Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-12 22:23:52 följande:
Den du kallar doktrin är ett fundament i islam.
Du menar att du, ateisten, förstår min religion bättre än mig?
I ditt exempel blir det Allah swt som sänder den personen, eller så överlever jag branden på något annat sätt, allt handlar om Allahs swt makt. Fattar du nu hur Qadar fungerar?
Det sista du skrev är bara skitsnack så jag låter bli att kommentera.
Doktrin, fundament, whatever.
Det verkar faktiskt som jag nått en lite djupare förståelse för teosofi än vad du har gjort. Det beror antagligen på att du är hårdnackad fundamentalist, zaharit, och därmed sätter uppenbarelsen i första hand och accepterar transcendensen i det som inte bokstavligen går att förstå. Det innebär ju förstås en del begränsningar, som jag alltså inte har. Så var det med det.
Nej, Allah sänder inte någon. Han har skapat oss med fri vilja som vi använder för att göra vad vi vill. Han har genom sin allvetande förmåga vetskap om vad vi kommer att företa oss och han har makten men han ingriper inte, för det skulle störa ut den fria viljan. Utan den fria viljan är inte jordelivet längre någon prövning och det finns ingen anledning till en dom för att vi har ändå inte haft chansen att välja själva och därför har vi inte ansvar för våra handlingar och kan inte dömas för dem.
Herregud alltså, Kaf, det här är ju grundkurs 1 i teosofi. Dina muslimska förfäder diskuterade saken redan för 1200 år sedan. Jag ändrar mig, detta beror inte på att du är fundamentalist, det måste vara någonting annat. Skärpning på alla fronter krävs. Jag har ju inget motstånd.