Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-03-12 10:26:15 följande:
Jag grundar det på mina erfarenheter samt läst till intellektuella västerlänningar och araber. Ni lever inte i en diktatur i dess rätta bemärkelse nej men ni är kontrollerade. Du kan inte göra något och det inte registreras. Du lever i ett samhälle som räknar dina steg, dina sysselsättningar, dina handlingar, ditt prat, din post, dina intresse, ja allt.
Ja Sverige är kanske bland de tryggaste länder. Jag skrev tidigare att Sverige är ett bra land för bla. muslimer. Man praktiserar sin tro fritt jämfört med muslimska länder som förföljer religiösa muslimer och sätter dom på fängelser och torterar dom. Men däremot är det inget bra land för bla. kvinnor och barn. Ett tryggt land har inte en hög endel kvinnomord, kvinnovåldtäkt, barnmord och barn våldtäkt. Ett tryggt land är inget bra land när det sysslar med dubbelmoral och hyckleri genom att ockupera andra länder och säljer vapen till diktaturer som i sin tur skjuter oskyldiga. Ett bra land ska inte syssla med försäljningar av varor som utgör hälsofara för den mänskliga arten. Listan är lång och jag har tyvärr migrän just nu så jag tänker inte dra upp fler exempel. Men det är sånt som ni kanske inte är vana att höra. Ni är uppfostrade och lär er i skolor att ni lever i trygghet, att ni är fria, att Sverige är ett neutralt och fredligt land och att i ert demokrati får man göra vad man vill. Verkligheten säger något helt annat speciellt när man ser det från ett annat perspektiv än det rådande.
Sen kommer den här skrattretande jämförelsen som dyker upp lite då och då här att man jämför ett sämre land med de sämsta länderna

På vilket sätt stämmer din jämförelse att sätta Sverige mot Irak, ett land som härjats av krig, fattigdom och diktaturer sen 1929?
Nej jag tycker fortfarande att det är dåligt att skryta om hur bra man är. Det är enligt mig de goda handlingarna en människa gör och det är inte man själv som dömer sig själv att han eller hon är bra, utan det är människorna i omgivningen som gör det. Att söka arbete, skriva vad man är kvalificerad till och hur man på bästa sätt kunna bidra arbetet är inte samma sak. Fast allt är möjligt i ett land där arbete för kvinnor kräver att hon ska vara snygg och klär sig sexigt före man räknar vilken utbildning hon har.
Att bli hjälpt av en brandman handlar båda om den fria viljan och Qadar. Du kan läsa om ämnet om det intresserar dig, finns massor med böcker och artiklar om det. Ja dör jag i branden då dör jag som martyr och får bättre plats än jorden. Det är enligt islam ifall du frågar.
I en civilisation måste det finnas kontroll, annars blir det anarki förstår du. Det måste finnas lagar som skyddar medborgarna och kontroller så att inte terrorister har så lätt för sig att skada just demokratin. Hur pengar rör sig måste man också ha koll på, så att man kan beräkna hur ekonomin kommer att se ut i framtiden och vi måste betala skatt för allas vår trygghet och välfärd. Varför har du problem med det? Ingen läser min post eller avlyssnar mina samtal. Nu inbillar du dig saker. Sådant händer bara om det finns goda skäl att misstänka att någon kommer att begå väldigt grova brott. Detta är för att skydda dig. Sverige är inte ens i närheten av en diktatur som du försöker påskina. Lite grundläggande statsvetenskap måste du väl ändå ha?
Det där får du allt visa källa på. Inget land i världen är helt tryggt för kvinnor och barn, men att säga att Sverige skulle vara sämre är direkt felaktigt. Mord, våldtäkt och tortyr är vardagsmat i andra länder (särskilt muslimska). Man använder sexuellt våld mot kvinnor som standard i många länder. Händer det ofta där du bor i Sverige? För här hemma hos mig är det rätt lugnt. Det enda vi har haft här är våldtäkten i Mariannelund för ett tag sedan och de som våldtog var afghaner (undrar vilken religion de tillhör?)
Däremot håller jag helt med dig vad gäller vapenexporten och har inget att anmärka på kring din åsikt där. Det är sjukt att sälja vapen till diktaturer.
Det går naturligtvis att jämföra alla länder när man ställer frågan: vilket land är bäst att leva i? Då får man fråga sig hur det kommer sig att det ser ut som det gör i andra länder och varför det inte ser ut så här. Inget konstigt alls.
Så du tycker det är skryt att berätta om man är bra på något? I så fall finns det sjukt många skrytsamma människor. Jag gillar dem. Dessutom var det någon som faktiskt frågade mig varför jag är bättre än Muhammed, och jag svarade så ärligt och fint på det. Jag tycker du har en konstig inställning och den är bara till din nackdel. Men, det är ditt problem. Jag bryr mig faktiskt inte, det var bara en rolig bisak.
Med den inställningen så innebär det att livet här på jorden inte är så viktigt, för det blir bättre sedan, är det så?