oOHalalOo skrev 2012-03-11 16:51:58 följande:
Jag har inte skrivit något om vad jag tror här, utan jag ställde en rak fråga till dig.
Det är lätt att anklaga folk för våldtäkt, men det skulle knappast hålla i rättsalen med endast en sådant påstående. Det kan man ha som utgångspunkt om man har svårt att se helheten.
Kanske för att vi har tagit del av tidens anda och varför det äktenskapet kom till stånd? Inte helt fel om man vill sätta sig in den frågeställningen.
Det är du som sätter gränsen då. Men jag håller med om att vi idag inte talar om såna gränser. Folk lever ju dessutom väldigt länge idag (i välmående länder) och vi ska ev arbeta tills vi blir 75 år, så klart att det inte heller är speciellt relevant att gifta sig ung, eftersom livet är långt (om man ser det lite förenklat).
Jag tror inte det är speciellt aktuellt att Norge inför en 3-årsgräns för äktenskap och sex, därför förstår jag inte varför du ens tar upp det som en relevant jämförelse? Gör du?
Vad var orsaken då om du känner till det? Upplys mig.
Eh jo, du skrev " det tror jag också". Vad det var du trodde på förklarade du aldrig. Jag vet inte riktigt vad du dillar om med rättssal.
Tänk såhär Halal: Genom historien har det funnits knasiga företeelser som inte längre finns kvar, t. ex. häxbränningar i Sverige, slaveriet i Nordamerika, apartheid osv. Med din logik kan man rycka på axlarna åt dessa företeelser. De hände ju förr och i en annan kultur och tidsanda och det måste man respektera. Eller?
Dessa företeelser finns inte kvar. Folk i dessa tider, kulturer och tidsandar insåg att de här sakerna var fel att ägna sig åt och bekämpade dem. Barnsex och barnäktenskap är också såna saker som bekämpats på många håll. Jag tror inte ens muslimska länder tillåter sex med nioåringar? Muhammed hade kunnat höra till dem som bekämpade barnäktenskap och barnsex, men istället ägnade han sig åt dessa dumheter. Och ändå är han en person fundamentalister helt oproblematiskt utmålar som ett föredöme. Utmålar man honom som ett föredöme i ett samhälle där hans handlingar klassas som barnvåldtäkt, så lär man bli massivt kritiserad. Moral är inte helt relativt samhälle, tidsanda och kultur. Vi har en grundläggande moral i oss och den förändras inte.
Skulle jag utmåla en historisk person som mitt föredöme skulle det kännas lite jobbigt om denne inte var den inringade mannen, utan en av de andra på bilden:
www.frihetssmedjan.se/2012/02/modet-att-ga-emot-strommen/
Jag tog upp ett hypotetiskt exempel med Norge. Jag tror säkert du begrep det.
Tja, det var en annan tid, en annan kultur, sexåringar var så mooooogna på den tiden, medellivslängden var kortare etc.