Nasrin skrev 2012-03-02 20:40:59 följande:
Det finns en del tvetydigt gällande denna person, som tydligen inte är muslim men han är gift med en muslimsk kvinna :-/ Jag tror denna kollega driver med Koko!
Nej det är inte tvetydigt och jag driver inte med någon. Han är uppvuxen i afganistan, i en muslimsk familj och praktiserat islam därför han aldrig haft något alternativ. Han läste på universitet i afganistan, träffade på kristendomen, blev nyfiken, studerade kristendomen i all hemlighet, fick åka hem igen efter två år då oroligheterna eskalerade där hans universitet låg, bestämde sig för att fly då han blev frälst och fann sin sanning i kristendomen. Han hade aldrig kunnat gå ut offentligt att han valt kristendomen. Han var redan gift då. Frun kom till Sverige i efterhand. Hon är fortfarande muslim.
Att jag skrev att han aldrig övergett islam var en retorisk kommentar. Jag är själv döpt i svenska kyrkan som spädbarn men jag titulerar mig inte som kristen, känner mig inte som kristen och skulle aldrig säga att jag övergett kristendomen, för jag har aldrig trott på kristendomen. Att påstå att han
övergav sin religion har en negativ klang. Men om den inte var rätt för honom är det snarare positivt att han fann något annat som passade honom.
Det är sorligt att han måste fly från sitt hemland bara för han blev kristen. Han är en otroligt snäll och omtänksam människa. Ändå skulle han med stor sannolikhet dödats om han stannat kvar i afganistan efter att blivit frälst.