Inlägg från: lykantrophona |Visa alla inlägg
  • lykantrophona

förstöra heliga skripter

Men gäsp, har folk inget bättre för sig än att försöka mucka gräl med religiösa? Dessutom... att symboliskt göra om en meningslös rit varje vecka, låter det inte lite som ... religion? ;)

För den som vill läsa/radera från sin hårddisk: Den poetiska eddan.

• lykantrophona
    Selfish Geene skrev 2012-02-25 18:44:50 följande:
    tycker du att religiösa riter är meningslösa

(tack för länken, har uppdaterat ts) 
    Tja... det beror väl på ens inställning till religion i allmänhet. Men jag vet att du inte tror på att religion "funkar".
  • lykantrophona

Hm... jag satt och funderade på varför det stör fler när det gäller en fysisk kopia av en skrift än en virtuell. Jag kom på varför det stör mig.

Om man kopierar över en fil och sedan raderar den, finns fortfarande originalet (från nätet?) kvar och tillgängligt för andra som vill läsa. När det gäller en fysisk bok, så har det gått åt resurser för att tillverka den, och varje fysisk kopia man förstör hindrar en annan från att läsa den. Jag skulle bli irriterad ifall någon köpte en massa prylar eller leksaker, bara för att bränna dem också... slöseri med resurser, helt enkelt. Detta är väl inte en direkt religiös synpunkt, utan snarare från någonslags miljötänk från min sida.

Men ja, jag antar att Selfish Geene behöver en hobby. Ifall att kopiera filer på datorn och sedan radera dem ger honom något att göra, så varsågod....

• lykantrophona
    Selfish Geene skrev 2012-02-26 14:51:13 följande:
    Du missförstår det är inte en hobby, det är en manifestation.

Jag bränner gärna fysiska exemplar av böckerna också men digitala versioner är tillgängliga för alla så det finns inget som hindrar de flesta från att förstöra sitt eget exemplar av koranen..

Vad gäller pappersexemplar så skulle jag absolut inte bränna en förstautgåva av någon bok!
    Jag lovar att bara bränna kopior så att det alltid finns minst ett exemplar kvar för de som vill läsa den.

Skulle du tycka att det var slöseri med resurser om jag som en symbolisk handling mot våld, bränner ett exemplar av Breiviks manifest ? 
    Hm... det är ett ganska långt manifest, eller hur? Tänker på allt papper som skulle gå till att skriva ut det... även om jag förstår poängen, så skulle jag fortfarande inte tycka om metoden. Men ifall några fanatiker redan skrivit ut det, så går väl att bränna. Helst i en bastu, så att inte värmen går till spillo. ^^ För min del så skulle det inte göra något ifall hans manifest försvann helt iofs.
Svar på tråden förstöra heliga skripter