Liten latte skrev 2012-02-29 22:21:57 följande:
Så du menar att om man inte kan ge katten den uppmärksamhet den behöver så är det avlivning som gäller? Tycker det är lite märkligt tänk...
Sen att djuret inte lider vid avlivning hos veterinär kan man väl diskutera... När kanylen väl sitter i katten å vätskan pumpats runt så kanske den inte lider..?
MEN om katten inte är van att vara i kattbur, kanske måste transporteras en bit. Man kan ju ha ett par mil till veterinär. Katten kanske blir livrädd av att åka bil! Den blir förmodligen stressad när den väl är inne hos veterinären om den är ovan att vara där. Det tror jag den lider av! Så helt smärtfritt är det nog inte.. Även om själva avlivningen är "korrekt utförd" så kanske det blir en stressig, plågsam procedur ändå.
Sen har du väl rätt i att en katt som kissar inne säkerligen inte mår bra. Men har man kollat upp att den är fysiskt frisk, så är det väl något i hemmiljön som stör. Och att direkt tänka avlivning istället för att kanske hitta ett annat hem där den trivs och kan få extra år i livet gör att jag känner mig illa till mods..
Jag tycker det är förjävligt att ta bort djur som är friska. Bara för att det är djur, och "djur avlivar man". Men det är ju min åsikt, som du uppenbarligen inte delar.
Jaja.. case closed.
Hur går det för TS då? Varit tyst ett tag? Hoppas det löst sig!!
Jag tror inte att det finns en enda djurvän inklusive mig som tänker avlivning direkt. Om du läser TS inlägg så har hon provat det mesta utom just kastrering. Jag hävdar bara att det endast finns så mycket som man kan göra. De flesta har katter för att de gillar katter och efter fem år är du rätt fäst vid just din specifika katt. Jag uppfattar TS som ganska förtvivlad över situationen, inte direkt som att hon ser fram emot tanken att behöva ta bort sitt husdjur.
Vissa kan lägga 20 000 på sin katt andra får knappt ihop till 500. Det är så livet ser ut och alla får lov att göra sitt bästa. Fanns en tid så jag utan att blinka betalade vetrinärskostnader på 10 000 för min ena katt. Den lyxen har jag inte idag. Skulle samma sak hända igen så får jag ta bort henne. Fruktansvärt att tänka på men så är det.
Och i ärlighetens namn, folk som prioriterar djur före människor och tror att dom har något sorts moraliskt övertag är liiite ute och cyklar.