Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

    förstöra heliga skripter

    Selfish Geene skrev 2012-03-03 11:40:02 följande:
    Ingen har påstått att du inte har rätt till dina känslor, däremot behöver vi inte ta hänsyn till dom
    Det behöver ni ju inte heller enligt svensk lag, så vad är det egentligen som ni vill nå fram till?

    Sen tycker jag väl personligen att åsikten att inte behöva ta hänsyn till andra människor för att det inte spelar någon roll att man avsiktligt sårar osv  inte hör speciellt väl samman med den mänskliga kapaciteten och möjligheten. Jag ser den tankegången som egensinnig och framför allt som indivualistisk. Då tänker man alltid i första hand på sig själv, före andra. Så det ligger i det svenska kulturarvet (i alla fall under senare tid) att ha det tankesättet. Det är inte något som jag personligen strävar efter att efterfölja.
  • oOHalalOo
    Selfish Geene skrev 2012-03-03 11:52:54 följande:
    Svensk lag gäller inte i hela världen men även om den gjorde det och alla på jorden hade laglig rätt att häda mot vilken religion de vill så kommer det fortfarande finnas människor som inte respekterar yttrandefriheten
    Nej den gör ju inte det.

    Kanske för att man inte ser eller förstår vad som är bra med att kränka andra? Egentligen behöver vi inte tänka längre än så?

    Att kränka ligger nog inte generellt i människans natur tror jag, utan jag kan faktiskt se det som om det är ett behov som har uppkommit i samband med just en bredare yttrandefrihet. Det kan vara därför jag inte alltid känner för att upphäva yttrandefriheten rakt av.
  • oOHalalOo
    Toboas skrev 2012-03-03 14:42:42 följande:
    Det jag ville komma fram till är att "Jag är kränkt" inte tillför något till en diskussion eftersom det inte är ett argument. OM det vore ett argument så skulle det kanske vara mitt huvudargument i diskussion med folk som är religiösa eftersom jag utan större ansträngning skulle kunna känna mig kränkt över att:
    - Bli dömd till helvetet (eller motsvarande) för att sakna tro.
    - Att någon överhuvudtaget kommer på tanken att hota en konstnär som ritar vad han vill.
    - Att det finns människor som lägger tid och pengar på att försöka visa att sagor och myter skulle vara gudomligt uppenbarade på grund av att en del citat - om de tolkas på "rätt" sätt - kan bekräfta kunskap vi fått vetenskapligt.
    - Att folk i en seriös diskussion överhuvud taget anför som argument att "gud" anser det ena eller det andra.

    Ja, som sagt. Om att bli kränkt vore ett argument så skulle vi kunna sitta och vara kränkta till korna kommer hem. Om man istället kräver rationella argument i en diskussion kan man ju faktiskt nå konsensus eller åtminstone komma vidare.

    Min poäng - för att förtydliga - är alltså att det inte finns något som hindrar dig att blir kränkt bäst du vill men ifall du tycker att min och andras yttrandefrihet ska begränsas på grund av det så är det viktigt att du förstår att i ett samhälle där den typen av kränkningar är förbjudna så lär det vara de religiösa minoriteterna som blir belagda med munkavle först.
    Det kanske inte tillför diskussionen något att påpeka eller känna sig kränkt, men det är ju ändå något som sker. Om vi inte utgår från att folk alltid bara fejkar sina känslor och bara vill säga något utan att mena det?

    Fast du blir väl inte kränkt av att folk tror att Helvetet finns när du själv inte gör det? Hur menar du då att det är en kränkning?

    Folk får väl lägga pengar (om det nu är så) på vad de vill vad jag förstår? Det är ju upp till dem, inte till dig och mig att bestämma?

    Du får nog räkna med att när du dras till 'religion' att folk här diskuterar utiffrån sin tro och övertygelse. Det hör liksom ihop, trodde det var uppenbart?

    Har jag förbjudit dig och andra det då? Då så.
  • oOHalalOo
    JTA skrev 2012-03-03 22:02:35 följande:
    Hey, Halal, du har en poäng här men den kan du ändå inte räkna hem eftersom den religion du står för betecknar andra människor i de allra mest kränkande ordalag. Du är alltså en hycklare.
    När du kan argumentera på ett sätt som får tanken att väckas och kan låta bli med att gå till personangrepp, kan du återkomma. Ansträng dig inte för min skull före du är redo för det.
  • oOHalalOo
    JTA skrev 2012-03-04 15:39:17 följande:
    Hehe.

    Koranen är ytterst nedlåtande och faktiskt hatisk mot alla som inte tror som författaren av koranen tycker att man skall tro. Du som muslim anser att varenda ord i koranen är sant. Du är därmed lika nedlåtande och hatisk. Eftersom du samtidigt förväntar dig hänsyn till dina religiösa känslor från andra människor, särskilt just de som koranen talar nedlåtande om, så är du rena rama skolboksexemplet på en hycklare.

    Den enda möjligheten är att du anser att du skall ges rättigheter som du inte är beredd att ge andra.

    Var den argumentationen tillräckligt tydlig för dig?

    Snälla, inget random svar nu, tack.
    Var är jag hatisk och nedlåtande i mina inlägg - om du gör en jämförelse med dina t.ex.?

    Att förvänta sig hänsyn hör samman med respekt för mig, det är mitt sätt bara. Jag föredrar respektfullhet människor emellan, men det går inte om en part endast närs av hat, du representerar den sidan rätt bra vid det här laget, i alla fall när det gäller Islam och muslimer.

    Var har jag då skrivit att du inte ska ha dessa rättigheter? Du kan ju börja där och sen se hur långt du kommer vidare från det?
  • oOHalalOo
    Toboas skrev 2012-03-04 15:40:06 följande:
    1) Visst kan det tillföra diskussionen något men det är fortfarande inte ett argument.

    2) Varför skulle jag inte kunna känna mig kränkt över att någon påstår att jag förtjänar att torteras i evighet på grund av val jag gör i livet?

    3) Har jag påstått att jag anser att jag ska bestämma det? Jag bara visar att man kan välja att bli kränkt över vad som helst och om det skulle ses som ett argument så skulle det spela roll.

    4) Jag argumenterar också utifrån min livsåskådning och min övertygelse. Däremot så anser jag att jag måste komma med argument, håller du inte med om det?

    5) Du har inte förbjudit någon något eftersom du till att börja med inte har den möjligheten. Du har däremot vid upprepade gånger ansett att andra "typer" av yttrandefrihet vore bättre - och i din tolkning har det inneburit mindre yttrandefrihet.
    1. Det är väl dock inte alltid man behöver argument, utan man kan även ventilera saker och ting?

    2. Det kan du göra om du tror på En Skapare och efterlivet, men varför skulle du uppröras av något som du tror är en saga och påhitt?

    3. Problemet i det här är ju just det du skriver, att du tror att det handlar om att välja att känna sig kränkt. Om du tänker att förtrycka känslor inte är positivt, så kanske du förstår vad det är jag försöker säga.

    4. En del ting som skrivs kan uppfattas som om man vill pålägga andra åsikter, då är det inte argument längre som man utgår från.

    5. Exakt ändå så påstår flera att jag har den makten uppenbarligen. De varken resonerar eller argumenterar rationellt. Om du jämställer åsikter och även tankar med utförda handlingar så kan jag förstå hur du tänker, men så ser det väl däremot inte ut i verkligheten?
     
  • oOHalalOo
    The Morticia skrev 2012-03-04 18:49:27 följande:
    Fast man väljer ju faktiskt själv vilken inställning, attityd och tolerans man har gentemot andra människors åsikter. Och har man en hög tolerans så är man inte lättkränkt. Vi styr våra känslor och upplever saker utifrån våra värderingar. Om min värdering är att det inte är ok att säga taskiga saker om folkisar så är det klart att jag blir kränkt. Har jag istället inställningen att var och en får tycka vad han/hon vill så blir jag inte kränkt. Är man väldigt lättkränkt så har man problem med sin personlighet skulle jag vilja säga.
    Absolut - det låter så enkelt. Men om vi betänker att alla kanske inte har det enkla svaret på allting som du framhållet - eftersom människor är olika och uppfattar och förstår saker olika, så kanske vi kan komma ett steg närmare det jag skriver. För mig handlar det inte nödvändigtvis att alla måste anpassa sig till en högre toleransnivå, vilket givetvis i sig inte är fel, utan jag tacklar det från andra hållet, dvs att det handlar om att visa andra människor respekt och inte använda sin yttrandefrihet utan ansvar.
  • oOHalalOo
    JTA skrev 2012-03-04 19:37:53 följande:
    Alltså, jag bad dig att slippa ett random svar. Nåja, vad väntade jag mig egentligen.

    Det handlar om koranens budskap. Förstår du?
    En uppenbarelse som du inte tror på? Det är aningen motsägelsefullt att i så fall känna sig kränkt av något som man inte tror på eller vurmar för. Egentligen mer än en aning när det kommer till kritan.
  • oOHalalOo
    The Morticia skrev 2012-03-04 22:27:36 följande:
    Fast ingen har ju brustit vad gäller hänsyn och respekt bara för att de uttrycker sig starkt mot en religion. En religion är ingen person, alltså har ingen blivit kränkt och ingen har blivit illa eller felaktigt behandlad på något vis.
    Så hur kommer det sig då att muslimer ändå känner sig kränkta, trots ditt försök att säga att det inte finns någon anledning till det? Fejkar muslimer att de känner sig kränkta eller hur ska jag då tolka det?
  • oOHalalOo
    Toboas skrev 2012-03-04 22:52:14 följande:
    1) Har jag ifrågasatt det?

    2) Varför utfärdas en fatwa mot Rushdie? Han har skrivit en bok som anses vara osann och det gör att han ska dödas -  för att muslimer blir kränkta av något de anser vara osannt.

    3) Jag kan ju också - som Morticia klok påpekar - välja att inte vara så känslig och reagera på det sättet.

    4) Du har inte makten men du är definitivt en förespråkare av begränsad yttrandefrihet.
    1. Det lät som du tyckte att det var onödigt att nämna om det inte har ett argumentativt upplägg?

    2. Ingen aning. Det var väl iranska ayatollor som gjorde det? Men vem bryr sig om vad de säger?

    3. Absolut, men du kanske ändå förstod den kommentar som jag skrev till Moritia angående detta? Dvs det finns ibland två sidor av saker och ting. Man kan bättre förstå en handling om man tar ut hela svängen och inte hälften av den.

    4. Jag har det som önskemål att folk skulle ta mer hänsyn till varandra och inte avsiktligt kränka varandra bara för man får. Jag vet det kan låta hemskt och väldigt gammaldags, men jag är fortfarande så naiv så jag tror att människan vill gott och önskar gott för andra. Så det handlar inte om begränsad yttrandefrihet, utan ett annat perspektiv på vad yttrandefrihet kan innebära, där jag lägger in ordet 'ansvar' som en viktig ingrediens. Dvs jag är inte en påhejare av att man ska göra allting alltid bara för att man får.
Svar på tråden förstöra heliga skripter