ingenting att hitta där
  • Jenny 050

Min son har autistiskt syndrom, fick den diagnosen innan jul. Fin julklapp va?? Nej inte precis. Han blev i alla fall 5 år nu i feb. Vi har redan sedan han va kring 1 år sett att det är något som inte stämmer.Började misstänka autism kring 2 års åldern vill jag minnas. Han har idag en extra resurs anställd åt honom på dagis så det funkar jättebra. Men det krävs ju noga planering både där och hemma. Jag upplever mig rätt så låst då hans tygghet finns här i hemmet och funkar inte alls lika bra i andra miljöer. Så det är lite jobbigt men han har så många fina egenskaper också som gör en så pass glad med. Men jag förstår precis hur du menar. Jag viste ju också hela tiden men ändå blev jag så chockad när beskedet kom och dom sa "ja det är ju inget litet handikapp". =(

Vi fick all hjälp genom barn- och ungdomshabiliteringen som satt diagnosen. Vi hade jättemånga möten med bland annat psykolog och en kvinna som hade koll på alla lagar och vad man har rätt till efter beskedet. Och allt detta fixade dom utan att vi bad, det hörde till utredningen och efterarbetet. Vi har även blivit erbjudna föräldrarutbildning om barn med autism där vi ska träffa föräldrar i samma situation vilket ska bli spännande. Vi har även ett möte kvar med psykologen som va med i utredningen. Vi ska prata om hur allt känns nu när det lagt sig lite. Men vi kan ringa dom när som helst om vi behöver stöd, råd eller om vi vill komma dit med honom igen. Han ska dit nu innan han fyller 6 år för att se hur han utvecklats. Så det känns jätteskönt att ha dom som stöd. Dom har varit helt fantastiska. Det är bland annat en överläkare då så klart, och en psykolog och en logoped som vi har arbetat med och nu tillhör min son deras team. För mig känns det bättre och bättre men man funderar ju ändå på hur framtiden ska bli hela tiden.
    Vi har inte själva haft tillfälle och tid att höra av oss till LSS än men det är på gång. Gör det du också! =) 
    Hoppas att du känner dig bättre snart. 
    Kram Jenny   

• Kilsbergen
    Jenny 050 skrev 2012-02-27 14:39:58 följande:
    Min son har autistiskt syndrom, fick den diagnosen innan jul. Fin julklapp va?? Nej inte precis. Han blev i alla fall 5 år nu i feb. Vi har redan sedan han va kring 1 år sett att det är något som inte stämmer.Började misstänka autism kring 2 års åldern vill jag minnas. Han har idag en extra resurs anställd åt honom på dagis så det funkar jättebra. Men det krävs ju noga planering både där och hemma. Jag upplever mig rätt så låst då hans tygghet finns här i hemmet och funkar inte alls lika bra i andra miljöer. Så det är lite jobbigt men han har så många fina egenskaper också som gör en så pass glad med. Men jag förstår precis hur du menar. Jag viste ju också hela tiden men ändå blev jag så chockad när beskedet kom och dom sa "ja det är ju inget litet handikapp". =(

Vi fick all hjälp genom barn- och ungdomshabiliteringen som satt diagnosen. Vi hade jättemånga möten med bland annat psykolog och en kvinna som hade koll på alla lagar och vad man har rätt till efter beskedet. Och allt detta fixade dom utan att vi bad, det hörde till utredningen och efterarbetet. Vi har även blivit erbjudna föräldrarutbildning om barn med autism där vi ska träffa föräldrar i samma situation vilket ska bli spännande. Vi har även ett möte kvar med psykologen som va med i utredningen. Vi ska prata om hur allt känns nu när det lagt sig lite. Men vi kan ringa dom när som helst om vi behöver stöd, råd eller om vi vill komma dit med honom igen. Han ska dit nu innan han fyller 6 år för att se hur han utvecklats. Så det känns jätteskönt att ha dom som stöd. Dom har varit helt fantastiska. Det är bland annat en överläkare då så klart, och en psykolog och en logoped som vi har arbetat med och nu tillhör min son deras team. För mig känns det bättre och bättre men man funderar ju ändå på hur framtiden ska bli hela tiden.
    Vi har inte själva haft tillfälle och tid att höra av oss till LSS än men det är på gång. Gör det du också! =) 
    Hoppas att du känner dig bättre snart. 
    Kram Jenny   
    Men så bra stöd det låter som ni fått/har! Vi väntar på diagnos i dagarna (skulle fått imorgon men mötet blev inställt pga sjukdom), men det blir med största sannolikheten en autismspektrumdiagnos. Vilken vet jag inte. Svårt att veta vad som vägs in i diagnoskriterierna. Jag hoppas iaf att vi får lika bra uppföljning som ni! Hittills har allt varit bra.

År78, det är tråkigt att ordet autism har en så supernegativ skamstämpel över sig. Det är ju ett jättebrett spektrum som löpar från mycket små symtom till grava störningar. Känn istället vilken bra mamma du är som ger din son hjälp med sina svårigheter. Kram!
  • Jenny 050
    Kilsbergen skrev 2012-02-27 23:34:01 följande:
    Men så bra stöd det låter som ni fått/har! Vi väntar på diagnos i dagarna (skulle fått imorgon men mötet blev inställt pga sjukdom), men det blir med största sannolikheten en autismspektrumdiagnos. Vilken vet jag inte. Svårt att veta vad som vägs in i diagnoskriterierna. Jag hoppas iaf att vi får lika bra uppföljning som ni! Hittills har allt varit bra.

År78, det är tråkigt att ordet autism har en så supernegativ skamstämpel över sig. Det är ju ett jättebrett spektrum som löpar från mycket små symtom till grava störningar. Känn istället vilken bra mamma du är som ger din son hjälp med sina svårigheter. Kram!

Ja stödet så här efteråt kunde faktiskt inte bli så mycket bättre. Jag vet inte om det är olika från län till län. Men du ska se att det kommer gå jättebra för er också. Ojdå så ni går och väntar på diagnosresultat nu, det kommer gå jättebra ska du se vilket resultat det än blir. Ditt barn kommer ju inte ändra sig för att det blir en diagnos på ett papper. Det viktigaste är vad man gör åt det. =) Som du själv skriver (som jag tyckte va så himla bra) "känn istället vilken bra mamma du är som ger ditt barn hjälp med sina svårigheter. Solig
    Kram kram 
  • år78

hej 
    har missat  varit in här  sitter mycket på facebook  på deras autism
    2 veckor har nu gått sedan beskedet känns ännu lite konstigt  lite skrämmande
    har mailat  2 ggr till habb nu  frågat  ex om föräldrar urtbildning
    schema med bilder (vilket ska vara viktigt)  grupper  där mina andra barn får träffa andra mf frågor  
    händer  fasiken ingenting  blir så jäkla trött på att  tjata  hela tiden  

• kaffemamma
    år78 skrev 2012-03-08 09:14:15 följande:
    hej 
    har missat  varit in här  sitter mycket på facebook  på deras autism
    2 veckor har nu gått sedan beskedet känns ännu lite konstigt  lite skrämmande
    har mailat  2 ggr till habb nu  frågat  ex om föräldrar urtbildning
    schema med bilder (vilket ska vara viktigt)  grupper  där mina andra barn får träffa andra mf frågor  
    händer  fasiken ingenting  blir så jäkla trött på att  tjata  hela tiden  
    Hej! Var bor du? Om ni bor i Stockholm ochär intresserade av IBT (Löövås / TBA / ABA / intensivträning- kärt barn...) så gär det nog fortafre om du kontaktar Banyan Center i väntan på hab. Det gav oss minst ett halvårs extra träning. Kanske finns på andra orter också? Psykologpartners tror jag är moderföretaget. Att gå en kurs hos www.speciella.com ger också bra verktyg för att komma igång med bättre samspel, kommunikation osv osv.
  • år78
    kaffemamma skrev 2012-03-08 09:43:40 följande:
    Hej! Var bor du? Om ni bor i Stockholm ochär intresserade av IBT (Löövås / TBA / ABA / intensivträning- kärt barn...) så gär det nog fortafre om du kontaktar Banyan Center i väntan på hab. Det gav oss minst ett halvårs extra träning. Kanske finns på andra orter också? Psykologpartners tror jag är moderföretaget. Att gå en kurs hos www.speciella.com ger också bra verktyg för att komma igång med bättre samspel, kommunikation osv osv.
    gävle
  • kaffemamma

om speciella har någon kurs nu på våren så tror jag det är värt tågbiljetten... det är tre tillfällen. Det gav oss resultat direkt. Det är så frustrerande att vänta!

Och så vill jag bara tillägga att tiden efter diagnosen kändes det som att jag levde i en bubbla. Runt omkring pågick världen som om inget hänt och för oss var allt förändrat. Jag kunde för mitt liv inte svara med ett enkelt "bra" om någon ytlig bekant slentrianfrågade "hur är det med dig?". Det tar tid, men det blir bättre!

Svar på tråden I dag kom beskedet