• Kimona

Färga håret före eller efter klippning?

Har extremt slitet och torrt hår så jag skall klippa mig på tisdag, men skall jag färga det innan eller efter klippning? Vad är det mest skonsamma för håret?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Färga håret före eller efter klippning?
  • mrsStatham

Att färga överhuvudtaget är väldigt oskonsamt för håret. Det sliter inte mindre för att man klippt det, det är ju fortfarande samma hår man färgar.

Däremot är det mer skonsamt för plånboken att färga efter klippningen, eftersom du slipper köpa färg till "onödigt" hår som ändå ska klippas bort.

Bara två saker är oändliga
  • Freja10

Mitt bondförnuft säger mig att varken eller är mer skonsamt - inget med själva håret har ju förändrats. Eller ...? Ska väl i så fall vara om några produkter används vid klippningen men det verkar lite överkurs :)

Jag gör båda sakerna samtidigt hos frissan och då tonar hon först och klipper efteråt. Vet inte varför just i den ordningen och om alla frisörer gör så.

• Ruggugglan

När jag gjorde det hos frissan klippte hon först och färgade det sen efteråt.

• Powderpuff

Jobbar som frisör och kan säga att jag gärna hade sett dig färga håret innan. Är så fruktansvärt tråkigt att klippa ett slitet hår o försöka göra det fint när det är en megautväxt och ojämn färg i längderna. Skulle du ändå vilja färga efter skulle jag rekommendera dig till att inte säga att du ska hem o färga håret när du ä klar... sjukt irriterande kommentar

• Thursday

Hos frissan färgar de alltid först och klipper sen.

I reject your reality and substitute my own.
  • Majsan70

Gör allt hos frissan så får du mycket bättre resultat. Jag har själv aldrig varit med om att de klipper först..Alltid färg först o klipp sen.

• Lufsan

Hos alla frisörer jag varit hos färgar de först och klipper sen. Och säger som föregående talare, för allt hos frisören istället. 

En dag i sänder.
  • Archandra

Om de färgar eller klipper först har nog att göra med hur mycket man klipper. När jag har varit hos frisören har hon alltid grovklippt först och färgat sedan. Det kan bero på att jag alltid klipper minst en decimeter och varför ska jag betala för färg som bara klipps bort sedan?

Svar på tråden Färga håret före eller efter klippning?