• binizziz90

Rasta hunden på MIN gård?!

Är minst sagt irriterad, bor på litet bostadsområde där man har ganska nära till nästa granne. Har flera gånger sett en man rasta hunden efter vägen utanför huset men inte brytt mig mer om det. Den här mannen bor inte på området utan väljer bara att rasta hunden här av någon anledning..

Men igår så kollar jag ut genom fönstret och ser hur han släppt på kopplet och låtit hunden satt sig brevid våran bil och göra sitt! Då står bilen långt upp på våran uppfart och det är bara just vid uppfarten vi inte har staket.

Kunde ju inte springa ut i minusgrader o skrika då jag höll i min lilla son, men förbannad blev jag då det värsta jag vet är hundskit!

Lät det gå för den gången, men idag gjorde han det igen.. Släppte på kopplet och hunden pissa vid bilen.. Okej att det bara var piss men på våran gård iallafall!

Får han göra såhär? Lust att sätta upp en stor skylt att det är förbjudet att rasta hundar men det borde jag inte behöva göra på min egen gård! 

• Svar på tråden Rasta hunden på MIN gård?!
  • Rullgardina

Har samma problem, tror inte dom får det men jag vet inte. Det som stör mig mest är att jag har två egna hundar och när andra låter sina hundar kissa uppe vid vägen på vår tomt så springer ju mina hundar självklart upp dit. Så nu måste jag ha stenkoll på hundarna vilket jag inte behövde på samma sätt innan folk började låta sina hundar kissa på vår tomt.

• roffe

Han borde väl inte få göra så. Han får väl gå förbi, men inte mer än så tror jag.

Min svärfar har egen mark och han brukar skälla och köra bort folk när dom kommer med sina hundar. Han är jägare så han vill inte ha hundlukt på sin mark, det jagar ju bort all vilt.  Han brukar säga typ "hallå kan du läsa skylten eller, privat mark".

Det värsta är ju när folk inte plockar upp hundskiten efter sig. Och alla hundägare lovar alltid att de aldrig låter bajset ligga. Konstigt, för så fort det börjar töa är det tamejfan skit över halva trottoarerna :P 

Än värre är det när det är på folks egna tomt, wtf vad är det för fel på folk egentligen.

Du borde ta några blöjor, lägga dom i en påse, följa efter mannen när han går hem och hälla ut blöjorna på hans gräsmatta. Kan han, kan du liksom. "det är ju bara lite bajs" :P haha 

• roffe

Han får gå på din tomt, 30 meter utanför huset. Men man ska lämna det som det var när man kom, så han måste plocka bort efter sig. Enligt allemansrätten får man tydligen tälta på andras tomt, 24 timmar. Sen kan man mota bort dom. Men det måste vara typ 30 meter från huset annars räknas det som privat mark och där bestämmer man helt typ. Något sånt.

• Husis

Tomtmark omfattas INTE av Allemansrätten!

Man ska t.o.m. ta hänsyn och inte plocka svamp, blommor etc, inom synhåll från hus, även om man plockar utanför tomten. 

• cinalind

Nästa gång du ser han gå förbi så kuta ut och tala om för honom att det är din privata tomt och han inte får rasta sin hund där, som egen hundägare låter jag aldrig mina hundar varken kissa eller bajsa på varken tomt eller tomtgränsen och räknar med att mina grannar visar samma respekt.

Svar på tråden Rasta hunden på MIN gård?!