• Minibus

Krupphosta?

Hej

Sonen, snart 2 år har varit förkyld och har hostat i 3 veckor nu. Fick hostmedicinen Mollipect för en dryg vecka sedan. I början hade han sån där skällande hård hes hosta, typ krupp hosta eller vad det nu kallas. Hostan övergick sedan till mer " vanlig" hosta för att sen ta ny fart med krupp-liknande hosta igen. Nu hostar han så han kräkls för andra natten i rad. Han sover förstås med huvudet högt, svalt i rummet, preppad m nässprej o hostmedicin...hmm vad mer..

Vad är era erfarenheter runt falsk krupp och sådan här hosta. Ska det sitta i så här länge, bara att vänta ut eller hur har ni gjort?

• Svar på tråden Krupphosta?
  • PruttPottan

Vårt började så, nu är det konstaterat att det är förkylningastma. Vi fick Flutide, Aeromir och singulair. Han blev bättre så sakteliga och nu står han på bara Flutide och Singulair =)

Jag ringde barnmott. efter att ha blivit rådd till detta av 1177, det var en otroligt medkännande man som tipsade mig.

ADHD-Bipolär-Borderline- Mamma till en Solstråle
  • tinis77

Ring och kolla med sjukvårdsrådgivningen. Mina två grabbar har haft falsk krupp båda två, och jag har fått åka in med dom många gånger. Hostan har inte gett sig trots medicin eller fast vi suttit ute, så dom har fått inhalera på sjukhuset. Nu har jag betapred hemma till treåringen som han får när han får krupp, det och frisk luft brukar hjälpa.

• Minibus

Tack för svar.

Hur konstaterades förkylningsastma pruttpotten (annorlunda nick :) )?

Mmm, tänkte nog ringa i morgon o fråga.

• Lilla W

Hej! Min son på ett år har haft krupphosta två gånget i vinter. Blev bägge ggr inhalerad med adrenalin på VC och hostan försvann direkt. Läkaren förklarade det så att det blir en ond cirkel som man måste bryta - dom hostar vilket gör att det svullnar i halsen, sedan hostar dom för att det är svullet. Adrenalinet vidgar luftvägarna.

• SockerStinn

Tycker du ska boka besök på bvc/barnmottagningen för att se om det är krupp, astma eller enbart förkylning. Oavsett vilket finns det säkert hjälp att få. Annan hostmedicin om det är krupp eller förkylning, och annan behandling om det är astma.

• Minibus

Tycker ni att det pekar mot falsk krupp det jag beskriver? Hjälper inte Mollipecten då? Tycker inte den verkar ha nån vidare effekt...

• SockerStinn

Mollipect hjälper inte mot mycket om du frågar mig. Varm saft är bättre för att lösa slem, och den är ju till för att lösa slem.

Det kan absolut vara krupp, men också astma. Astmahostan är också torr och kan uppfattas som skällande även om den låter annorlunda. Om du lyssnar noga på andningen, vilket är längst; utandningen eller inandningen+ Eller är de lika långa/korta? 

• Minibus

Hmmm vet inte, tycker inte att han har nåt problem med själva andningen men vilken som är längst o kortast måste jag nog lyssna noga efter :). Tack för snabba svar så här sent på kvällen. Ska ta och knyta mig nu, stora sonen har också börjat hosta så får se hur mycket sömn det blir....snark.
    Tack igen! och gonatt!

• SockerStinn

Här är en till som ska knyta sig. För att själv få börja hosta
    Förhoppningsvis håller sig grabben från både krupp och astma i natt  

• PruttPottan
    Minibus skrev 2012-02-24 23:35:10 följande:
    Tack för svar.

Hur konstaterades förkylningsastma pruttpotten (annorlunda nick :) )?

Mmm, tänkte nog ringa i morgon o fråga.
    Vette fasen, det var läkaren som lyssnade på hans lungor å sen satte allt fart.

Han blev ju sjuk HELA tiden, 3 dagar på dagis hemma 2 veckor å samma om och om igen och nu i efterhand är det inte konstigt då han aldrig fick chans att återhämta sig riktigt typ.
    Vi testade Mollipect och Lepheton men de hjälpte aldrig tillräckligt länge.
    Han kräkte inte så många gånger men däremot sov han ju inte. Och inte vi heller så det blev en ond cirkel så vi fick en snabb tid till barnmottagningen som tur var innan vi alla kollapsade i familjen =)

Jag upplevde inte att kyla hjälpte utan det förvärrade det men det kan vara inbillning.

Vi fick veta av en bekant först att det var krupphosta, den är tydligen sådär skällig men sen hade han ju slem i lungorna (tror jag det var som man kanske inte hör med bara örat)
  • SockerStinn

Astman konstaterades efter vi sökt för hans ansträngda andning några gånger. Första gången var på akuten - vi blev hemskickade med en lapp om krupp, fick inte träffa läkare. Andra gången på bvc fick vi veta att han var frisk. Tredje gången på barnmottagningen fick vi höra att han var tät, men att det nog var en tillfällig grej. Sen tillslut fick vi träffa rätt läkare som knappt hann ta ett steg in i rummet innan hon utbrister "låter han ALLTID så där??!" Nä, han brukar låta mycket värre.... fick jag ju ärligt svara.

Senare har det visat sig att han har både krupp och astma, så akuten var ju inte helt ute och cyklade. Men hade vi fått träffa en läkare hade de nog upptäckt astman med. Nu misstrodde vi dem sen vi fått astmadiagnosen så det dröjde länge innan vi fick kruppen konstaterad. Astman var ju så dålig att den maskerade kruppen dagtid när vi träffade bvc och barnmottagningen. 

Vid krupp hjälper
    -lugn och ro, trygghet 
    -kall, frisk luft
    -sitta upp
    -hostdämpande (coccilana/ Lepheton-nånting)

Vid astma hjälper
    -att sitta upp
    -bli lugnad
    -undvika kall luft
    -dricka vatten (inte iskall) 

• PruttPottan
    SockerStinn skrev 2012-02-25 00:03:08 följande:
    Astman konstaterades efter vi sökt för hans ansträngda andning några gånger. Första gången var på akuten - vi blev hemskickade med en lapp om krupp, fick inte träffa läkare. Andra gången på bvc fick vi veta att han var frisk. Tredje gången på barnmottagningen fick vi höra att han var tät, men att det nog var en tillfällig grej. Sen tillslut fick vi träffa rätt läkare som knappt hann ta ett steg in i rummet innan hon utbrister "låter han ALLTID så där??!" Nä, han brukar låta mycket värre.... fick jag ju ärligt svara.

Senare har det visat sig att han har både krupp och astma, så akuten var ju inte helt ute och cyklade. Men hade vi fått träffa en läkare hade de nog upptäckt astman med. Nu misstrodde vi dem sen vi fått astmadiagnosen så det dröjde länge innan vi fick kruppen konstaterad. Astman var ju så dålig att den maskerade kruppen dagtid när vi träffade bvc och barnmottagningen. 

Vid krupp hjälper
    -lugn och ro, trygghet 
    -kall, frisk luft
    -sitta upp
    -hostdämpande (coccilana/ Lepheton-nånting)

Vid astma hjälper
    -att sitta upp
    -bli lugnad
    -undvika kall luft
    -dricka vatten (inte iskall) 
    "Undvika kall luft"
    Förklarar varför det aldrig funkade med just det för oss alla nätter han var så dålig :S
  • SockerStinn
    PruttPottan skrev 2012-02-25 04:11:13 följande:
    "Undvika kall luft"
    Förklarar varför det aldrig funkade med just det för oss alla nätter han var så dålig :S
    Japp. Det kan vara lite olika, men många blir sämre i astman av kall luft. 
Svar på tråden Krupphosta?