Inlägg från: Lilltroll1 |Visa alla inlägg
  • Lilltroll1

Avliva katt!!?

Förstår ditt dilemma TS nu framgår det inte av ditt inlägg om katten är ute/innekatt eller om hon hr möjlighet att få vara ute öht, dom flesta katter (nej jag säger inte alla) som kissar inne har antingen sjukdoms rellaterade prob (det har du uteslutigt såg jag)

eller så är dom helt enkelt missnöjda med tillvaron hemma, vår förra honkatt va det och hon fick flytta hem till min mamma och hennes hankatt och då slutade även kissproblemet.

Dvs försök att omplacera henne om du kan för du behöver faktiskt inte skriva kissktt i annonsen ;)  utan att hon vill vara utekatt t.ex.

NEJ ALLA MORALTANTER JAG SÄGR INTE AT HON SKA LJUGA I ANNONSEN!!!!

Men att inte skriva kisskatt är väl ändå bättre än att tvingas avliva katten.

• Lilltroll1
    PumpkinQueen skrev 2012-03-01 13:13:14 följande:
    Så du föreslår att hon ska släppa ut en okastrerad honkatt? Det var det dummaste jag någonsin hört.
    D skrev jag inte.

jag frågade om hennes katt redan nu hade möjlighet att gå ut (hon har som sagt redan fått 2 kullar)
    För om hon har haft utegångs möjligheter förut men inte får längre kan det vara en markering av missnöje som hon nu kissar inne.

Sen om hon nu "ger bort katten" så är det upp till dom nya ägarna att kastrera katten det är inget hon kan tvinga dom till för jag förutsätter att hon skriver i annonsen att den är okastrerad
  • Lilltroll1

Ok om man nu ska "förbjuda" all  huskattsparning i sverige (rent teoretiskt) så skulle det bli mindre hemlösa katter, MEN lilla Elin 6år vills gärna ha en katt och hennes föräldrar har inte råd att betala mellan 8-15000:- för en raskatt men dom har råd med allt annat som kostar med katt hur ska då dom göra om det inte finns några huskatter i sverige? som sagt detta är rent teoretiskt och jag är egntligen bara nyfiken på hur ni ressonerar.  

• Lilltroll1
    Alicekatarina skrev 2012-03-02 15:57:48 följande:
    Nej att utrota huskatter kommer aldrig att gå utan jag va mer intresserad OM det nu skulle bli en "lag" på det (vilket det aldrig blir) och mest av ren nyfikenhet hur människor i ren allmänhet ställer sig till det. 

Har haft både Manx och Bengaler själv så jag vet varför priset är högt satta på raskatter, men nu har vi 2 huskatter varav en är från katthemmet och en är från en "stallkatt".

Jag tyckr inte heller om alla "sommarkatter" som kommr till varje år pga backyard breeders bara för att kattungar e såååå söta men sen när könsmognad kommer ochman inte "orkar" med katten längre så lämnar man den i någon skog o låter den klara sig själv för det är djurplågeri enligt mig.

I barnfamiljer är det oftast barnen som börjar "tjata" om ett djur hund, katt, kanin osv (så var det hemma hos oss iaf) och vi kännde att vi hade inte hade tid med hund så då blev det katter ist men dom är båda kastrerade och vistas ute dagligen och vi skulle aldrig komma på tanken att "överge" dom bara för att vi inte har tid/lust/ork utan om det gått så långt försöka omplacera eller ringa till katthemmet så dom får ett bra hem.

Men nu har vi kommit från ämnet med råden men det är alltid roligt att disskutera med andra kattmänniskor :)   
Svar på tråden Avliva katt!!?