Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

förstöra heliga skripter

The Morticia skrev 2012-03-10 22:26:18 följande:
    Tycker du då inte att det är väldigt märkligt att en god allsmäktig gud tycker att det är helt i sin ordning att hans profet våldtar barn?
    Nej absolut inte. Vilket inte heller någonstans framkommer i Islams källor att det handlat om en sådan tillåtelse eller att så skett. Vad du gör är att du spekulerar i 'vad som KAN ha hänt' istället för att läsa Sira om vad som hände.
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2012-03-10 23:58:00 följande:
    I dagens Sverige skulle Muhammed gjort sig skyldig till våldtäkt mot barn. Jag tycker det är empatilöst av dig att se ett äktenskap som legitimt för att det godkänts av en sexåring.

Jag vet inte hur du fungerar, men det är inte normalt att känna sexuell dragning till barn.
    Det tror jag också. Men frågan är, kan vi döma allt retroaktivt? Jag tycker man måste se den samtid historik för att förstå den tidens anda.

Idag i en del länder i Europa så finns det andra åldersgränser för tillåtelse för sex och äktenskap, ska vi då döma efter svensk lag och säga att det begås våldtäkter mot dessa kvinnor i de äktenskapen, för att vi anser oss ha rätt att döma alla andra efter får tidsuppfattning och lag? Jag tycker inte det.

Så att anklaga folk för att vara empatilösa som du gör, utan att förstå omständighet och orsak, blir ju inte mer rätt på något sätt.
  • oOHalalOo
    The Morticia skrev 2012-03-11 08:51:14 följande:
    Jag motsätter mig är att man vill utmåla Muhammed som felfri. Det var han inte. Faktiskt var han inte alls något att hänga i julgranen om vi ska utgå ifrån min smak. Jag faller som sagt inte för män som har sex med barn. Jag finner det mycket frånstötande och osmakligt. Så nej, Muhammed var inte en bra människa.
    Undantaget är inte heller att profeterna har varit utvalda av Allah. Det är bara något du inbillar dig. Undantaget är att de lyckades lura den stora dumma massan att så var fallet.
    En människa är aldrig felfri, det är endast Allah (swt) som är det.

Är lite nyfiken, har du läst någon Sira?

Jag vet inte hur du tänker här, 'jag faller inte för män som..'? Du menar hur du privat väljer din livspartner? Ok.

Men religion och profeter handlar inte om att välja en livspartner, utan om något helt annat.

Det är annars basic när det gäller profetskap. Men om du inte tror på det så är det ju inget som hindrar det. Däremot att du kallar mig och andra för att vara dumma, tja det får stå för dig. Inte för att det sätter dig i någon fager dager, men det är ju ditt val.
  • oOHalalOo
    The Morticia skrev 2012-03-11 08:53:15 följande:
    Okej, Allah lät bara bli att påpeka det faktum för Muhammed att Muhammed våldtog ett barn. Same, same. Hur du än vrider på det så har Allah antingen gjort fel eller så är han ett äckel. Det går liksom inte att snacka sig ur det det.
    Nej det är du som påstår att det begåtts våldtäkt. Så same är det definitivt inte. Du har alltså inte läst Sira antar jag eftersom du undvek att svara på det?
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2012-03-11 09:48:51 följande:
    Vad är det du tror?

Det är svårt att se på Muhammed som ett föredöme rakt igenom, eftersom han gjort sig skyldig till vad som här kallas våldtäkt mot barn. Hans äktenskap med Aisha var inte direkt någon höjdpunkt i hans moraliska karriär. Men fundamentalister har naturligtvis inget att invända.

Jag är helt övertygad om att alla femtioåriga män på den tiden inte var sugna på att vare sig gifta sig eller ha sex med barn, utan ansåg att vuxna kvinnor var bättre lämpade som partners. Jag skulle själv inte vara sugen på sex med en nioåring även om det var tillåtet.

Tyvärr, men din moralrelativism biter inte på mig. Att kunna tacka ja till äktenskap som sexåring är helt enkelt en för låg gräns. Vad skulle du säga om Norge införde tre år som gräns för att kunna gifta sig och ha sex? Skulle det bara vara " en annan kultur och en annan åldersgräns" eller skulle det kännas lite fel i hjärtegropen?

Vad är det jag inte förstått? Är det faktum att jag inte tycker att Muhammed gjorde bra ifrån sig när han gifte sig och hade sex med ett barn i dina ögon ett resultat av okunskap? Kom ner från dina höga hästar, jag känner mycket väl till omständighet och orsak. Och likväl tycker jag att Muhammed betett sig creepy.
    Jag har inte skrivit något om vad jag tror här, utan jag ställde en rak fråga till dig.

Det är lätt att anklaga folk för våldtäkt, men det skulle knappast hålla i rättsalen med endast en sådant påstående. Det kan man ha som utgångspunkt om man har svårt att se helheten.

Kanske för att vi har tagit del av tidens anda och varför det äktenskapet kom till stånd? Inte helt fel om man vill sätta sig in den frågeställningen.

Det är du som sätter gränsen då. Men jag håller med om att vi idag inte talar om såna gränser. Folk lever ju dessutom väldigt länge idag (i välmående länder) och vi ska ev arbeta tills vi blir 75 år, så klart att det inte heller är speciellt relevant att gifta sig ung, eftersom livet är långt (om man ser det lite förenklat).

Jag tror inte det är speciellt aktuellt att Norge inför en 3-årsgräns för äktenskap och sex, därför förstår jag inte varför du ens tar upp det som en relevant jämförelse? Gör du?

Vad var orsaken då om du känner till det? Upplys mig.
  • oOHalalOo
    Toboas skrev 2012-03-11 09:49:35 följande:
    Så vi ska alltså inte säga att korstågen var fel eftersom vi måste se dem i den tidens anda?
    Annars kanske man kan se det som att korstågen gick av stapeln för att förgöra andra människor och profeten Muhammads (fvmh) äktenskap med Aisha (mAvnmh) inte var för att förgöra människor? Man måste ju vara lite konsekvent annars blir det rätt tokigt tycker jag.
  • oOHalalOo
    The Morticia skrev 2012-03-11 19:23:10 följande:
    Men Muhammed var ingen random snubbe - han hade direktkontakt med den som du påstår vara ofelbar. Allah borde ha tillrättavisat honom. Men det gjorde han ju uppenbarligen inte. Så något är ju väldigt, väldigt sjukt med Allah, tycker du inte? Har du aldrig ifrågasatt detta själv?

Nej, jag menar inte faller som man faller för en partner - utan vilka människor som tilltalar mig och som jag anser vara älskvärda. Och svaret är fortfarande nej. Muhammed är ingen person som jag anser vara sympatisk.

Du är inte dum. Du har en helt överlägsen kapacitet i ditt huvud. Du är en människa och således den mest intelligenta varelsen på jorden. Däremot så väljer du att vara dum. Det är dumt att tro och svälja allt man hör och läser utan att resonera, kritisera och tänka rationellt och förnuftigt. Vilket dager det får mig att stå i dina ögon intresserar mig inte det minsta.
    Det är därför jag har satt mig in i varför det var så och vad det berodde på.. Så nog har jag ifrågasatt, men jag har också tagit steget längre att söka efter svar.

Ingen som menar heller att du måste älska honom, så egentligen förstår jag inte vad som är problemet här?

Du skrev dock tidigare i inlägg 563  
    Undantaget är att de lyckades lura den stora dumma massan att så var fallet.
    Men du tar du tillbaka det. Det är väl lite det som är kruxet när man ger sig ner till en personnivå och börjar kalla folk det ena och det andra, då trasslar man in sig vilket du gjorde här med bravur.

Nu är det ju så att du inte har den blekaste aning om hur mycket jag har resonerat, kritiserat och tänkt rationellt och förnuftigt, därför är det inte något argument som du kan basera ditt antagande på. Så det lämnar jag helt åt sidan tills du har något mer vattentätt att komma med.

Exakt du struntar i det, bra.
  • oOHalalOo
    The Morticia skrev 2012-03-11 19:26:58 följande:
    Jag såg inte att du frågade mig om detta, och jag vet faktiskt inte. Jag är osäker på vad Sira är.

Du får försöka rationalisera precis hur mycket du vill men det kvarstår att Muhammed hade sex med ett barn och Allah sa inget om den saken - det är sjukt hur du än vrider på det. Det går inte att förmildra på något som helst sätt.
    Det är profetens (fvmh) biografi och jag misstänkte att du inte läst en strof om detta. Det är därför du kanske skulle ha en del nytta av det, för många av dina påståenden får sig då en törn - om man gör en jämförelse.

Det finns mer i ting än att förmildra. Att sätta sig in i, få perspektiv är också viktiga ting. Det kan jag rekommendera om du vill få en bredare syn och inte endast ha en fördömande syn.
  • oOHalalOo
    The Morticia skrev 2012-03-11 22:17:22 följande:
    Jag har inte tagit tillbaka någonting. Jag anser fortfarande att det är otroligt korkat. Dock kan jag förstå att folk förr i tiden som inte hade tillgång till naturvetenskapen gärna ville ha en förklaring på hur världen fungerade och då trodde på olika gudar osv. Idag är det inte försvarbart. Idag vet vi bättre. Men det finns folk som väljer att bortse ifrån det och använder inte sitt förnuft. Så jag repeterar, eftersom du missade det tydligen. Människor är inte dumma, de gör sig dumma. För vi har alla möjligheter i världen att begripa bättre. Och inte heller har jag angripit någon personligen utan pratar i generella termer, så jag tycker du ska coola ner dig lite och hålla dig till sak.

Ditt problem här kan vara att du har fått för dig att den som är troende inte tror även på t.ex. Vetenskap och så ticker du vi är dumma. Men vem är det som egentligen är det när du inte ens har fattat vad tro är? Du ändrar dig nu I varje inlägg du skiver men du får hålla på tror jag bäst du vill att för dig själv reda ut vem som är dum eller inte och om det är personligt eller inte. Jag läser Dina inlägg och ser ju vad du skiver däremot.
  • oOHalalOo
    The Morticia skrev 2012-03-11 22:23:50 följande:
    Jag har läst koranen. Om hans biografi finns med där och heter så har jag läst den. Annars inte - tror jag. Jag har läst mycket religion i mina dagar så jag har inte kolla på allt längre. Sedan är det såhär Halal att bara för att man inte håller med dig, för att man ifrågasätter ert synsätt, människosyn och tro - så handlar det inte om att man inte har läst ordentligt. Det handlar om att man helt enkelt inte håller med om att this is da shit - för det är helt enkelt sinnessjukt. Du vet, en gång i tiden var jag helt grön. Det var innan jag började plugga och arbeta. Då hade jag verkligen inget emot islam. När jag inte visste ett jota om islam så var jag verkligen helt öppen inför det. Sedan började jag plugga och började få en bild om vad det rör sig om. Ju mer det klarnade desto mer äcklad blev jag av islam. Du behöver inte tro mig, men jag kan lova dig att det är precis så det är. Så det är inte så att bara för att man läser och förstår så tycker man att det är bra.

Nej hans biografi Finns inte I Koranen. Bara att du tror det ticker jag visar att du inte läst Koranen speciellt väl. Har du dessutom plug at Islam blir det ännu märkligare. Men ett förslag har jag, undvik Islam trådarna på fl för här diskuteras rätt mycket det som du äcklas av för att inte tala om att det dessutom att vi är några muslimer här som älskar att diskutera det som du äcklas av, hur fan står du ut? självförvållat är det dessutom eftersom ingen har tvingar dig hit för att äcklas. Jisses.
  • oOHalalOo
    The Morticia skrev 2012-03-12 21:05:51 följande:
    Vad i hela friden pratar du om? Jag har inte ändrat någonting. Jag tycker att jag har varit väldigt tydlig och jag trodde du var läskunnig, men jag trodde kanske fel, man ska inte tro så mycket - det är dumt.
    den stora dumma massan

från ett av dina inlägg ett par sidor tillbaka.

Så fortsätt du med personangrepp, det är vad du mest verkar gå in för nu.
  • oOHalalOo
    The Morticia skrev 2012-03-12 21:12:44 följande:
    Varför bemödar du dig att ens skriva inlägg till mig som inte ens är av debattkaraktär, utan bara ilska påhittade utrop om hur jag är och vad jag kan tänkas ha pluggat. Du kastar bara bort din tid faktiskt, för vad någon random person på nätet tycker och tror om mig berör mig inte det minsta.

Men jag pratar gärna om islam däremot, för det tycker jag är intressant. Och detta gör jag för att jag anser det vara viktigt att bemöta sådant som är människofientligt. För varje person som får sina åsikter emotsagda så börjar den personen att resonera - och förhoppningsvis sår det ett frö i någon som kanske någon gång börjar tänka annorlunda. Där har du svaret.
    Så nu är du expert på hur jag är? Jag är inte ett dugg ilsken och jag har inte skrivit vad du har pluggat, däremot har jag ifrågasatt ditt Islampluggande eftersom du inte vet vad Sira är och misstänker det står i Koranen.

Islam är männsikofienltigt? Återigen ifrågasätter jag då ditt pluggande om det är vad du har kommit fram till. Om du inte förstår varför jag gör det så beror det uppenbarligen på att du inte läst så noga kanske.
  • oOHalalOo
    JTA skrev 2012-03-12 21:17:05 följande:
    Det ser ut som att någon har lånat Halals konto.
    Observant! Nej, det var jag men skrev från en ipad just då.
  • oOHalalOo
    The Morticia skrev 2012-03-12 21:21:08 följande:
    Det var för att gengälda barnsligheten i ditt tidigare inlägg och på så sätt försöka få dig att förstå hur tramsigt du skrev till mig. Jag hoppades att ironin skulle vara tydlig, men icke...
    Jag säger inte att folk är dumma bara för att de inte tänker och gör som jag gör.
  • oOHalalOo
    The Morticia skrev 2012-03-12 21:29:40 följande:
    Det gör du rätt i, för det vore faktiskt rätt befängt...
    Absolut, därför du kanske skulle läsa dina egna inlägg och vad du tycker om 'den fördummade massan' som uppenbarligen inte tycker och tror som du gör.
  • oOHalalOo
    The Morticia skrev 2012-03-12 21:35:35 följande:
    Du missade poängen...
    Tror inte det, men du verkar inte förstå vad du själv har gått ut med och hur det uppfattas. Du borde således se lite på hur du själv uttrycker dig. Då slipper man sedan städa upp och vara ironisk och göra poänger.
  • oOHalalOo
    1337 skrev 2012-03-13 10:48:48 följande:
    Tänk såhär Halal: Genom historien har det funnits knasiga företeelser som inte längre finns kvar, t. ex. häxbränningar i Sverige, slaveriet i Nordamerika, apartheid osv. Med din logik kan man rycka på axlarna åt dessa företeelser. De hände ju förr och i en annan kultur och tidsanda och det måste man respektera. Eller?

Dessa företeelser finns inte kvar. Folk i dessa tider, kulturer och tidsandar insåg att de här sakerna var fel att ägna sig åt och bekämpade dem. Barnsex och barnäktenskap är också  såna saker som bekämpats på många håll. Jag tror inte ens muslimska länder tillåter sex med nioåringar? Muhammed hade kunnat höra till dem som bekämpade barnäktenskap och barnsex, men istället ägnade han sig åt dessa dumheter. Och ändå är han en person fundamentalister helt oproblematiskt utmålar som ett föredöme. Utmålar man honom som ett föredöme i ett samhälle där hans handlingar klassas som barnvåldtäkt, så lär man bli massivt kritiserad. Moral är inte helt relativt samhälle, tidsanda och kultur. Vi har en grundläggande moral i oss och den förändras inte.

Skulle jag utmåla en historisk person som mitt föredöme skulle det kännas lite jobbigt om denne inte var den inringade mannen, utan en av de andra på bilden: www.frihetssmedjan.se/2012/02/modet-att-ga-em.../

Jag tog upp ett hypotetiskt exempel med Norge. Jag tror säkert du begrep det.

Tja, det var en annan tid, en annan kultur, sexåringar var så mooooogna på den tiden, medellivslängden var kortare etc.
    Så vi ska retroaktivt utmäta straff för dessa människor som sedan länge är döda och begravda?

Jag säger inte att vi ska respekta, det har jag aldrig skrivit, däremot har jag skrivit att vi ska ta in det samtida synsättet - just för att kunna förstå 'men varför gjorde de så och tänkte så'? För det kan vi annars inte göra om vi ensidigt utgår från hur vi tänker och ser på saker här och nu.
Svar på tråden förstöra heliga skripter