Inlägg från: Linda 902 |Visa alla inlägg
  • Linda 902

Semesterlön och semestertillägg

Försöker hjälpa min mamma med hennes lönespec med semesterlön men jag är helt lost.

MÅNADSLÖN 19391 kr

Sedan har dom lagt på 891,99 kr per dag i SEMESTERLÖN

och likaså 155,13 kr per dag i SEMESTERTILLÄGG.

Sedan har dom dragit av ALL semesterlön igen. 

Och det enda som kvarstår är Semestertillägget på 155,13 kr per dag. Hon måste väl ha rätt till mer än 155,13 kr per dag i semesterersättning?

Annars förlorar ju hon helt fullständigt på att ta semester då hon inte får någon OB alls...I normala fall får hon ut en lön runt 20000 kr per månad men nu endast 15000 kr då hon hade semester...

Finns det någon här som kan förklara för mig? Mamma är helt förtvivlad då hon trodde hon skulle få mer pengar när hon tog ut semester...  

• Svar på tråden Semesterlön och semestertillägg
  • Linda 902
    969910 skrev 2012-02-25 07:48:17 följande:
    Ja men det är väl inte avdraget på månadslönen för semester ? Hon har ju alltså full månadslön + semesterlöntillägg så hon har ju mera när hon har semester än när hon jobbar ?
    Hon får 155,13 kr mer per semesterdag i semesterersättning och månadslönen är inte avdragen nej, men ska hon inte ha mer än 155 kr per dag? Då kan ju ingen med OB ersättning tjäna pengar på att ta semester då hon under semestern inte får OB....
  • Linda 902

Gah, jag kan inte utrycka mig känner jag.

Självklart ska hon inte ha OB då hon har semester men ska hennes semesterersättning inte baserats på vad hon tjänat året innan? Så om hennes medellön ligger på 24000 kr per månad ska inte ersättningen baseras på den? Det är ju ändå vad hon tjänat...

155,13 kr per dag är ju helt baserats på hennes månadslön på 19391 kr... 

• Linda 902

Tack så hemskt mkt för all hjälp! Ska be henne kolla med lönekontoret ang den rörliga lönen!

• Linda 902
    jessamy skrev 2012-02-25 08:05:08 följande:
    Fast en fundering bara. Hon har väl inte OB varje dag? 
    Visst på en helg så måste ju 155kr om dagen vara mindre än vad ob är men på en vardag så är det ju inge ob så det borde jämna ut sig?
    Jag vet inte. Bästa är att hon ringer till lönekontoret på måndag ohc får det förklarat för sig.  
    Jo hon jobbar bara kvällar, nätter och helger så hon har OB i princip varje dag.
    chrissepisse skrev 2012-02-25 08:44:32 följande:

Jag håller med dig om att hon på något sätt borde få semesterersättning baserat på sitt OB-tillägg. Det är inte så att de görs/har gjorts en engångsutbetalning av det rörliga semestertillägget? Jag tycker att din mamma ska ringa lönekontoret på måndag och fråga. 

Jo jag ska be henne ringa, men nu vet vi ju att hon har rätt till mer ersättning frågan är när dom betalas ut...
    Elaifiknow skrev 2012-02-25 16:27:33 följande:
    Det känns som att ni i tråden pratar om olika saker? En del pratar om semesterdagstillägg, andra om semesterersättning. Det är två olika saker.

Ts, jag tror det är bäst att din mamma ringer sitt lönekontor för hjälp
    Problemet är att hon inte litar på sitt lönekontor då dom lurat henne tidigare....därför vill

• Linda 902
    Erki skrev 2012-02-25 22:24:18 följande:
    Det är inte säkert att hon Har rätt till semestergrundande Ob, det beror helt på vilket kollektivavtal hon tillhör.
    Vissa har sem.ers på rörlig lön men det gäller inte alla.
    Be henne titta vad kollektivavtalet säger istället.
    Fast det är ju i semesterlagen och ett kollektivavtal kan ju aldrig ändra lagen...
  • Linda 902
    969910 skrev 2012-02-26 01:59:41 följande:
    Rörlig lön är inte ob

Obekvämstillägget är semesterlönegrundande rörlig lön och semesterlönen på sådan rörlig lön betalas ut i sin helhet under semesteråret som semesterdaglön. Enligt semesterlagen (1977:480) utgör semesterlönen på rörlig lön 12 % av den totala rörliga ersättningen under intjänandeåret.
    -http://www.personalekonomi.se/artikel/obekvamstillagg.aspx
  • Linda 902

Gladskit, jag utryckte mig dåligt i ts jag borde frågat kort och gott om inte ob är semestergrundande... Vilket det är men måste inte betalad ut i samband med semesterlönen utan kan komma som en klumpsumma nån gång under året...

• Linda 902

969910, nej jag har räknat det är bara beräknat på månadslönen!

• Linda 902

969910 det spelar ingen roll om det inte står i era kollektivavtal, det står så i lagen...kollektivavtalet är utöver lagen..

• Linda 902

969910, samma med mig inom handels, det är ju därför mammas ersättning är för låg... Vet inte vilket fack hon tillhör..

Svar på tråden Semesterlön och semestertillägg