Inlägg från: ForReal |Visa alla inlägg
  • ForReal

Avliva katt!!?

vektra skrev 2012-02-25 14:25:15 följande:
    Ska jag lägga pengar på kastrering (som inte finns) för att sen inse att det inte fungerar. Och då bli tvungen att göra, ja vadå?    

Ja det ska du. Du kan spara till en kastrering, sälja något, kanske låna. Det går att få ihop pengarna. Har du en TV? Sälj den och kolla på datorn t ex. En TV kan man köpa igen men du får aldrig tillbaka din katt.

Sen får du räkna med att man blir upprörd när du skriver som att det inte är någon idé att lägga pengar på katten för att det inte är 100% att det funkar.

• ForReal

TS, det är flera saker som jag inte riktigt får ihop. Det första man gör vid kissproblem är ju att kastrera katten, antar att du vet det eftersom du skaffat kattungar tidigare. Så den har ju inte får en ärlig chans då du inte gjort det. Är det en avelskatt eller varför gjordes det inte som första åtgård? Du har ju haft ca 5 år på dig att spara.

En annan sak - du skriver om att avliva. Hur ska du ha råd att avliva om du inte kan skrapa ihop till en kastrering? Jag förstår inte vad du vill ha för råd om du redan bestämt att du inte kan lägga några pengar, i så fall är väl enda alternativet att ge bort henne?

Däremot förstår jag inte riktigt hur du tänker med att inte ha råd - man har väl ett lika stort ansvar som kattägare med dålig ekonomi som med bra? Räcker inte lönen så finns det ju andra sätt som att sälja saker t ex. Eller spara in på kläder, vad som helst.

Jag skriver det alltså i all välmening, för jag fattar inte riktigt.

• ForReal
    persikofjaril skrev 2012-02-26 21:36:48 följande:
    Vi var på sambons föräldrars lantställe 3 dagar över midsommarhelgen (to-lö). Vi skulle ha tagit med katten dit om det inte hade varit för att deras vänner också var där med sina två hundar. Förra sommaren (2010) hade vi med katten samtidigt som hundarna var där, och det slutade med att hon klättrade upp i ett träd och vägrade komma ner. Vi fick klättra upp och hämta ner henne. Vi kände att den här gången var det bättre om hon slapp träffa hundarna, och sambons moster ställde mer än gärna upp och kom hit och fixade. Det är inte så att vi brukar lämna katten helt ensam utom under dagen när vi är på jobbet.
    Vi försöker aktivera katten så gott det går. Leker med henne, skaffar nya leksaker då och då, kelar med henne när hon är på det humöret.
    Efter midsommar hände väl egentligen inte så mycket vad jag kan komma ihåg. Det dröjde ett tag innan hon kissade igen. Sen upptäckte vi att jag var gravid, och jag tror det var då som hon började kissa allt oftare i hallen. Men om det nu är det hon protesterar mot så vet jag inte riktigt vad vi ska göra åt saken, för vi vill ju ha barnet.
    Vi har funderat flera gånger på att skaffa en katt till. Men hon verkar inte gå så bra ihop med andra katter heller. Inte för att hon iofs träffat på så många, innekatt som hon är. Det har bara aldrig känts som en bra idé av någon anledning. Kanske skulle ta upp det igen med sambon dock.
    När det gäller lådan så har vi en med överdel och en liten lucka som katten går in genom, och sanden är såndär sand som klumpar sig när den blir blöt. "Cal le cat, cat litter" Har funkat alldeles utmärkt under lång tid. Men just nu är det svårt att säga eftersom katten kissar i hallen, men bajsar i lådan.

Vad mer? Ja. Vi har väl köpt lite nya möbler. Och förstås har det tillkommit bebisgrejer också.
    Vet inte om hon kanske är deprimerad. Hon kan ligga långa perioder i vår fåtölj i vardagsrummet, jag vet att det är normalt för katter att vila, så det behöver ju inte betyda nåt.

Åh. Älskar vår lilla kissemiss, skulle så gärna vilja att hon kunde tala så hon kunde berätta vad som är fel, alternativt att jag och sambon kunde lära oss förstå vad hon villl. Vill helst ha kvar henne, men måste medge att det börjar bli rätt jobbigt nu. Och kommer inte att bli lättare sen när bebisen kommit.

Det där med att hon kissade under misommar behöver ju inte hänga ihop med kisseriet nu, men kan göra det. Låter som det var en protest mot att hon var ensam, och det akn ju tyvärr bli en ovana. Jag har en katt som haft problem med att kissa utanför lådan länge, och vi har äntligen kommit tillrätta med det. Det har visat sig att hon har artros i ryggen, det gjorde alltså troligtvis ont att hoppa i lådan. Du skriver att er katt gärna ligger långa perioder i fåtöljen. Det var så vi märkte att hon hade ont bl a, samt att hon gärna ligger ned och leker.

Er katt kanske också har dålig rygg? Oavsett då kommer lite tips:

- Byt till en låg låda utan tak. Låg så att det inte ska göra ont om hon ev. har värk och så att hon kan se ut - en del vill ha koll på omgivningen samtidigt. Tak kan vara skrämmande.

- Ställ undanskymt i ett hörn där katten känner sig trygg. Våran har sin låda inne i en gågarderob.

- Vi upptäckte att hon även blivit mycket petigare med att det ska vara supersuperrent. Vanlig sand hatar hon numera, det kan tydligen ändra sig. Det var först när vi prövade vita kristaller som absorberar lukt som hon började gå i lådan igen. Har ni testat dem? Toppen för finkänsliga katter! Och vi tar alltid bort bajs direkt vi ser det.

- Där katten har kissat - rengör alltid med ättika och sprit. Jag använder både och - ättikan för att få bort kisslukten, spriten för att få bort ättikalukten men även för att göra det extra rent. Vi märkte en avsevärd skillnad när vi började med detta, då hon slutade kissa på samma ställen. de kissar ju gärna där det redan luktar. Även om vi inte känner det och har rengjort med Ajax eller nåt.

Hoppas råden kan hjälpa. Vet hur det är när man känner sig rådlös! Numera kissar hon mycket sällan utanför, och de gångerna har det varit mitt fel att jag inte sett att det legat bajs i.

• ForReal
    Migrän skrev 2012-02-28 22:52:10 följande:
    Haha jag är också vegetarian. Därför jag skrev det. Skulle aldrig offra mitt eller en närståendes välmående för ett djur. 
    Jag tror knappast deras välmående står och tippar med detta. Du skulle inte försöka med allt och heller ens testa olika saker? Dessutom tycker jag inte din jämförelse med att man borde vara vegetarian för att vara emot att avliva ett husdjur är ett dugg relevant? Men du kanske sätter likhetstecken med husdjur och kött i ICA-disken. Jag har tagit mig an mitt husdjur och därför är det min skyldighet att göra allt jag kan för att det ska bli bra. Eller hur? 
  • ForReal
    persikofjaril skrev 2012-02-28 21:18:05 följande:
    Min sambo pratade med en tjej som jobbar på ett katthem idag för att höra om de hade några tips. Hon föreslog att vi skulle bestämma ett klockslag då vi under en halvtimme varje dag skulle ge katten all vår uppmärksamhet, tex leka och kela med den. Katter är ju vanedjur, därav att det ska vara vid samma klockslag varje dag. Vi ska nu testa detta, och jag tycker även att du ska göra det ts. Det är absolut värt ett försök. Dock får man ju ge det lite tid för att se om det fungerar. Det kommer nog inte att bli några förändringar över en natt, men hon på katthemmet sa att det brukar fungera i 9 fall av 10.

(Obs! Självklart ska man inte totalignorera katten under resten av dygnet, det är mer att just den där halvtimmen ska bli en rutin.)
    Det här är ett skitbra tips, tack persikofjaril för att du delar med dig! Jag tror ofta att vi människor inte förstår eller ser att katterna kanske behöver mer tid där vi ägnar oss helt åt dem, och inte bara ger dem en klapp över ryggen då och då.
  • ForReal
    Migrän skrev 2012-02-29 08:12:30 följande:
    Jag skulle testa med precis så mycket jag hade ekonomi och möjlighet till. Jag hade dock fortfarande aldrig tyck att det var ok att jag eller mina ungar skulle sova i en nerkissad säng och jag hade eller inte lagt så mycket pengar att mina barns levnadsstandard hade behövt ta stryk på grund av höga vetrinärskostnader. Läs TS så märker du att hon både mår dåligt och inte har råd med saker som potentiellt inte fungerar.  Och ja, jag tycker att alla djur är lika värda, husdjur eller inte. Dessutom kommer katten inte lida av en avlivning. 
    Om katten kissar i sängen måste man ju kunna stänga dörren till sovrummet medan man försöker fixa problemet, men jag förstår hur du menar. Ang. ekonomi så är jag tyvärr hård och anser att man måste ha en buffert när man har husdjur, och har man inte en tusenlapp ens så kan man sälja något för att fixa kastreringen. Jag anser fortfarande att ett husdjur är ett stort ansvar och att man inte avlivar en katt som man inte ens försökt med det mest uppenbara på, dvs. kastrering. Det är stor skillnad mot att ha försökt allt. En katt lider säkert inte vid avlivning men man måste ju ge den en chans i alla fall.
  • ForReal
    tekoppen skrev 2012-02-29 23:16:08 följande:
    Min erfarenhet är att katter som börjat kissa inne slutar aldrig med det. Och jag anser inte att det går att leva med sådant. så ja, jag hade avlivat katten.

Jag har själv en katt som inte är kastrerad, men den har aldrig kissat inne volket någon påstod blev ett resultat av att man inte kastrerade. Däremot har jag fått ha iväg en katt som var kastrerad på grund av att den kissade inne.

I mina ögon handlar inte avlivning som en lätt utväg eller om jag är en god eller ond människa. Det är djur vi talar om som inte går att fostra på samma sätt som en människa.     
    Men detta är en erfarenhet, de flesta säger något annat och okastrerade katter markerar oftare än kastrerade. Man måste ju pröva och ge katten en chans.
  • ForReal

TS - jag har full förståelse för att du är förtvivlad, hur går det? Jag skriver inte att du ska kastrera för att vara elak mot dig eller för att jag inte förstår att du inte har jättebra ekonomi. Jag tycker du ska göra det för att det är det mest uppenbara "felet" som kan göra att hon kissar inne. Kan du verkligen inte sälja någonting, barnkläder på Tradera, en TV eller ja vad du nu har?

• ForReal
    Flisis skrev 2012-03-01 21:56:47 följande:
    Men om jag vill ha kattungar så är väl det upp till mig?

Jo men nu finns det ju ett överskott av stackare som ingen bryr sig om. Så då är det väl bättre att ta sig an dem? Får jag fråga varför du vill ha kattungar? Jag frågar därför att många vill det, men sen vill de sälja dem. Då undrar jag vad vitsen är med det, om det var det du tänkt? Bara en undran och inget påhopp eller så.

Sen om JAG skulle vilja att min katt fick ungar, så skulle jag vilja veta vem hanen var. Jag vill inte att någon random hane med gud vet vilka sjukdomar ska para sig med min katt. Känner du inte så alls?

• ForReal
    Flisis skrev 2012-03-02 14:32:52 följande:
    Fattar fortfarande inte bekymret om jag vill ha en kull kattungar. Åker med dem till veterinären vacc, id-märker, kasterar och bl.a. Bl.a. Och kanske väljer att behålla dessa som mina?
    Du får gärna svara på varför du vill ha kattungar (frågade tidigare)? För jag har aldrig fattat det om man inte ens vet om man själv vill ha dem. Återigen är det inget påhopp så ta inte så illa vid dig, det är ingen som kallat dig djurmisshandlare eller nåt sånt. 
Svar på tråden Avliva katt!!?