Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

förstöra heliga skripter

1337

Du får tycka vad du vill. Vem bryr sig?

• oOHalalOo
    Selfish Geene skrev 2012-03-05 20:37:45 följande:
    De upplever säkerligen sig mycket kränkta, men som andra redan har påpekat: So What?!

Det är ingen rättighet att slippa bli förolämpad 
    Absolut, så förolämpa på bara om du mår bättre av det och tycker det ger mervärde.
  • oOHalalOo
    Selfish Geene skrev 2012-03-05 20:43:38 följande:
    det var min intention  
    Varsågod då. Jag kommer inte fråga dig varför man har behov av att kränka andra människor med avsikt, för mig låter det inte vettigt och är långt från mitt eget förhållningssätt till mina medmänniskor. Men som sagt har du behovet så kör på du. Have fun!
    Over and out.
  • oOHalalOo
    Toboas skrev 2012-03-05 21:42:49 följande:
    1) Om jag skulle inleda varje inlägg med att jag känner mig kränkt över att utmålas som en dålig person för att jag inte tror för fem öre vad er profet säger - skulle det tillföra något?

2) De som anser att det är rimligt att bli kränkt till höger och vänster kan väl tänkas hålla med.

3) Ja, de kanske känner sig kränkta av en mängd orsaker. Troligen för att de uppmuntras att uttrycka sådana känslor för att avleda uppmärksamheten från att de i övriga frågor saknar yttrandefrihet och inflytande. Om man dessutom får lära sig att vara kränkt är något som fungerar som ett argument så är det klart att man använder det. Det är inte unikt för muslimer. En del högskolor har haft problem med att underkända studenter blivit kränkta av det ena eller andra skälet. Lika uselt argument där som i andra sammanhang - men som sagt - i den del fall funkar det. www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/forst-krank...

4) Men var ska man då dra gränsen? Om jag nu anser att det är kränkande att män och kvinnor inte har samma rättigheter och skyldigheter i alla sammanhang - ska då alla muslimer sluta tala om sin tro eftersom den faktiskt innehåller mängder av sådana element?
    1. Nej det tillför inget, men andra informeras om att du känner dig kränkt. Om man är intresserad av att veta hur andra människor tänker och tycker, så är det dock av vikt.

2. Du menar att människor har tillåtelse att känna? I så fall är jag med.

3. Jag förstår inte vad du menar med 'att lära sig att vara kränkt'? Du
  • oOHalalOo

Toboas

Inlägget gick iväg liiite för snabbt. Så skriver vidare.

Du...får gärna ta och utveckla det lite. Vem som lär ut det och varför t.ex.

4.Nej du ska inte sluta prata om det, utan snarare tvärtom. Det är ju ett bra tillfälle för mig som muslim att istället få möjlighet att berätta hur det förhåller sig, om vi då utgår från just Islam gällande detta.

• oOHalalOo
    The Mechanix skrev 2012-03-06 07:35:40 följande:
    Om det får dig att känna dig nöjd med dig själv så varsågod.

Personligen tror jag inte på att medvetet kränka och provocera andra människor oavsett. Jag tror att i det långa loppet så blir jag bemött som jag bemöter andra. Inte på individnivå alla gånger, men i det stora hela.
    Klokt tänkt.
  • oOHalalOo
    Toboas skrev 2012-03-06 08:34:28 följande:
    1) Genom att bejaka eller uppmuntra vissa känslor förstärks de ju. Alla sådana där aggressionsövningar där man ska "slå ut sin ilska" är värdelösa eftersom det ger kroppen en positiv feedback - och därmed förstärkning - av aggressiviteten. Om man uppmuntras genom att man får sin vilja igenom eller får positiv uppmärksamhet när man är - eller agerar - kränkt så lär det ju bli mer av den varan. Det är ju knappast en slump att så många tekniker när det gäller barnuppfostran går ut på att avleda eller ignorera vissa beteenden just för att inte skapa positiv feedback.

2) Men om jag fortsätter att känna mig kränkt över att kvinnor inte har samma skyldighet att gå till moskén, hur gör vi då?
    1. Så kan det givetvis vara, att 'vana ger färdighet'. Men man kan även se det som förtryck, dvs att man förbjuds att känna helt enkelt. Det är väl ingen som påstår att det skulle vara bra i alla fall?

Men jag håller med dig om att reagera med våld givetvis - alltid  är fel. Men det är ju inte riktigt det som jag talar o, utan jag talar om rätten att FÅ känna.

Barnuppfostran och framför allt pedagogik när det gäller den biten, är en helt annan frågeställning - om än intressant.

2. Du menar att du som muslimsk man skulle göra det? Då vore det kanske ett problem för dig, eftersom du då inte skulle acceptera att Allah (swt) givit underlättnad för kvinnan gällande bönens utförande i moskén. Då måste du söka mer i din religion och tro för att förstå varför vår skyldighet gällande detta inte är exakt likadan. Men som muslimsk man (fortfarande generellt) så är det då din skyldighet att söka efter varför kvinnan inte har samma skyldighet som dig att närvara vid bönen i just moskén.

Om du är icke-muslim så anser jag det är en frågeställning som inte ens berör dig.
  • oOHalalOo
    saxon skrev 2012-03-06 22:01:34 följande:
    TS, nu har jag inte läst hela tråden, men efter 400 inlägg i tråden borde du ha märkt att du inte provocerar någon. De som du anstränger dig järnet att provocera försöker om och om igen att förklara att dina provokationsförsök inte fungerar utan bara är onödiga. Är det inte dags att lägga ner?
    Bra poäng.
  • oOHalalOo
    Toboas skrev 2012-03-07 22:29:23 följande:
    Nej, det kan jag bli som MAN. Det rör sig ändå om män och kvinnor, jag kan väl blir kränkt över den särbehandlingen. Bara för att de har en annan religion så är de först och främst människor och jag tycker att könet är sekundärt.
    Ok du menar att du känner dig kränkt över att du som man har plikt att gå till moskén varje bön medan din fru inte har det? (hypotetiskt exempel för att belysa). I så fall så kanske det också kan bero på att du inte värdesätter din fru på det sätt som Allah (swt) vill att du ska göra, dvs att underlätta för henne? För det är ju det som det handlar om. Utan du värdesätter istället mer att ni måste gör allting lika? Tja det är ju olika sätt att se det, men jag kan ju inte säga att jag skulle köpa ditt tankesätt rakt av däremot. För jag tycker man bortser från något om man fokuserar på 'göra allting lika och på samma sätt'. Så fungerar ofta inte livet, utan vi är olika och har olika förutsättningar och behov.
  • oOHalalOo
    The Morticia skrev 2012-03-10 22:05:39 följande:
    Min man är ateist.
    Fast det visar väl egentligen att fler män kan vara goda och omtänksamma i så fall? Men du följer väl inte din man eftersom han inte är en profet (om du tror på att de funnits)? Det var ju annars det som det handlade om, även om alla profeter också varit män och vanliga människor som du och jag, undantaget har varit att de har varit utvalda av Allah (swt) att förmedla det gudomliga budskapet.  
Svar på tråden förstöra heliga skripter