• Anonym (osäker mamma)

När kan man vända barnet framåt i bilen?

Alltså, jag måste fråga en sak.
    Jag och min sambo har en liten son på 1½ år. Och i flera veckor har sambon pratat om att det snart är dags att byta bilbarnstol till honom och vända honom framåt. Men jag tycker det är för tidigt då jag har läst någonstans att barn ska sitta bakåtvända tills de är minst 3 år.
    Men han är säker på att sin sak och tror att vi kan sätta honom i en sån där bälteskudde snart! Själv börjar jag bli osäker när han håller på och tjatar om detta hela tiden!

Och nu fick jag ett reklammail från Allt för föräldrar och nästan längst ner såg jag just en sån där bälteskudde. Och i "infon" om den står det att den är för barn som väger 15-36 kg.
    Sonen väger väl runt 15 kilo tror jag så då har kanske sambon rätt ändå? Förvånad

Var kan man hitta info om detta? Någon här som har åsikter om det här?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden När kan man vända barnet framåt i bilen?
  • Lena

Barn ska vara minst 4år innan man vänder dem för då är nacken starkare och huvudet inte fullt så stort i förhållande till kroppen.

Det är alltid säkrare att sitta bakåtvänd så länge man inte kör.

• GAGA

">

Visa honom filmen och fråga om ni verkligen ska vända redan nu.

Förövrigt bör man absolut inte vända barnet förren de är minst 4 år. Deras huvuden är för stora och tunga för att nacken ska orka med vid en krock. 
  • eliten

Skojjar du? Barn ska åka bakåtvända tills de är minst 4år oavsett vikt och längd. Handlar om kroppens mognad!

• Anonym

är ni sann? tidigast vid 4år!!!

• tinis77

Absolut inte tidigare än 4, helst 5. Mina ungar sitter bakåt tills dom är runt 6 år.

• Anonym

Är han inte rädd om er sons liv eller är han allmänt korkad? Bara att söka på stolen ni har och titta vad det står! Såvida det inte är ett babyskydd ni fortfarande använder! Är det av snålhet han vill byta nu, så kan jag påminna att barnet får barnbidrag och man har försörjningsplikt för barnet!

• Sisisisi

Tråkigt att höra att det finns sådan okunskap! Bra att du tar reda på fakta

Barn bör åka bakåtvända så länge som möjligt, tills barnet vuxit ur stolen på vikt (25kg) eller längd (olika beroende på stol 110-125 cm).  En stol är urvuxen när öronen når kanten. Absolut tidigast vid 4-5 år kan de börja åka framåtvända.

Som du skriver så är en bältesstol godkänd från 15 kg, men det är ingen anledning till att vända, det är 5 gånger högre risk att dö/skadas när de åker framåtvända.  

Svar på tråden När kan man vända barnet framåt i bilen?