Inlägg från: Elssie |Visa alla inlägg
  • Elssie

Avliva katt!!?

Åh nej. Ge katten en chans, till.
    Det minsta du kan göra är ju att placera henne på ett katthem eller liknande. 
    Eller så kanske man kan sätta ut en annons på blocket och skriva att det kommer bli på "prov" innan för att se så både du och köparen känner er säkra. På så sätt kan ju köparen faktiskt lämna tillbaka henne om det blir problem.
    Detta är så klart något som bara funkar någon enstaka gång då det vore extremt orättvist att hålla på och flytta runt katten hela tiden. Jag menar mest att man isf lämnar det lite öppet. Hmm, kanske är en dum idé nu när jag tänker efter. Äh! :) 

Bara för att den kissar runt hos dig så behöver det inte betyda att den gör det i ett annat hem. Katter kan ju vara väldigt känsla mot saker som vi inte ens skulle kunna föreställa oss. Som Peachpie skriver. Det finns SÅ många olika saker som kan störa en katt. 
    Och som flera sagt innan så kostar avlivning oftast mer än att kastrera så det är inget du tjänar på rent ekonomiskt. Jag, personligen, tycker att det absolut är värt att chansa. 

Jag hade en katt för många år sedan som kissade lite överallt. Jag vet hur otroligt frustrerande det kan vara och är när man är i en sådan situation. Men vi klurade ut vad som var felet hos oss. Vi började med att flytta mat, vatten och låda långt ifrån varandra. Vi bytte sand. Och detta gjorde att katten i alla fall minskade antal gånger.
    Men det som verkligen gjorde det hos oss var att jag slutade flytta på saker. Alltså möbler och liknande.
    Så fort jag började göra om i hemmet så blev hon osäker och visade det genom att kissa på olika ställen.
    Efter att jag slutade med detta så upphörde det helt. 
    Det går alltså att få bukt på problemet. Om man orkar lägga ner lite energi.

Du skriver att hon kissat i barnets säng. Är det oftast där det händer? Kanske är det tvättmedlet eller sköljmedlet hon reagerar på?!
    Åh, förstår att det är jobbigt... Men försök att tänka på vad du gjort den senaste tiden som skulle kunna bidra till hennes beteende. Lycka till!  

• Elssie

Feliway då?
    Kanske något att testa? Vill bara tipsa, även om det förmodligen bara är ren chansning... 

Svar på tråden Avliva katt!!?