Inlägg från: Keiko35 |Visa alla inlägg
  • Keiko35

förstöra heliga skripter

Igår pratade jag med en arbetskollega som kommer ifrån Afganistan om detta som hänt i veckan. Han flydde själv för tio år sen och är nu utbildad sjuksköterska, döpt sig i svenska kyrkan och lämnat islam och trivs väldigt bra i sverige. Jag frågades honom hur det kan komma sig att människor väljer att demonstrera så dramatiskt mot att några koraner blev av misstag brända så tiotals människor dör i upploppen istället för att koncentrera sig på att ta hand om sina familjer, arbeta och bygga upp sitt land. Han menade att många är så indoktrinerade att de vet inget annat, de har ingen utbildning, inga kunskaper om någonting annat än koranen så det är det enda som är viktigt. Så, så var det med det.

• Keiko35

Vem ska man då diskutera med om inte en landsman? Han är uppvuxen där, är själv afgan. Jag frågade honom vad han trodde de starka reaktionerna beror på.  Inget konstigt med det.
    Det finns väl inte en enda afgan som kan representera alla 31 miljoner afganerna ändå, de är ju individer allihop.

• Keiko35

Han var tvungen att överge sitt land, då han ville bli döpt och kristen. Han hade inte överlevt många dagar om han stannat kvar.

• Keiko35

Han dömde inte folket, han beskrev en tänkbar anledning till situationen. Det var hans personliga syn på saken. Han sa aldrig att : nu ska jag tala för hela det afganska folket....Jag förstår vad han menar. Många människor i Afganistan har inte fått gå i skolan och är analfabeter. För min del är det mycket mer intressant att höra en landsmans synvinkel än Svenne Banans åsikt.  

• Keiko35

Han har växt upp i ett muslimskt land, i en muslimsk familj och levt som en muslim tills han flydde till Sverige. Så han kan en hel del. Han har aldrig talat illa om Islam så länge jag har känt honom, bara så du vet. Hans fru är fortfarande muslim, hon har inte döpt sig. Då kan jag ju fråga dig också: Vad skulle du själv svara på samma fråga?  

• Keiko35

Den bilden tror jag inte representerar någon västerländsk militär, med de kläderna.

• Keiko35

Min kollega berättade också att han kan allt om den kommunistiska ideologin. Han sa att han hade kunnat prata om den i 3 dagar i sträck utan uppehåll, för det lärde han sig i sitt hemland. Han var intresserad av den som ung och läste allt han kom över. Han är inte kommunist idag trots det.

• Keiko35
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-01 11:01:47 följande:
    Kan du utveckla vad du menar här? 

Han sa att han aldrig valde att bli muslim och när han fann kristendomen så kände han att han aldrig varit muslim i själ och hjärta. Jag menar att man kan inte överge något man inte har eller är.
  • Keiko35
    Nasrin skrev 2012-03-01 21:45:16 följande:

Ändå gör han sig till talesman för muslimer?

Han uttryckte en åsikt om de afganer som protesterade mot att några koraner blev brända så att flera människor dog. De representerar inte heller alla muslimer eller alla afganer för den delen.
  • Keiko35
    Nasrin skrev 2012-03-02 20:40:59 följande:
    Det finns en del tvetydigt gällande denna person, som tydligen inte är muslim men han är gift med en muslimsk kvinna :-/ Jag tror denna kollega driver med Koko!

Nej det är inte tvetydigt och jag driver inte med någon. Han är uppvuxen i afganistan, i en muslimsk familj och praktiserat islam därför han aldrig haft något alternativ. Han läste på universitet i afganistan, träffade på kristendomen, blev nyfiken, studerade kristendomen i all hemlighet, fick åka hem igen efter två år då oroligheterna eskalerade där hans universitet låg, bestämde sig för att fly då han blev frälst och fann sin sanning i kristendomen. Han hade aldrig kunnat gå ut offentligt att han valt kristendomen. Han var redan gift då. Frun kom till Sverige i efterhand. Hon är fortfarande muslim.

Att jag skrev att han aldrig övergett islam var en retorisk kommentar. Jag är själv döpt i svenska kyrkan som spädbarn men jag titulerar mig inte som kristen, känner mig inte som kristen och skulle aldrig säga att jag övergett kristendomen, för jag har aldrig trott på kristendomen. Att påstå att han övergav sin religion har en negativ klang. Men om den inte var rätt för honom är det snarare positivt att han fann något annat som passade honom. 

Det är sorligt att han måste fly från sitt hemland bara för han blev kristen. Han är en otroligt snäll och omtänksam människa. Ändå skulle han med stor sannolikhet dödats om han stannat kvar i afganistan efter att blivit frälst.
  • Keiko35
    saxon skrev 2012-03-06 23:08:35 följande:
    Det borde bli ganska dålig "timpenning" om man tittar på den möda du lagt ner och på det resultat du uppnått. Dags att lägga ner kanske? Eller rikta dig till en annan målgrupp om du vill ha effekt. Ett annat forum. En annan plats. Vad vet jag? Det verkar som att du bara slår och slår och försöker få igång en fight, men ingen vill slå tillbaka. Du slåss ut i tomma luften. Lite pinsamt är det att beskåda.

Jag följer tråden och tycker den är mycket intressant. Ts är en mycket skicklig debattör tycker jag, men så även Nasrin. Så jag känner inte alls att det är pinsamt, vill ibland slänga in en kommentar men känner att jag inte ligger i samma liga vad gäller att debattera, så jag fortsätter att följa tråden med spänning. 
Svar på tråden förstöra heliga skripter