Inlägg från: persikofjaril |Visa alla inlägg
  • persikofjaril

Avliva katt!!?

Ts, jag kan verkligen förstå att du tycker det är jobbigt. Har själv en (inne)katt som kissar i hallen (eller, enstaka gånger, i ett hörn i köket), varje dag. Är gravid, och min teori är att det har något med det att göra. Det började med att jag och sambon upptäckte när vi kom hem efter midsommarhelgen förra året att hallmattan var blöt och det luktade kiss. Min sambos moster hade varit snäll och kommit hem till oss för att fylla på mat och vatten. Vi tänkte först att det kanske var orsaken, då katten är en smula rädd och folkskygg, och just då hade vi ingen aning om graviditeten. Men katten fortsatte att kissa sporadiskt i hallen. Sen blev det allt oftare. Och nu kan jag inte minnas när jag senast slapp lägga tidningar på hallgolvet för att försöka skydda parketten, eller städa undan efter katten, antar att det var nån gång under hösten som katten övergick från att kissa lite då och då till varje dag. Vi har försökt med allt vi kan komma på. Byta torrfoder, ge våtfoder istället för torrfoder, byta kattsand, flytta lådan till hallen, flytta matskål/vattenskål till hallen, köpt Feliway, varit hos veterinär, lämnat urinprov, försökt leka mer med henne. Jag kommer inte på mer just nu, men det är säkert mer. Kom gärna med tips. Vi hoppas just nu att det ska bli bättre efter att bebisen kommit, men kan inte låta bli att tvivla på det.

Just det. Vi har även försökt med att projicera positiva bilder av hur katten kissar i lådan och får en massa beröm, samt negativa bilder om att kissa i hallen. Man måste ju trots allt pröva, även om det känns som flum.

Jag kan tänka mig att lämna bort katten till någon annan hellre än att avliva henne, men jag vet inte om katten skulle må bra av det egentligen eftersom hon är så otroligt misstänksam mot främmande människor och springer och gömmer sig så fort vi får besök. Vill inte att hon ska må ännu sämre än hon (kanske) redan gör.

Katten är kastrerad ska jag tillägga också.

• persikofjaril
    nemo1 skrev 2012-02-26 18:20:49 följande:
    Du skriver att det började när ni var borta över helgen. För det första så lämnar man väl inte en katt en hel helg utan tillsyn, förutom mostern som var där och fyllde på mat. Jag förstår att hon kissade runt då. Vad hände efter det? Lämnar ni katten ensam länge? Aktiverar ni katten? Varför inte ta och köp henne en kattkompis? Köper ni en katt från katthem kan dom hjälpa er med vilken katt som skulle passa er katt. Och ni har alltid möjligheten att lämna tillbaka den om dom inte går ihop.
    Köp även en låda till, har du öppen låda? Vad för sand?
    Hon protesterar mot något och det gäller att ni kommer på mot vad.  

Vi var på sambons föräldrars lantställe 3 dagar över midsommarhelgen (to-lö). Vi skulle ha tagit med katten dit om det inte hade varit för att deras vänner också var där med sina två hundar. Förra sommaren (2010) hade vi med katten samtidigt som hundarna var där, och det slutade med att hon klättrade upp i ett träd och vägrade komma ner. Vi fick klättra upp och hämta ner henne. Vi kände att den här gången var det bättre om hon slapp träffa hundarna, och sambons moster ställde mer än gärna upp och kom hit och fixade. Det är inte så att vi brukar lämna katten helt ensam utom under dagen när vi är på jobbet.
    Vi försöker aktivera katten så gott det går. Leker med henne, skaffar nya leksaker då och då, kelar med henne när hon är på det humöret.
    Efter midsommar hände väl egentligen inte så mycket vad jag kan komma ihåg. Det dröjde ett tag innan hon kissade igen. Sen upptäckte vi att jag var gravid, och jag tror det var då som hon började kissa allt oftare i hallen. Men om det nu är det hon protesterar mot så vet jag inte riktigt vad vi ska göra åt saken, för vi vill ju ha barnet.
    Vi har funderat flera gånger på att skaffa en katt till. Men hon verkar inte gå så bra ihop med andra katter heller. Inte för att hon iofs träffat på så många, innekatt som hon är. Det har bara aldrig känts som en bra idé av någon anledning. Kanske skulle ta upp det igen med sambon dock.
    När det gäller lådan så har vi en med överdel och en liten lucka som katten går in genom, och sanden är såndär sand som klumpar sig när den blir blöt. "Cal le cat, cat litter" Har funkat alldeles utmärkt under lång tid. Men just nu är det svårt att säga eftersom katten kissar i hallen, men bajsar i lådan.

Vad mer? Ja. Vi har väl köpt lite nya möbler. Och förstås har det tillkommit bebisgrejer också.
    Vet inte om hon kanske är deprimerad. Hon kan ligga långa perioder i vår fåtölj i vardagsrummet, jag vet att det är normalt för katter att vila, så det behöver ju inte betyda nåt.

Åh. Älskar vår lilla kissemiss, skulle så gärna vilja att hon kunde tala så hon kunde berätta vad som är fel, alternativt att jag och sambon kunde lära oss förstå vad hon villl. Vill helst ha kvar henne, men måste medge att det börjar bli rätt jobbigt nu. Och kommer inte att bli lättare sen när bebisen kommit.
  • persikofjaril

Min sambo pratade med en tjej som jobbar på ett katthem idag för att höra om de hade några tips. Hon föreslog att vi skulle bestämma ett klockslag då vi under en halvtimme varje dag skulle ge katten all vår uppmärksamhet, tex leka och kela med den. Katter är ju vanedjur, därav att det ska vara vid samma klockslag varje dag. Vi ska nu testa detta, och jag tycker även att du ska göra det ts. Det är absolut värt ett försök. Dock får man ju ge det lite tid för att se om det fungerar. Det kommer nog inte att bli några förändringar över en natt, men hon på katthemmet sa att det brukar fungera i 9 fall av 10.

(Obs! Självklart ska man inte totalignorera katten under resten av dygnet, det är mer att just den där halvtimmen ska bli en rutin.)

• persikofjaril

Jag håller absolut med om att om man valt att skaffa en katt (eller annat djur) så måste man ju ta ansvar för detn och ta hand om den. Hatar folk som skaffar en "sommarkatter" och sen bara slänger ut dem, hur tänker man då?
    Dock. om kattens beteende plötsligt ändras och blir till ett problem, och man provar allt man kan komma på för att komma tillrätta med det, och inget hjälper. Då kan jag förstå att man blir trött på det hela. Jag dömer inte dem som vill göra sig av med katten i det läget. Det måste var och en få bestämma ärligt talat. Sen att jag själv inte skulle klara av att ta min katt till veterinär för avlivning är en annan sak. Jag kommer även tycka det är fruktansvärt jobbigt att lämna bort katten till ett katthem, man vet ju inte om hon hamnar hos en bra människa sen eller kanske hos en riktig idiot, om vi nu blir tvungna att lämna bort henne. Men det hoppas jag att vi slipper. Vi vill ju ha henne kvar här hemma.

• persikofjaril

Hej allihop!
    Jag skrev här förut om min och min sambos problem med vår katt som kissar i hallen och köket. Troligen en reaktion på att jag var gravid. Bebisen har kommit nu, och vi trodde att det skulle bli ännu värre, men det har faktiskt blivit bättre. Vi ställde ut extra lådor i köket och hallen, och katten kissar i dem istället för på golvet, och har även börjat kissa i kattlådan i badrummet igen. Ett steg i rätt riktning, och vi är så glada för det. Nu behöver vi bara försöka få katten att bara kissa i badrummet igen och inte i de andra två lådorna. Det känns riktigt hoppfullt :)

Vill tacka för alla tips jag fått i den här tråden :)

Svar på tråden Avliva katt!!?