• Sarilariz

    Vad kostar en häst i månaden?

    Hej!

    Jag frågar åt en väns vägnar.

    Jag har haft häst hela min uppväxt men aldrig behövt  betala för det själv :)

    Vad kostar en häst på ett ungefär i månaden?

    Stallplats
    Foder
    veterinär
    försäkring
    Hovslagare
    Strö(om det inte ingår i hyran)

    Tacksam för snabba svar! 

  • Svar på tråden Vad kostar en häst i månaden?
  • Knasjojjobus
    tussilago00 skrev 2012-03-02 18:01:12 följande:
    Fast jag menar då med uppstallning, skoning runt om, utsläpp och allt annat som tillkommer! Själva uppstallningen går nog på ca 7000 kr / månad.
    herrejisses vad mycket pengar!
  • Icnivad

    Min häst kostar:

    Stallhyra (inklusive allt): 4900:-/månaden (mockar själv) 
    Försäkring: 550:-/mån
    Veterinär: Olika beroende på om hon skadar sig eller inte. oftast ligger det på 0
    Hovslagare: 1450:-/7:e vecka

     


  • Anna85

    Jag har min häst 5mil söder om Sthlm

    Stallplats: 2100kr- ingår havre, hö, mineraler, in-/utstläpp m.m
    Foder: Köper endast betfor ca 300kr/år, dvs 25kr/månad
    Veterinär: ca 1500/år, dvs 125kr/månad
    Försäkring: 4500k/år dvs 375kr/månad 
    Hovslagare: 1100kr per gång, ca 550kr månad 
    Strö: 200 kr
    Transport: osäker...
    Träningar ca 500kr/månad
    Övrigt (grejer, kurser ect)  1000kr/månad

    Totalt ca   5000kr/månad

          
      

  • ultra

    Stallplats 1300kr/mån sep-maj 700kr/mån juni-aug.... då ingår analyserat hösilage i fri mängd alla 4fodringar/dag alla dagar i v + utsläpp alla dagar i v. insläppen delar vi på så det blir ett insläpp var 8 dag. jättebra!
    Foder: kraftfoder+ riktigt bra och ekologiska mineraler 250kr/mån
    veterinär...inget om hästen är frisk....
    försäkring 350
    Hovslagare 1150 var 8v så 575/mån
    Strö(om det inte ingår i hyran) ingår inte....85kr/balen går ca 4balar i mån....340kr

    summa: 2815.....sen tillkommer ju utrustning, tandkoller, vaccineringar, träningar ody... 

  • Caneya
    straw2008 skrev 2012-03-02 16:12:45 följande:

    Oj shit det låter EXTREMT ?? Hade min häst 1 mil från sthlms innerstad (järvafältet) o månadskostnaden var ca 5000 i månaden.

    Inte långt ifrån 10.000kr/månad i alla fall, saxat från Ryttarstadion:

    "Priset för att hyra en box är 8900:-/mån för stor häst och 8500:-/mån för ponny" 

    Sedan tillkommer ju alla omkostnader uppepå det, så 10.000/månad räcker inte. Helt sjukt!! Men sant tyvärr...
  • Krila

    Stallplats - ca 3000
    Foder - ingår i stallhyran
    veterinär - om hästen inte blir sjuk, endast vacc. Svårt att veta i förväg=P
    försäkring - ca 450 kr
    Hovslagare - i snitt 400 kr i månaden
    Strö(om det inte ingår i hyran) - Ingår

    Har hästen på en stor gård 2 mil söder om stockholm. Finns ridhus, tränare, osv på gården.

    Väldigt bra pris för allt vi har!

    Kan tillägga att jag har islänning. Delar box med en till häst (liten förmån man har när man har islänning) så det blir billigare.

  • Majsan70

    Vi har precis skaffat ett Russ till dottern.
    Där hon står uppstallad nu kostar stallhyran 1000:-,  Då kör vi förmiddagsysslor varann helg samt ett visst antal kvällsutfodringar per vecka.
    Analyserat hösilage ca 300-350:-
    Hovslagare verkning var 6-8 vecka 400:-
    Försäkringen 245:-
    Hon äter inget kraftfoder alls just nu så där är det 0:-
    Mineralerna kostar la ca 150:-, men hon är inte förtjust i dessa så jag lurar på att ta bort dem o se över om vi kan lösa det på annat vis.
    Torv kostar 80:- balen o det går åt en halv i veckan om hon står inne så ca 160:-/månad.

  • lindalinaa

    per månad betalar jag:

    1530 :- för stallhyra (ingår gör hö/hösilage, ridhus, 4 paddockar och en terrängbana)
    150 :- för strö
    300 :- för kraftfoder (rätt dyr mat)
    160 :- försäkring
    1050 :- skoning var 8:e vecka
    50 :- mineraler/salt

    + veterinäar kostnader men de vet man ju aldrig va de kostar :)

    men ca 2800 :- i månaden ungefär!

  • SpiffySpider

    Det varierar väldigt mycket men runt malmö får man nog räkna med 5000:- om man vill ha en del service till och tillgång till ridhus. Nu är det 1,5 år sedan jag fick ta bort min häst men kan inte tänka mig att priserna har gått ner.


  • Bellsss

    Vi har gård söder om stan (ca 25min med bil från Sthlm city). Vi tar 4500kr i hyra och då ingår silage och typ 1kg kraft. På helgerna är det rullande schema på morgon/lunch, em-insläpp och kväll. Utöver det tillkommer hovslagare var 6e vecka (vissa skor kanske var 8e). Min hovis tar 1200-1300kr. Försäkring, tillskott, träningar och tävlingar. Om man nu tävlar. Veterinärkostnader får man ibland räkna med. Skulle säga att det lätt blir 6000-7000kr i månaden minst. Och då är inte bensin inräknat.

Svar på tråden Vad kostar en häst i månaden?