Inlägg från: Liten latte |Visa alla inlägg
  • Liten latte

Avliva katt!!?

Har inte läst hela tråden utan bara TS nu.. 

Men under hur lång tid har katten bettett sig så här? 

Har haft katter som kissat i sängar, soffor, ja överallt. Men bara i vissa perioder. Dock kan det ha varit allt från 1 vecka till månader..Kanske inte varje dag, men ofta.  Man blir trött, frustrerad, ledsen, arg och känner att man inte orkar med det mer. Men helt plötsligt så har de slutat och betett sig som vanligt. Mer rumsrena än någonsin!

Så jag skulle vilja veta om katten kissat i sängen varje dag i åtta mån, eller om den gjort så under de 5 år som du haft den. Eftersom du skrev att du "stått ut med den"? Eller händer det bara nån gång då och då?
    Började den med de här dumheterna efter att du fick barn? Katten kanske känner att den inte får lika mycket uppmärksamhet? Eller har det hänt något annat som gör att den är stressad?

Jag tycker inte du ska avliva den.. Den är väl frisk i övrigt eftersom veterinären undersökt den? Gör ont i mig när friska djur avlivas.. Även om det är jobbigt så är det inte omöjligt att det blir bättre!

Och skulle du ändå känna att du inte vill ha kvar den, så skänk bort den nämn inte att den har dumheter för sig. Den kanske inte alls kissar inne hos den nya ägaren! Men ett råd är ändå att du säger till den nya ägaren att du tar tillbaka katten OM det på något vis inte skulle funka. Förhoppningsvis älskar du den här katten och vill att den ska få det bra och hamna i ett vettigt hem med mycket kärlek. Hemskt för katten om den ska få gå från hem till hem till hem...
    Men som sagt, bit helst ihop. Det kan mycket väl bli bättre!!

• Liten latte
    lovemark79 skrev 2012-02-26 10:59:38 följande:
    Låter som en katt som fått på tok för lite kärlek, stackars krake. Med lite kärlek och tålamod kan även underverk hända. Om du som du säger inte har råd längre, kanske någon annan vänlig själ vill ta hand om henne? Man kan väl ändå inte avliva en katt för att hon kissar på fel ställe? Maken till inhuman tanke var det länge sedan jag stötte på..

Jag fick också den känslan...Förmodligen har katten blivit undanknuffad pga av barn. Den får väl inte lika mycket uppmärksamhet som tidigare..Och sån´t känner de av mycket väl..
  • Liten latte
    Capt Janeway skrev 2012-02-27 12:01:12 följande:
    När man skaffar en katt tar man på sig att älska, sköta om och se till att katten har det bra hela dess liv.
    Det är ansvaret man tar på sig!

Inte "tills ekonomin ändrar sig, eller barnen kommer".

Katten är helt i dina händer och du funderar på att döda den för att den kissar? När det dessutom ser ut att finnas en väldigt enkel lösning nära till hands. Kastrera + visa kärlek.

• Liten latte
    Migrän skrev 2012-02-28 22:52:10 följande:
    Haha jag är också vegetarian. Därför jag skrev det. Skulle aldrig offra mitt eller en närståendes välmående för ett djur. 

Har man den inställningen ska man inte skaffa djur från första början.
  • Liten latte
    Anna-Greta skrev 2012-02-28 22:43:54 följande:
    Ursäkta,men du skriver det själv. I hela dess liv. Om man avlivar en katt så lever den inte mer.
    Det är inte förbjudet att avliva friska katter. Man må ha moraliska värderingar, men det är fullt lagligt.
    En katt är en katt. Ett djur. Man avlivar djur.

Nej visst, olagligt är det ju inte. Men skaffar man ett djur och tänker att "äh, det är ju bara ett djur, funkar det inte kan jag ju avliva det", då ska man faan inte skaffa djur!
    Man får väl tänka ett steg längre innan man tar hem en katt. De kan bli uppemot en 20 år gamla! Det är långtifrån ovanligt att de kissar inne. De kan klösa i soffan och riva ner blomkrukor från fönsterbrädan. Det kostar att gå till veterinären för undersökningar. Det är sånt man måste ha i åtanke och väga för-och nackdelar!

• Liten latte
    Migrän skrev 2012-02-29 16:16:33 följande:

Som djur ägare är du skyldig att ta hand om och behandla dina djur väl. Om det på grund av omständigheter inte längre är möjligt så får man ta överjävligt jobbiga beslut. En katt som kissar inne mår, som vi redan avhandlat inte bra och då får man se över vilka möjligheter som finns att åtgärda detta innom de egna förutsättningarna. Givetvis är det att föredra att TS kastrerar sin katt men om det inte hjälper? Om katten behöver extremt mycket uppmärksamhet och TS inte kan tillgodo se detta utan påverkan på, jag vet inte sin son kanske så är det inte en hållbar situation varken för ägare, sonen eller katten. Du får man göra det som behövs. Jag tänker vidhålla att djur inte på något sätt lider av en korrekt utförd avlivning hos vetrinär. Tvärtom är det att föredra framför en olycklig katt i en olycklig familj.

Så du menar att om man inte kan ge katten den uppmärksamhet den behöver så är det avlivning som gäller? Tycker det är lite märkligt tänk...

Sen att djuret inte lider vid avlivning hos veterinär kan man väl diskutera... När kanylen väl sitter i katten å vätskan pumpats runt så kanske den inte lider..?
    MEN om katten inte är van att vara i kattbur, kanske måste transporteras en bit. Man kan ju ha ett par mil till veterinär. Katten kanske blir livrädd av att åka bil! Den blir förmodligen stressad när den väl är inne hos veterinären om den är ovan att vara där. Det tror jag den lider av! Så helt smärtfritt är det nog inte.. Även om själva avlivningen är "korrekt utförd" så kanske det blir en stressig, plågsam procedur ändå.

Sen har du väl rätt i att en katt som kissar inne säkerligen inte mår bra. Men har man kollat upp att den är fysiskt frisk, så är det väl något i hemmiljön som stör.  Och att direkt tänka avlivning istället för att kanske hitta ett annat hem där den trivs och kan få extra år i livet gör att jag känner mig illa till mods..
    Jag tycker det är förjävligt att ta bort djur som är friska. Bara för att det är djur, och "djur avlivar man".  Men det är ju min åsikt, som du uppenbarligen inte delar.
    Jaja.. case closed.

Hur går det för TS då? Varit tyst ett tag? Hoppas det löst sig!!  
Svar på tråden Avliva katt!!?