Inlägg från: Alicekatarina |Visa alla inlägg
  • Alicekatarina

Avliva katt!!?

Flisis skrev 2012-03-01 13:37:38 följande:
    Vad är felet att låta en Okastrerad katt gå ute? Om man vill ha kattungar?
    Förstår ditt dilemma om tankar om avlivning. Har själv haft en som kissade i sängen och jag höll på att bli galen. Bokade tid för avlivning men ångrade mig 10min innan och lämnade han hos mamma ist. Där fick han gå ute och kissade aldrig en gång inne. Men han va kastrerad..

Här kan du läsa mer om varför det är omoraliskt av oss kattägare att släppa ut våra katter innan de är kastrerade och id-märkta: http://www.kattstatus.se/sida34.html

• Alicekatarina
    Flisis skrev 2012-03-01 21:56:47 följande:
    Men om jag vill ha kattungar så är väl det upp till mig?

Ja visst. Du tänker som de flesta vanliga kattägare. Struntar fullständigt hur det ser ut för vår huskatt idag, och väljer bara att producera fler. Du tänker bara på den eller de små söta kattungar du vill ha. Du tänker inte hur din katthonas "ras" i stort har det, hur enormt lidande de utsätts för, och troligtvis också din katthonas avkommor. 

Själv reagerade jag kraftigt när jag fick höra att det finns ett så stort överskott på huskatter, att våra katthem är ständigt överfulla, och ändå lever mer än 100 000 huskatter hemlösa ute i vårt land. Detta är vårt enskilt största djurskyddsproblem i Sverige. Min reaktion ledde till att jag valde att kastrera min katthona, för jag vill inte höra till de kattägare som bidrar till problemet genom att skaffa fler små söta kattungar. Jag avstod. För min honas skull, för hennes ungars och kommande ungars skull. Ja för huskattens skull i stort. Men det är jag det.   
  • Alicekatarina
    Flisis skrev 2012-03-01 23:07:12 följande:
    Jag har tidigare bara haft han katter som jag alla kastrerat. Vår sista kille blev påkörd och vi köpte en bondkatts hona för 1000kr. Jag ingen idiot som skaffar djur och sen inte har råd att vaccinera, kastrera och id märka och allt vad det innebär. Vi vill ha en kull katt ungar och sen kastrera mamman that's it!

Fast släppa ut din katthona att bli parad av gud vet vilka katthanar? Är det rätt? Vet du om att hanens penis är full av taggar som skrapar honan och ger henne smärta? Hon lär ju inte bli parad av en enda hane heller som fertil katthona lös ute.  Vet du om att de seriösa uppfödarna tar blodprov på pappakatt och mammakatt innan planerad parning, för att de inte ska ha könssjukdomar som smittar eller fel blodgrupp (då dör alla ungar inom ett dygn). Och när du bara släpper ut din hona har du inte en chans att veta vilken dag hon ska föda, och då kan du inte ta hand om henne vid förlossningen som du är skyldig enligt lag. Och vem avlar på en "ras" där det redan är ett så stort överskott att över 100 000 huskatter går hemlösa? Jag lovar att alla de huskatterna är precis lika fina som din katthona, och lika värda ett gott hem som henne. Du har heller ingen koll på din honas ev genetiska sjukdomar, hjärtproblem bakåt, och inte heller hanens. Så de som köper dina kattungar kan förlora sina söta katter i tidig ålder pga av att du ägnat dig åt ogenomtänkt, oseriös avel. Man kallar sådana som dig för Back yard breeders, som inte visar någon omsorg överhuvudtaget om din huskatt och kommande huskatter, utan bara producerar söta kattungar för skojs skull (googla så får du mer information om Back yard breedersläktet).
     Vi har det här stora djurskyddsproblemet pga av kattägare som "bara vill ta en kull innan kastrering". Ni är så många som tänker så, och ingen av er vill ta ansvar eller lära er mer om huskattens situation. 
  • Alicekatarina

Det kan vara intressant att veta att SVERAK, Sveriges kattklubbars riksorganisation förbjuder sina medlemmar att ägna sig åt huskattavel, Back yard breeding. De bryr sig mer om huskattens situation än vad den vanliga kattägaren på te x Familjeliv gör...

Så här skriver SVERAK om kattuppfödning, tänkvärda ord för den som planerar kattungar:
    http://www.sverak.se/sverak/Uppfodning/fodaupp_mer.htm

Kattuppfödning
    Tänk efter före!

Innan man beslutar att börja med kattavel, bör man ha några års erfarenhet av katt och kattskötsel och noga överväga om man är beredd att ta det jobb och ansvar som det innebär att vara uppfödare.

Som uppfödare åtar man sig ett avelsmässigt ansvar gentemot rasen och kunskaper krävs i kattens skötsel, genetik och ärftlighetslära, sjukdomar, rasstandard, avel, ansvar mot kattungeköparen samt kunskap om FIFes och SVERAKs stadgar och regler och en del av de svenska lagarna.

Uppfödning handlar inte om att reproducera katter. Målsättningen är rastypiska, friska och sunda katter, fria från defekter och med god mentalitet.

Med andra ord - honkatt- likväl som hankattägaren tar stort ett ansvar när de använder sin katt i avelsarbetet.

Det finns ett antal frågor man bör ställa sig, innan man beslutar att bli uppfödare:

Vilket är målet med uppfödningen?

Finns kunskap om gällande lagar och regler rörande hållande av katt, uppfödning, konsumenträtt och liknande?

Finns kunskap (eller ork och tid) att lära sig om avel och uppfödning, om genetik och rasens eventuella problem?

Finns tillräcklig kunskap att avgöra om en katt är lämplig som avelsdjur?

Har man möjlighet, tid och ekonomi att ha uppfödning?

Finns det tillräckligt med utrymme i hemmet för att kunna avskilja den födande honan från eventuella övriga katter?

Finns tillräcklig kunskap att kunna vägleda kattungeköpare?

• Alicekatarina
    Flisis skrev 2012-03-02 07:44:23 följande:
    Ojojoj. Det märks att man är på familjeliv. Nu är man djurmisshandlare också! Jag bor i Mariestad om ni känner att ni skulle behöva anmäla mig. Så kanske nån kan hämta min stackars tack som jag tydligen inte är snäll vid!så får ni en katt till på era katthem.

Vilken märklig reaktion på den information du fått. Du har haft huskatter länge. Då borde du väl ändå bry dig lite lite om huskatternas situation i Sverige? Nu när du fått information om hur illa det är. Är du verkligen så kall att du inte reagerar när vi berättar om det största djurskyddsproblemet vi har i Sverige? Lösningen är så enkel: kastrera din hona som du kastrerat dina hanar tidigare, då bidrar i alla fall inte du till lidandet.
  • Alicekatarina
    Flisis skrev 2012-03-02 14:32:52 följande:
    Fattar fortfarande inte bekymret om jag vill ha en kull kattungar. Åker med dem till veterinären vacc, id-märker, kasterar och bl.a. Bl.a. Och kanske väljer att behålla dessa som mina?

En fråga till dig: Hur många hemlösa katter måste vi ha i Sverige innan du reagerar och avstår från att sätta fler huskatter till världen? 100 000 verkar inte vara ett antal som får dig att reagera. Så hur högt måste antalet vara för att framkalla en reaktion hos dig? 200 000? 300 000? 
  • Alicekatarina
    Lilltroll1 skrev 2012-03-02 15:43:35 följande:

Ok om man nu ska "förbjuda" all  huskattsparning i sverige (rent teoretiskt) så skulle det bli mindre hemlösa katter, MEN lilla Elin 6år vills gärna ha en katt och hennes föräldrar har inte råd att betala mellan 8-15000:- för en raskatt men dom har råd med allt annat som kostar med katt hur ska då dom göra om det inte finns några huskatter i sverige? som sagt detta är rent teoretiskt och jag är egntligen bara nyfiken på hur ni ressonerar.  

Det är ingen risk att huskatterna utrotas, och det är inte heller "vårt" mål. Men visst tycker du att det är orimligt att ett så bra land som Sverige har ett husdjur, ett tamdjur, som far så illa att man räknar med att vi saknar ca 2000 katthem för att ta hand om de som inte har ett hem. Samtidigt som vanliga kattägare fortsätter att skapa fler hemlösa genom att ta kattungar på sina söta katthonor och släpper ut sina katter okastrerade och omärkta. (De hemlösa katterna kommer ju ursprungligen från ett hem).
    Jag skulle råda Elins föräldrar att köpa katt från katthem, då gör man en insats. Eller så kan de ställa upp som stödhem åt en dräktig hona så får lilla Elin uppleva allt det roliga med kattungar, men samtidigt gör familjen en insats (och så kan de ju köpa en av kattungarna själva).

Du tar upp kostnaden för en raskatt. Målet är ju att huskatter också ska få samma omsorg och omvårdnad och värde som raskatter. Priset du nämner för en raskattunge är för att täcka kostnaderna för testerna av mammakatt och pappakatt innan parning, man testar blodgrupper, för hjärtsjukdom, njursjukdom mm som man inte vill ska gå i arv till kommande kattungar. Har föräldrarna någon av de här sjukdomarna tas de ur aveln, hur söta de än är. Därefter kostar det att ta hand om en kattmamma och hennes ungar på bästa sätt, kattsand, kattmat och veterinärvård, kattungarna och mamman kan bli sjuka och behöva vård under tiden de bor hos uppfödaren. Uppfödaren lägger också ut pengar på att vaccinera alla kattungar 2 gånger, id-märker varje unge och åker til veterinären för att besiktiga dem innan försäljning så att de är friska innan de flyttar. När du köper en kattunge av en oseriösa uppfödare så har de knappt lagt ut ett öre i omsorg och omvårdnad för ungarna och kattmamman. Kolla på blocket. De flesta kattungar säljs enbart avmaskade. Det är ju ingen skillnad i behov bland raskattungar och huskattungar, de behöver alla samma omsorg.    
Svar på tråden Avliva katt!!?