Avliva katt!!?
Ts, jag kan verkligen förstå att du tycker det är jobbigt. Har själv en (inne)katt som kissar i hallen (eller, enstaka gånger, i ett hörn i köket), varje dag. Är gravid, och min teori är att det har något med det att göra. Det började med att jag och sambon upptäckte när vi kom hem efter midsommarhelgen förra året att hallmattan var blöt och det luktade kiss. Min sambos moster hade varit snäll och kommit hem till oss för att fylla på mat och vatten. Vi tänkte först att det kanske var orsaken, då katten är en smula rädd och folkskygg, och just då hade vi ingen aning om graviditeten. Men katten fortsatte att kissa sporadiskt i hallen. Sen blev det allt oftare. Och nu kan jag inte minnas när jag senast slapp lägga tidningar på hallgolvet för att försöka skydda parketten, eller städa undan efter katten, antar att det var nån gång under hösten som katten övergick från att kissa lite då och då till varje dag. Vi har försökt med allt vi kan komma på. Byta torrfoder, ge våtfoder istället för torrfoder, byta kattsand, flytta lådan till hallen, flytta matskål/vattenskål till hallen, köpt Feliway, varit hos veterinär, lämnat urinprov, försökt leka mer med henne. Jag kommer inte på mer just nu, men det är säkert mer. Kom gärna med tips. Vi hoppas just nu att det ska bli bättre efter att bebisen kommit, men kan inte låta bli att tvivla på det.
Just det. Vi har även försökt med att projicera positiva bilder av hur katten kissar i lådan och får en massa beröm, samt negativa bilder om att kissa i hallen. Man måste ju trots allt pröva, även om det känns som flum.
Jag kan tänka mig att lämna bort katten till någon annan hellre än att avliva henne, men jag vet inte om katten skulle må bra av det egentligen eftersom hon är så otroligt misstänksam mot främmande människor och springer och gömmer sig så fort vi får besök. Vill inte att hon ska må ännu sämre än hon (kanske) redan gör.
Katten är kastrerad ska jag tillägga också.