Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Avliva katt!!?

Ja du TS, om man inte kastrera sina katter så blir det så där. Hoppas att du lärt dig någonting.

• PumpkinQueen
    Anna-Greta skrev 2012-02-28 22:43:54 följande:
    Ursäkta,men du skriver det själv. I hela dess liv. Om man avlivar en katt så lever den inte mer.
    Det är inte förbjudet att avliva friska katter. Man må ha moraliska värderingar, men det är fullt lagligt.
    En katt är en katt. Ett djur. Man avlivar djur.

Fast det är ju DJUR. Alltså levande varelser. Inte leksaker. Om man har någon moral och empati i kroppen så ser man till att ta hand om sina djur på bästa sätt. Annars är man en självisk idiot. Att dessa människor har något problem i knoppen visas ju även av att de uppenbarligen inte kan försörja sig själva: Om man inte har råd att spara ihop en tusenlapp till en kastrering så har man uppenbarligen någon slags mental funktionsnedsättning. Det skrämmande är att de ändå skaffar barn.
  • PumpkinQueen
    Migrän skrev 2012-02-29 15:01:48 följande:
    Har man din inställning ska man inte ha partner, barn, vänner eller föräldrar. Jag är 100% nöjd med att prioritera människor före djur. Med de sagt har jag två 15 åriga, synnerligen välmående kattdamer som jag avgudar.
    Skillnaden är att partner, vänner och föräldrar själva väljer om de vill bli utsatta för ens sällskap. Katter har inte detta val, de måste finna sig i sina ägare -även om det är usla människor.
  • PumpkinQueen
    Migrän skrev 2012-02-29 23:09:25 följande:
    Jag tror inte att det finns en enda djurvän inklusive mig som tänker avlivning direkt. Om du läser TS inlägg så har hon provat det mesta utom just kastrering. Jag hävdar bara att det endast finns så mycket som man kan göra. De flesta har katter för att de gillar katter och efter fem år är du rätt fäst vid just din specifika katt. Jag uppfattar TS som ganska förtvivlad över situationen, inte direkt som att hon ser fram emot tanken att behöva ta bort sitt husdjur.

Vissa kan lägga 20 000 på sin katt andra får knappt ihop till 500. Det är så livet ser ut och alla får lov att göra sitt bästa. Fanns en tid så jag utan att blinka betalade vetrinärskostnader på 10 000 för min ena katt. Den lyxen har jag inte idag. Skulle samma sak hända igen så får jag ta bort henne. Fruktansvärt att tänka på men så är det.

Och i ärlighetens namn, folk som prioriterar djur före människor och tror att dom har något sorts moraliskt övertag är liiite ute och cyklar.
    Eehh..."hon har provat det mesta utom kastrering"...JAMEN DET ÄR JU DET SOM ÄR PROBLEMET. TS bryr sig inte ens om att kastrera katten. Då har hon ju visat att hon är rätt olämplig som djurägare.
  • PumpkinQueen
    Lilltroll1 skrev 2012-03-01 13:02:10 följande:
    Förstår ditt dilemma TS nu framgår det inte av ditt inlägg om katten är ute/innekatt eller om hon hr möjlighet att få vara ute öht, dom flesta katter (nej jag säger inte alla) som kissar inne har antingen sjukdoms rellaterade prob (det har du uteslutigt såg jag)

eller så är dom helt enkelt missnöjda med tillvaron hemma, vår förra honkatt va det och hon fick flytta hem till min mamma och hennes hankatt och då slutade även kissproblemet.

Dvs försök att omplacera henne om du kan för du behöver faktiskt inte skriva kissktt i annonsen ;)  utan att hon vill vara utekatt t.ex.

NEJ ALLA MORALTANTER JAG SÄGR INTE AT HON SKA LJUGA I ANNONSEN!!!!

Men att inte skriva kisskatt är väl ändå bättre än att tvingas avliva katten.

Så du föreslår att hon ska släppa ut en okastrerad honkatt? Det var det dummaste jag någonsin hört.
  • PumpkinQueen
    Lilltroll1 skrev 2012-03-01 13:21:50 följande:
    D skrev jag inte.

jag frågade om hennes katt redan nu hade möjlighet att gå ut (hon har som sagt redan fått 2 kullar)
    För om hon har haft utegångs möjligheter förut men inte får längre kan det vara en markering av missnöje som hon nu kissar inne.

Sen om hon nu "ger bort katten" så är det upp till dom nya ägarna att kastrera katten det är inget hon kan tvinga dom till för jag förutsätter att hon skriver i annonsen att den är okastrerad
    Personligen skulle jag aldrig köpa en katt av någon som låtit den gå ute okastrerad. Det vore att stödja dessa oseriösa backyard-breeders.
  • PumpkinQueen
    Flisis skrev 2012-03-01 13:37:38 följande:
    Vad är felet att låta en Okastrerad katt gå ute? Om man vill ha kattungar?
    Förstår ditt dilemma om tankar om avlivning. Har själv haft en som kissade i sängen och jag höll på att bli galen. Bokade tid för avlivning men ångrade mig 10min innan och lämnade han hos mamma ist. Där fick han gå ute och kissade aldrig en gång inne. Men han va kastrerad..
    Det finns 100000 hemlösa katter i Sverige. Varför producera fler? Och om man inte har råd att kastrera en katt, hur ska man då ha råd att ta hand om kattungar och kastrera dessa när det blir dags?
  • PumpkinQueen
    Flisis skrev 2012-03-02 07:44:23 följande:
    Ojojoj. Det märks att man är på familjeliv. Nu är man djurmisshandlare också! Jag bor i Mariestad om ni känner att ni skulle behöva anmäla mig. Så kanske nån kan hämta min stackars tack som jag tydligen inte är snäll vid!så får ni en katt till på era katthem.
    Det är ingen som skrivit att du inte är snäll mot din katt!

Däremot är det omöjligt att veta och kunna allting här i världen. Därför är det väl bra att det finns andra som är kunniga, som kan förklara för den som inte är lika erfaren? Nu, när vänliga människor informerat dig om hur det ligger till, så är det ju upp till dig att avgöra vad du vill göra med denna nya kunskap. Du kan välja att ignorera allt det här, men nu vet du i alla fall hur situationen för huskatter i det här landet är. Vill du bidra till ökat lidande, så skaffa du dina kattungar.

Om du istället vill öka huskattens värde och status låter du kastrera din hona. Valet är ditt.
  • PumpkinQueen
    Flisis skrev 2012-03-02 14:32:52 följande:
    Fattar fortfarande inte bekymret om jag vill ha en kull kattungar. Åker med dem till veterinären vacc, id-märker, kasterar och bl.a. Bl.a. Och kanske väljer att behålla dessa som mina?
    Om du tänker så här: Kattungen Frasse är hemlös. Han går ute och fryser och är hungrig. Det finns ingen människa som bryr sig om ifall han lever eller dör. Han har mask i magen och loppor och skabb. Frasse mår väldigt dåligt.

Du vill ha en kattunge. Du väljer att ta hand om Frasse. Botar hans sjukdomar. Vaccinerar så att han inte ska bli sjuk mera. Ger honom mat och låter honom vara inne i värmen. Han får ett hem och massor utav kärlek. Frasse blir lycklig och lever ett långt och behagligt kattliv.

Eller också avlar du fram egna kattungar. Du tar hand om dessa efter bästa förmåga. Kanske kastrerar du dem allihop och behåller dem, så att de alltid har någonstans att bo. Kanske säljer du dem till någon annan, som inte kastrerar dem. Någon som kanske tycker att "en katt klarar sig alltid" och släpper ut dem vind för våg i skogen. I vilket fall som helst går kattungen Frasse fortfarande ute och lider.
  • PumpkinQueen
    Lilltroll1 skrev 2012-03-02 15:43:35 följande:

Ok om man nu ska "förbjuda" all  huskattsparning i sverige (rent teoretiskt) så skulle det bli mindre hemlösa katter, MEN lilla Elin 6år vills gärna ha en katt och hennes föräldrar har inte råd att betala mellan 8-15000:- för en raskatt men dom har råd med allt annat som kostar med katt hur ska då dom göra om det inte finns några huskatter i sverige? som sagt detta är rent teoretiskt och jag är egntligen bara nyfiken på hur ni ressonerar.  

Det är för det första ingen som sagt något om att förbjuda huskattsparning.

För det andra finns ingen risk att huskatten ska dö ut, eller att det ens ska bli någon brist på huskatter.

Du kan väl aldrig påstå att det på något sätt är BRA att det finns så många hemlösa katter?

Jag, personligen, tycker inte man ska köpa husdjur till barn. Man köper husdjur till hela familjen, inte enbart till barnen. Det är föräldrarna som har det yttersta ansvaret, inte Elin 6 år. När man köper ett djur ska man ha råd med kastrering, id-märkning och försäkring (vaccination och veterinärbesiktning bör uppfödaren stå för). Om man inte har det bör man avstå.

Jag tycker att ett rimligt pris att betala för en huskattunge är ca 1500:-. Om man inte kan skaka loss dessa pengar så har man troligtivis en rätt ansträngd ekonomi och då bör man vänta med husdjur tills man har råd.
Svar på tråden Avliva katt!!?