• JTA

förstöra heliga skripter

Nasrin skrev 2012-03-06 22:09:57 följande:
    Jag är inte intresserad av att kommentera något du skriver, du gav inget vidare första intryck på "en sån som mig".
    En konstnär kan vilja avbilda profeten för att testa om konsten har gränser. Där har du en anledning. Eftersom du tydligen har läst mina inlägg känner du till anledningen. Ändå fortsätter du att tjata om att det verkar konstigt att utan anledning vilja avbilda profeten. Är inte det konstigt?
  • JTA
    Nasrin skrev 2012-03-06 21:58:40 följande:
    Vad skulle hända? Jag är inte intresserad av att se bilder på Profeten eftersom det faktiskt inte är bilder på Profeten?
    Då kan du ju lika gärna titta på bilden. Men det gör du ju inte. Så någonting tänker du dig skulle hända om du tittar på bilden. Vad är det?
  • JTA
    Nasrin skrev 2012-03-07 19:20:51 följande:
    Kan du läsa?
    Samtidigt som du ihärdigt påpekar att ingen blir provocerad av TS och att det inte finns någon mening med att avbilda profeten, så klarar du inte att titta på en (vördsam) bild av profeten och ignorerar både mina och Selfish förslag på goda anledningar att göra karikatyrer av profeten. Varför tror du att någon skall ta dina argument på allvar?
  • JTA
    Nasrin skrev 2012-03-07 22:03:08 följande:
    Fel, många källor säger att Aisha var 16-17 n'r äktenskapet fullbordades.
    Flera traditioner som betraktas som autentiska av sådana muslimer som du säger entydigt att Aisha var nio månår (ca 8,7 solår) när Muhammad sexade med henne första gången. Menar du alltså att du ifrågasätter dessa traditioners autenticitet? På vilka grunder då i så fall?
    Nasrin skrev 2012-03-07 22:03:08 följande:
    Dock var det vanligt att man i Sverige på den tiden gifte sig med 9-10 åringar och att man som 11-12åring fick sitt första barn. Hur ställer du dig till det?  
    De allra flesta anser att det var fel även då. Hur ställer du dig till Muhammeds äktenskap med Aisha?
  • JTA
    Nasrin skrev 2012-03-07 22:06:50 följande:
    Kan du läsa var min fråga. Jag tyckte jag skrev att jag inte är intresserad av att besvara dig efter din första kommentar till mig? Svårt att förstå skriven svenska?
    Men det hänger ju inte ihop. Du försöker febrilt förstå dig på vad TS är ute efter - eller åtminstone låter du påskina det - men vill inte läsa eller svara när t.ex. jag serverar ett svar på den frågan. Jag antar att du deltar i tråden för att diskutera TS. Det är inte rimligt då att du låtsas som att vissa svar inte finns, bara för att du bestämt dig för att inte läsa dem. Dvs om du vill verka det minsta trovärdig.
  • JTA
    Nasrin skrev 2012-03-07 22:19:25 följande:
    Vännen, hur ska jag förklara för dig så att du förstår? Ditt första inlägg till mig var så otrevligt och respektlöst att du inte förtjänar ett enda vettigt försök av mig att svara dig, till skillnad från ts som faktiskt tillfört intressanta aspekter i ämnet. Kan jag bli tydligare?
    Alltså, du behöver inte svara mig. Jag får ju ingenting av dig utan ger dig någonting: Förståelse. Du kan inte tjata om att få ett svar och samtidigt ignorera svar. Men det är som sagt helt upp till dig, mig ger det ingen mer förståelse att diskutera detta med dig. Vad jag svarat dig är endast konventionell och etablerad kunskap. Du har att läsa och lära.
  • JTA
    Nasrin skrev 2012-03-07 22:25:17 följande:
    Jag har inte bett dig/tjatat på dig om någonting, varken svar eller deltagande i diskussionen.
    Aha, så du är ute efter en förklaring till TS personliga övertygelse? Du kan inte nöja dig med en plausibel anledning föreslagen av någon annan, t.ex. mig? Varför?

Har du någon annan anledning till detta nu, än den du tidigare uttryckt (att jag började den här diskussionen med att uttrycka mig nedlåtande)?
  • JTA
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-11 22:54:47 följande:
    Brandmannen får ett tack från mig, han är enligt min tro ett medel som Allah swt använt för att rädda mitt liv, men mitt liv hänger absolut inte på brandmannen. 
    Vanurå?! Har du slutat tro på den fria viljan? En gud som lägger sig i skeenden på det här sättet respekterar inte den fria viljan. Varför använde din gud brandmannen för att rädda ditt liv, när han samtidigt uppenbarligen låter bli att stoppa människans onda handlingar som drabbar oskyldiga? Har du någon speciell förmån? Kanske det är meningen att du skall bli profet?
  • JTA
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-12 09:44:25 följande:
    Du som är så bra påläst i islam bör läsa om Qadar också för att förstå hur saker och ting funkar? 

Nej, profeten Muhammed saw är den sista profet och sändebud. 
    Redan gjort. Att din gud har kunskap om allt som hänt, händer och kommer att hända ändrar inte på någonting.

Om någon använder sin fria vilja till att bränna dig inne kommer gud inte att ingripa för hans respekt av människans fria vilja är absolut. Skall du börja tampra med den doktrinen får du lov att förklara varför gud inte ingriper och hindrar all annan ondska som är utslag av människans fria vilja. Och du får svårt att hitta någon annan förklaring än att gud är ond, eller inte allsmäktig.

Det är mycket som hänger på den fria viljan. Du har tydligen inte förstått konsekvenserna av den doktrinen. Möjligen kan din gud ingripa genom att ge dig inspiration, väcka en tanke eller ge dig en dröm som du tar intryck av. Thats it. I övrigt kan gud inte ingripa.

Så du skall inte bli profet. Nej, det hade varit ett märkligt val med tanke på att du inte ens har koll på vad den fria viljan innebär
  • JTA
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-12 12:43:50 följande:
    Vem har påstått att jag vill bli profet? Det här är ett märkligt resonemang. Förklara hur du menar istället!

Om du verkligen hade läst om Qadar hade du inte frågat varför Gud inte ingriper för att stoppa ondskan i världen eller vissa. Livet enligt islam är en test och som sagt, dör jag av branden dör jag som martyr, ett bättre tillstånd än det jag har på denna jord. Tron på Qadar är ett fundament i islam. 

För er intresserade kan ni lyssna på denna föreläsning om Qadar och den fria viljan här

">

" target="_blank">

Jag vet mycket väl varför man skapat doktrinen om den fria viljan. Men du verkar inte riktigt förstå den. Försöker en gång till: Om gud skulle skicka en brandman för att släcka den anlagda brand som du annars skulle ha dött av, så har han ingripit i pyromanens fria vilja. Alltså lär han inte skicka någon brandman.

Det finns ingen anledning att tacka gud för att man slapp ditt eller fick datt för gud lägger sig inte i skeendet på jorden på det sättet. Maximalt ger han dig en vink om vad du borde göra eller tänka. Allt annat strider mot den fria viljan.
  • JTA
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-12 22:23:52 följande:
    Den du kallar doktrin är ett fundament i islam. 

Du menar att du, ateisten, förstår min religion bättre än mig? 

I ditt exempel blir det Allah swt som sänder den personen, eller så överlever jag branden på något annat sätt, allt handlar om Allahs swt makt. Fattar du nu hur Qadar fungerar? 

Det sista du skrev är bara skitsnack så jag låter bli att kommentera.
    Doktrin, fundament, whatever.

Det verkar faktiskt som jag nått en lite djupare förståelse för teosofi än vad du har gjort. Det beror antagligen på att du är hårdnackad fundamentalist, zaharit, och därmed sätter uppenbarelsen i första hand och accepterar transcendensen i det som inte bokstavligen går att förstå. Det innebär ju förstås en del begränsningar, som jag alltså inte har. Så var det med det.

Nej, Allah sänder inte någon. Han har skapat oss med fri vilja som vi använder för att göra vad vi vill. Han har genom sin allvetande förmåga vetskap om vad vi kommer att företa oss och han har makten men han ingriper inte, för det skulle störa ut den fria viljan. Utan den fria viljan är inte jordelivet längre någon prövning och det finns ingen anledning till en dom för att vi har ändå inte haft chansen att välja själva och därför har vi inte ansvar för våra handlingar och kan inte dömas för dem.

Herregud alltså, Kaf, det här är ju grundkurs 1 i teosofi. Dina muslimska förfäder diskuterade saken redan för 1200 år sedan. Jag ändrar mig, detta beror inte på att du är fundamentalist, det måste vara någonting annat. Skärpning på alla fronter krävs. Jag har ju inget motstånd.
  • JTA
    oOHalalOo skrev 2012-03-12 21:19:54 följande:
    Observant! Nej, det var jag men skrev från en ipad just då.
    Ja, jag lärde mig att tyda din skrivstil på den tiden du bytte signatur stup i kvarten. Det var en intressant tid.

Men du brukar inte heller svära så det vara inte bara felskrivningarna. Skäms på dig.
Svar på tråden förstöra heliga skripter