• Anonym (Gbg)

Tips på barnvänliga områden i Göteborg

Vi funderar på att köpa en lägenhet i Göteborg o har tänkt oss en lägenhet för mellan 1- 2 miljoner, radhus/ hus har vi inte råd med i Göteborg. Vi är en familj med 1 barn. Vi har tittat lite på lägenheter i högsbo/ kaverös, Torslanda, johanneberg men vi har jättesvårt att bestämma oss. Mannen vill absolut inte flytta utanför Göteborg o tycker även att Torslanda känns som " landet" o vill inte flytta dit även om han jobbar i närheten. Vi har ingen bil så det får bli ett område som inte tar allt för lång tid in till stan. Vi letar efter ett område med bra skolor, nära till natur o med flera barnfamiljer. Någon som har nått tips på var mer vi kan titta på lägenheter?

• Svar på tråden Tips på barnvänliga områden i Göteborg
  • Lena

Inte Torslanda, bil krävs
    Inte Angered, de omorganiserar skolorna just nu och inget funkar

• Höghus

Majorna eller Kålltorp är bra områden. Askim och Billdal också men det är längre från stan.

• NHult

För dom pengarna hade jag nog valt att titta i gränskomunerna,
    på landet alltså Skrattande 

• Anonym
    Lumikki skrev 2012-02-26 10:19:32 följande:
    Majorna eller Kålltorp är bra områden. Askim och Billdal också men det är längre från stan.
    Tänkte oxå på det samt Lindholmen, men tror inte pengarna räcker
  • Anonym

Torslanda är underbart men dyrt

• Majbaby2011

Kungsladugård är jättefint och kryllar av barn. Nära till Slottsskogen och så har vi ju plaskedammen såklart. Bra kollektivtrafik. Många förskolor, men tyvärr långa köer.

• Anonym

Bor man centralt i torslanda klarar man sig allt utan bil. Underbart med nära till havet, barnvänligt o bra skolor. Skulle inte flytta härifrån för allt i världen:)

• Anonym

Jag bor själv i Högsbo och det är ett lugnt område.
    Lägenheterna är inte alltför dyra, men självklart beror det lite på vad man är ute efter.

Det är lugnt i området och nära till stan. Min sambo jobbar i Torslanda och även dit är förbindelserna utmärkta utan bil.

Jag skulle helt klart kikat närmare på Högsbo, Kaverös osv :) 

• hallandsliv

Om ni vill slippa långa köer och pendling, välj samma sida göta älv som ni jobbar på, eller som i alla fall en jobbar på. Det är skit att behöva stå i kö både morgon och kväll! Nu blir det dessutom trängselavgift, så det kan vara smart att kolla upp så att ni inte behöver passera där i onödan.

• Anonym

Vi bor i en lägenhet i Ruddalen och trivs hur bra som helst! Lugnt och bra och ligger precis vid skogen. Bra kommunikationer och om man har lust med långpromenad så kan man gå till slottsskogen. Lägenheten (3:a på ca 70 kvm) vi köpte kostade under 1,4 och har fräscht kök och badrum och stor, inglasad balkong. Ja, det här området kan jag verkligen rekommendera och uppfyller era krav bra.

• Anonym (Gbg)
    NHult skrev 2012-02-26 10:19:57 följande:
    För dom pengarna hade jag nog valt att titta i gränskomunerna,
    på landet alltså Skrattande 

Ja jag blir enormt lockad när jag ser vad man kan få för pengarna utanför men min man vill absolut inte. Han är uppvuxen i ett annat land o tycker svergie känns litet så han vill absolut bo nära stan.
    Anonym skrev 2012-02-26 18:34:02 följande:
    Vi bor i en lägenhet i Ruddalen och trivs hur bra som helst! Lugnt och bra och ligger precis vid skogen. Bra kommunikationer och om man har lust med långpromenad så kan man gå till slottsskogen. Lägenheten (3:a på ca 70 kvm) vi köpte kostade under 1,4 och har fräscht kök och badrum och stor, inglasad balkong. Ja, det här området kan jag verkligen rekommendera och uppfyller era krav bra.
    Det låter bra, är det i de höga orangea husen eller de mindre? Om det kostar under 1,5 milj vorde det bättre o  mindre stressigt för ekonomin
  • Anonym (Gbg)
    Majbaby2011 skrev 2012-02-26 15:13:55 följande:
    Kungsladugård är jättefint och kryllar av barn. Nära till Slottsskogen och så har vi ju plaskedammen såklart. Bra kollektivtrafik. Många förskolor, men tyvärr långa köer.

Tittade lite på kungsladugård nu men hittade tyvärr inget för under 2 miljoner o det är vårt absoluta tak :( Lät väldigt bra annars!
  • Anonym (inlägg #11)
    Anonym (Gbg) skrev 2012-02-26 21:26:33 följande:
     Det låter bra, är det i de höga orangea husen eller de mindre? Om det kostar under 1,5 milj vorde det bättre o  mindre stressigt för ekonomin
    Vi bor i de röda tegelhusen som ligger bakom de stora orangea husen.
  • riboflavin

Om ni har varit lite inne på Torslanda kan jag varmt rekommendera Tuve som också ligger på hisingen, dock betydligt närmre stan. Blandad bebyggelse, villor, radhus, hyreshus och bostadsrätter. Vi har vår lägenhet (som vi för tillfället hyr ut) i området brunnehagen som ligger mitt emellan hisingsparken och Tuve torg. I området finns förskola, grundskola och högstadium och en massa lekplatser. In till stan tar man sig med buss på under 20 minuter. Här ligger en 4H-gård, ishall, och golfbana.

Hela Brunnehagen ska stambytas här inom 2 år, så chansen att få betala för ett badrum från 70-talet, men i slutändan få helt nytt, utan att behöva betala för mycket (köparens marknad just nu). Här kan du få en trea under miljonen om du vill. Större lägenheter är få i just vår förening, men i områdena runt om finns ju lite större.
    Exempel:  http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-tuve-goteborgs-kommun-brunnehagen-27-3491176

Den enda nackdelen jag som boende kan se är att det bara går bussar ut hit, men det byggs massor i området och stadsdelsförvaltningen ligger på om att få spårvagn.

Får vi barn så bor jag gladeligen kvar i området eftersom allt finns så nära. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (AnnaR)

Björkekärr kanske, där byggs en del nu och hsb säljer nybyggda lgh som vi kollat på
    Nära skog och bad men inte jättelångt att åka till centrum...

• Anonym (Gbg)
    Anonym (inlägg #11) skrev 2012-02-27 14:38:52 följande:
    Vi bor i de röda tegelhusen som ligger bakom de stora orangea husen.
    Okej,där har vi tittat lite också, tycker de husen ser mysigare ut :)
    Anonym (AnnaR) skrev 2012-02-27 18:24:29 följande:
    Björkekärr kanske, där byggs en del nu och hsb säljer nybyggda lgh som vi kollat på
    Nära skog och bad men inte jättelångt att åka till centrum...

Ja vi får kanske titta närmare på det området
Svar på tråden Tips på barnvänliga områden i Göteborg