• underbarasteunge

Expra personal före fast anställd?

Kan arbetsgivaren ta in extra personal före fast deltidsanställd när någon ex blir sjuk eller är ledig? Har man inte som fast anställd rätt att gå före extrapersonalen  för att fylla ut sin arbetstid?

• Svar på tråden Expra personal före fast anställd?
  • mlinz

På mitt jobb så är det så att när det är med kort varsel så får de ta in vem som helst, när det gäller tjänst eller vikariat så ska de ta in den som vart anställd längre

• underbarasteunge

Ok här är det inte några längre vik eller så men pass som fast personal vill ha men extra ändå får jobba

• jassikan

Har ni meddelat att ni vill/kan jobba extra?

Kan finnas olika anledningar till att arbetsgivaren inte frågar - vill inte belasta ord. personal, förstöra schemat så att de som ska jobba sedan är för trötta för att vara effektiva etc.
    Det finns även regler kring hur mycket extra man får jobba.

Finns regler i LAS, men det handlar om ökad sysselsättningsgrad vilket det inte direkt handlar om då det är enstaka tillfällen.    

• Elaifiknow

Det blir ju billigare för arbetsgivaren att ta in en timanställd, än att betala fyllnadslön för en deltidare.

• Ebba Caroline

Jag tvivlar på att det finns nåt som säger att de itne får göra det vid enskilda extra pass. Men vid vikariat så går fast deltidspersonal före.

• Norris

Om du jobbar deltid måste du säga till att du vill ha fler timmar. Annars får de ringa extrapersonal vid inhopp.
    Om det däremot ska schemaläggas fler timmar så har du förtur till att gå upp i tid.

• Seven Costanza
    Elaifiknow skrev 2012-02-24 22:34:41 följande:
    Det blir ju billigare för arbetsgivaren att ta in en timanställd, än att betala fyllnadslön för en deltidare.
    Precis, så resonerar de på mitt jobb i alla fall.
Svar på tråden Expra personal före fast anställd?