Inlägg från: 1337 |Visa alla inlägg
  • 1337

förstöra heliga skripter

Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-04 22:02:58 följande:
    Vilks ritade bilder och menade att de framställde muslimernas profet. Har koranen nämnt ditt namn? Nej precis, ja då är det att hålla käft då

Bli kränkt hur mycket du vill, ingen kommer ta dig på allvar. 
    Varför skulle ingen ta JTA på allvar? Jag tycker också att det är intressant att muslimer tycker att Lars Vilks bilder är kränkande samtidigt som innehållet i Koranen inte skulle vara kränkande mot icke muslimer.

Dessutom har jag fått intrycket att när muslimer talar om hur de vill att yttrandefrihet ska se ut vill man sätta gränsen vid upplevd kränkning. Denna upplevda kränkning verkar dock bara gälla muslimer, typ Vilks bilder. När icke muslimer talar om Koranens kränkande innehåll blir det annat ljud i skällan. Då har icke muslimen missförstått, eller själv sökt upp innehållet och får därmed skylla sig själv osv. En icke muslime verkar inte få ha rätt till sin upplevelse av kränkning av det som står i Koranen.
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2012-03-04 20:31:59 följande:
    Absolut - det låter så enkelt. Men om vi betänker att alla kanske inte har det enkla svaret på allting som du framhållet - eftersom människor är olika och uppfattar och förstår saker olika, så kanske vi kan komma ett steg närmare det jag skriver. För mig handlar det inte nödvändigtvis att alla måste anpassa sig till en högre toleransnivå, vilket givetvis i sig inte är fel, utan jag tacklar det från andra hållet, dvs att det handlar om att visa andra människor respekt och inte använda sin yttrandefrihet utan ansvar.
    Fast jag förstår inte varför man ska behöva visa religion respekt? Poängen med yttrandefrihet är att man ska få tycka vad man vill om saker. Ju mer inflytande en företeelse har i ett samhälle, desto viktigare är det att få säga vad man vill om företeelsen. Det är oerhört viktigt att inte censurera människors uppfattningar om religion, politiska ideologier,andra rörelser, organisationer och inflytelserika företag. Din egen religion har ju inte direkt någon ambition att vara sekulär. Är det då inte viktigt att invånarna får säga vad de vill om religionen?

Din religion innehåller en massa regler om hur anhängarna ska leva,hur man ska göra kirurgiska ingrepp på spädbarn och hur de som inte är anhängare ska straffas osv. Om jag tycker att denna ideologi är dynga måste ju jag få tycka det. Jag förstår inte uppfattningen om att religion är något som alla måste visa aktning för.
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2012-03-05 20:39:59 följande:
    1337

Du får tycka vad du vill. Vem bryr sig?
    Jag vet att jag får tycka vad du vill.

Frågan kvarstår: Varför ska man kräva att alla människor oavsett religiös åskådning ska visa aktning för religion? Har religionerna gjort sig förtjänta av det?
  • 1337
    Nasrin skrev 2012-03-06 21:42:57 följande:
    Det verkar lite galet/sinnessjukt i mina tankar att gå omkring och vilja avbilda saker man varken känner till, har kunskap om eller ens tror på? Som om jag skulle gå o ha ett sug att avbilda typ... troll eller aliens? Verkar ju helsjukt att ha ett sug efter såna saker?
    Varför skulle det vara sinnessjukt att rita en bild på en människa eller på en påhittad varelse? Vad kallas den psykiska sjukdomen?
  • 1337
    Nasrin skrev 2012-03-06 21:55:50 följande:
    Det sjuka ligger i att välja en av den miljard vanliga människor som finns? Varför inte avbilda Hassan poå pizzerian istället?
    Varför är det sjukt att välja just Muhammed? Vore det sinnessjukt att rita en bild av Lucia eller Gustav Vasa? Jag förstår inte hur du får det hela till sinnessjukdom och vilken sinnessjukdom det skulle röra sig om.
  • 1337
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-10 23:02:03 följande:
    Att ha sex med sin fru är inte ett våldtäkt. Här på forumet har vi muslimer diskuterat denna fråga tiotals ggr. VG läs dessa trådar, finns alla argument och motargument så jag tänker inte diskutera samma sak igen, inte om du har något nytt att tillägga ämnet. I så fall är jag villig att ställa upp och vara med i diskussionen. 

Nej där har du fel, Morticia. Profeten saw lärde oss att älska våra medmänniskor och ta hand om dom. Han beordrade oss att ta hand om våra grannar, att hjälpa de gamla, att välkomna våra gäster, att dela med oss. Ett sådant lärande är definitivt inte något som säger att man skiter i sina föräldrar. Och nej, det är inte religion som skapar problem. det är människornas egoism och intolerans som gör det.
    I dagens Sverige skulle Muhammed gjort sig skyldig till våldtäkt mot barn. Jag tycker det är empatilöst av dig att se ett äktenskap som legitimt för att det godkänts av en sexåring.

Jag vet inte hur du fungerar, men det är inte normalt att känna sexuell dragning till barn.
  • 1337
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-11 00:05:33 följande:
    Det var legitimt under hans tid och även för 100 år sen i Sverige. Vad är meningen att säga att det inte var det liksom? Jag förstår er 1337, ni vill att muslimer ska skriva "Det han gjorde var fel". Jag måste tyvärr säga att vi inte gör det. Profeten saw handlade inte fel. Det var så under hans tid och samhälle och det är inte rätt tid att döma hur folk levde förr. 

Var har jag skrivit att det är normalt? Nått konstigt händer ikväll men det är ju lördag så jag förstår att en del inte koncentrerar sig. 
    Jag skulle inte kunna hylla någon historisk svensk som haft sex med ett barn, även om det skedde under en tid då sådant var normalt.Jag skulle inte döma den historiske svensken efter nutidens lagar, men barnsexet skulle definitivt vara en omständighet som gjorde att jag inte skulle kunna känna vördnad för denne. Det kanske är just fundamentalisters ovilja att vilja se det minsta problem med Muhammed som gör att islam är så impopulärt hos vissa.

Aisha var inte föräldralös, så Muhammed behövde inte gifta sig med henne för att ta hand om henne. Dessutom var han ju en kvinnokarl, så varför kände han ett behov att gifta sig med en sexåring?
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2012-03-11 08:37:44 följande:
    Det tror jag också. Men frågan är, kan vi döma allt retroaktivt? Jag tycker man måste se den samtid historik för att förstå den tidens anda.

Idag i en del länder i Europa så finns det andra åldersgränser för tillåtelse för sex och äktenskap, ska vi då döma efter svensk lag och säga att det begås våldtäkter mot dessa kvinnor i de äktenskapen, för att vi anser oss ha rätt att döma alla andra efter får tidsuppfattning och lag? Jag tycker inte det.

Så att anklaga folk för att vara empatilösa som du gör, utan att förstå omständighet och orsak, blir ju inte mer rätt på något sätt.
    Vad är det du tror?

Det är svårt att se på Muhammed som ett föredöme rakt igenom, eftersom han gjort sig skyldig till vad som här kallas våldtäkt mot barn. Hans äktenskap med Aisha var inte direkt någon höjdpunkt i hans moraliska karriär. Men fundamentalister har naturligtvis inget att invända.

Jag är helt övertygad om att alla femtioåriga män på den tiden inte var sugna på att vare sig gifta sig eller ha sex med barn, utan ansåg att vuxna kvinnor var bättre lämpade som partners. Jag skulle själv inte vara sugen på sex med en nioåring även om det var tillåtet.

Tyvärr, men din moralrelativism biter inte på mig. Att kunna tacka ja till äktenskap som sexåring är helt enkelt en för låg gräns. Vad skulle du säga om Norge införde tre år som gräns för att kunna gifta sig och ha sex? Skulle det bara vara " en annan kultur och en annan åldersgräns" eller skulle det kännas lite fel i hjärtegropen?

Vad är det jag inte förstått? Är det faktum att jag inte tycker att Muhammed gjorde bra ifrån sig när han gifte sig och hade sex med ett barn i dina ögon ett resultat av okunskap? Kom ner från dina höga hästar, jag känner mycket väl till omständighet och orsak. Och likväl tycker jag att Muhammed betett sig creepy.
  • 1337
    Toboas skrev 2012-03-11 09:49:35 följande:
    Så vi ska alltså inte säga att korstågen var fel eftersom vi måste se dem i den tidens anda?
    Eller nazismen. Det skulle väl kännas helt ok att ha en nazist från 30-talets Tyskland som ett fläckfritt föredöme. Det var ju normalt att vara nazist på den tiden. Dock fanns det ju faktiskt även då tyskar som inte sympatiserade med nazismen, och nog skulle det kännas lite bättre om mitt föredöme hörde till den senare kategorin.
  • 1337
    oOHalalOo skrev 2012-03-11 16:51:58 följande:
    Jag har inte skrivit något om vad jag tror här, utan jag ställde en rak fråga till dig.

Det är lätt att anklaga folk för våldtäkt, men det skulle knappast hålla i rättsalen med endast en sådant påstående. Det kan man ha som utgångspunkt om man har svårt att se helheten.

Kanske för att vi har tagit del av tidens anda och varför det äktenskapet kom till stånd? Inte helt fel om man vill sätta sig in den frågeställningen.

Det är du som sätter gränsen då. Men jag håller med om att vi idag inte talar om såna gränser. Folk lever ju dessutom väldigt länge idag (i välmående länder) och vi ska ev arbeta tills vi blir 75 år, så klart att det inte heller är speciellt relevant att gifta sig ung, eftersom livet är långt (om man ser det lite förenklat).

Jag tror inte det är speciellt aktuellt att Norge inför en 3-årsgräns för äktenskap och sex, därför förstår jag inte varför du ens tar upp det som en relevant jämförelse? Gör du?

Vad var orsaken då om du känner till det? Upplys mig.
    Eh jo, du skrev " det tror jag också". Vad det var du trodde på förklarade du aldrig. Jag vet inte riktigt vad du dillar om med rättssal.

Tänk såhär Halal: Genom historien har det funnits knasiga företeelser som inte längre finns kvar, t. ex. häxbränningar i Sverige, slaveriet i Nordamerika, apartheid osv. Med din logik kan man rycka på axlarna åt dessa företeelser. De hände ju förr och i en annan kultur och tidsanda och det måste man respektera. Eller?

Dessa företeelser finns inte kvar. Folk i dessa tider, kulturer och tidsandar insåg att de här sakerna var fel att ägna sig åt och bekämpade dem. Barnsex och barnäktenskap är också  såna saker som bekämpats på många håll. Jag tror inte ens muslimska länder tillåter sex med nioåringar? Muhammed hade kunnat höra till dem som bekämpade barnäktenskap och barnsex, men istället ägnade han sig åt dessa dumheter. Och ändå är han en person fundamentalister helt oproblematiskt utmålar som ett föredöme. Utmålar man honom som ett föredöme i ett samhälle där hans handlingar klassas som barnvåldtäkt, så lär man bli massivt kritiserad. Moral är inte helt relativt samhälle, tidsanda och kultur. Vi har en grundläggande moral i oss och den förändras inte.

Skulle jag utmåla en historisk person som mitt föredöme skulle det kännas lite jobbigt om denne inte var den inringade mannen, utan en av de andra på bilden: www.frihetssmedjan.se/2012/02/modet-att-ga-emot-strommen/

Jag tog upp ett hypotetiskt exempel med Norge. Jag tror säkert du begrep det.

Tja, det var en annan tid, en annan kultur, sexåringar var så mooooogna på den tiden, medellivslängden var kortare etc.
Svar på tråden förstöra heliga skripter