Lilltroll1 skrev 2012-03-02 15:43:35 följande:
Ok om man nu ska "förbjuda" all huskattsparning i sverige (rent teoretiskt) så skulle det bli mindre hemlösa katter, MEN lilla Elin 6år vills gärna ha en katt och hennes föräldrar har inte råd att betala mellan 8-15000:- för en raskatt men dom har råd med allt annat som kostar med katt hur ska då dom göra om det inte finns några huskatter i sverige? som sagt detta är rent teoretiskt och jag är egntligen bara nyfiken på hur ni ressonerar.
Det är för det första ingen som sagt något om att förbjuda huskattsparning.
För det andra finns ingen risk att huskatten ska dö ut, eller att det ens ska bli någon brist på huskatter.
Du kan väl aldrig påstå att det på något sätt är BRA att det finns så många hemlösa katter?
Jag, personligen, tycker inte man ska köpa husdjur till barn. Man köper husdjur till hela familjen, inte enbart till barnen. Det är föräldrarna som har det yttersta ansvaret, inte Elin 6 år. När man köper ett djur ska man ha råd med kastrering, id-märkning och försäkring (vaccination och veterinärbesiktning bör uppfödaren stå för). Om man inte har det bör man avstå.
Jag tycker att ett rimligt pris att betala för en huskattunge är ca 1500:-. Om man inte kan skaka loss dessa pengar så har man troligtivis en rätt ansträngd ekonomi och då bör man vänta med husdjur tills man har råd.