• lavande de provence

    känner mig lurad

    I våras köpte jag en blandras valp,mamma 100% renrasig och pappa 75% av samma ras
    25% visste inte ägare,den rasen fäller obetydlig lite,heter shih tzu
    Snart blir hunden 1 år och liknar en annan ras som fäller en hel del,
    kollat med veterinären som säger att hunden är fin i pälsen och att det är en tybetansk spaniel
    Jag har kontaktat ägaren flera gånger som tyvärr svarar inte på min mail
    Vi tycker om henne jättemycket men det är inte roligt att går med dammsugan varje dag
    tanken var att hon skulle ligga i min sons säng men det går inte ,för då far man bytta lakan dagligen
    Det är absolut inget fel på hundar som fäller med det fixar inte jag,jag blir hypernervös när det ligger hår överallt
    Vi kommer att sälja henne till en bekant för mindre summa pengar så att hon finns i närheten eftersom min son älskar henne ,han är 5 år
    Funderar att inskaffa en renrasig shih tzu men just nu har jag inte så mycket pengar att lägga ut.
    Jag känner mig så fruktansvärt lurad,valpen köpte vi via blocket

  • Svar på tråden känner mig lurad
  • Madeleonten
    dezibel skrev 2012-02-26 15:53:01 följande:
    Jag tycker du gör helt rätt i att sälja hunden men köp för guds skull ingen ny eftersom du uppenbarligen inte bör ha hund överhuvud taget!!!
    +1
  • LekandeLätt

    Lurad förstår jag inte alls att du kan känna dig. Du väljer att köpa en BLANDras där du inte har en susning om vad pappan har i sig för ras/raser till 25%. Hur kan man då bli "lurad" av att hunden fäller? Det du visste helt säkert när du köpte hunden var ju att du INTE visste, då bör man inte känna sig lurad. Visst kan du vara besviken på att det inte blev som du hoppades men lurad är du ta mig tusan inte. Vad sjutton har du mailat säljaren för, vad skall denne göra? Säljaren sa ju att denne inte visste heller.
    Jag tycker fruktansvärt synd om hunden som får straffet för din idioti samt om sonen som förlorar en vän. Att du inte ids dammsuga 1 gång/dag för att behålla hunden, ta du och jobba med att  du blir hypernervös iställte! "Det är absolut inget fel på hundar som fäller med det fixar inte jag,jag blir hypernervös när det ligger hår överallt"

    Börja borsta hunden varje dag, kolla med någon som kan trimmning om det skulle göra saken bättre med att trimma den, lär hunden att sova i sin egen bädd och dammsug dagligen i stället för att sälja den för en "billig peng". Och om du ändå säljer skaffa för guds skull inte en ny hund, även om det är en ras som inte ska fälla så mycket så kan den ju ändå fälla...

  • lavande de provence

    va ni är taskiga,det är inte därför jag skrev på familjeliv för att vara på hoppad
    Jag kommer att sälja hunden för jag tål inte att se så mycket hår överallt,hunden får det bra och vi kommer att träffa henne när vi vill,det är väl inget fel,bättre det än att jag ska vara en arg mamma.
    Slutasnusa ,du läste inte vad jag skrev,det blev ingen thih tzu,den liknar inte alls sina föräldrar som jag har träffat
    därför känner jag mig lurad att hunden är en annan ras,enligt veterinären.
    Och min lille son får en annan vove som inte fäller så mycket
    Sorry tjejer att ni tycker så här,men jag är även orolig att min son kan får en allergisk reaktion
    om vi behåller henne (han har haft problem när han var bebis)
    Shih tzu är även den rasen som kallas för allergivänliga hundar
    Men jag håller med Er att man ska vända sig till en seriös uppfödare
    och det kommer jag att göra

  • Agnes72
    lavande de provence skrev 2012-02-26 20:11:26 följande:
    va ni är taskiga,det är inte därför jag skrev på familjeliv för att vara på hoppad
    Jag kommer att sälja hunden för jag tål inte att se så mycket hår överallt,hunden får det bra och vi kommer att träffa henne när vi vill,det är väl inget fel,bättre det än att jag ska vara en arg mamma.
    Slutasnusa ,du läste inte vad jag skrev,det blev ingen thih tzu,den liknar inte alls sina föräldrar som jag har träffat
    därför känner jag mig lurad att hunden är en annan ras,enligt veterinären.
    Och min lille son får en annan vove som inte fäller så mycket
    Sorry tjejer att ni tycker så här,men jag är även orolig att min son kan får en allergisk reaktion
    om vi behåller henne (han har haft problem när han var bebis)
    Shih tzu är även den rasen som kallas för allergivänliga hundar
    Men jag håller med Er att man ska vända sig till en seriös uppfödare
    och det kommer jag att göra
    Men om ni oroar er för allergi och allergisk reaktion hos er son, varför i all världen ska ni skaffa Shih tzu då?
    Detta är ingen allergi hund och den fäller. För vissa personer fungerar rasen, men den är ingen "allergi ras"

    Tycker det är positivt att ni tänker vända er till en seriös uppfödare, önskar ni med säkerhet veta vad ni kan förvänta er, bör ni köpa renrasig hund.
    Men med tanke på era funderingar kring allergi, hade jag tittat på andra raser.

    Titta på raser som saknar underull: pudel, bichon frisé yorkshire terrier, silky terrier, portugisisk vattenhund, spansk vattenhund, nakenhundar (såväl den typen som har hår = powder puff) 

    Jag rekommenderar att ni besöker en kennel med aktuell ras. Pratar med dem, hälsar på och ser hur er son reagerar. Min mamma har haft kennel i 28 år, vi har haft många besök av denna anledning.
  • Agnes72

    Glömde en sak, om sonen är så allergisk, hade jag funderat om det är lämpligt att köpa hund, finns andra djur, sen hade jag absolut inte låtit den sova i hans säng. Det är verkligen att leka med elden om han är allergisk.

  • tattines
    lavande de provence skrev 2012-02-26 20:11:26 följande:
    va ni är taskiga,det är inte därför jag skrev på familjeliv för att vara på hoppad
    Jag kommer att sälja hunden för jag tål inte att se så mycket hår överallt,hunden får det bra och vi kommer att träffa henne när vi vill,det är väl inget fel,bättre det än att jag ska vara en arg mamma.
    Slutasnusa ,du läste inte vad jag skrev,det blev ingen thih tzu,den liknar inte alls sina föräldrar som jag har träffat
    därför känner jag mig lurad att hunden är en annan ras,enligt veterinären.
    Och min lille son får en annan vove som inte fäller så mycket
    Sorry tjejer att ni tycker så här,men jag är även orolig att min son kan får en allergisk reaktion
    om vi behåller henne (han har haft problem när han var bebis)
    Shih tzu är även den rasen som kallas för allergivänliga hundar
    Men jag håller med Er att man ska vända sig till en seriös uppfödare
    och det kommer jag att göra
    Ja men du sa ju själv att ni inte visste vad ena föräldern var blandad med? :S Då är de väl den rasen som veterinären säger att det är. Den har kanske ärvt mer från den rasen. Man får ingen garanterad procent från vardera ras, hur mycket valpen från varje vet man ej.
  • Ziindlaa

    Blir så förbannad på människor som Skaffar djur och gör sig av med dem för att de inte uppfyller människans krav... Tycker inte du ska ha djur ts.

  • slutatsnusa
    lavande de provence skrev 2012-02-26 20:11:26 följande:
    va ni är taskiga,det är inte därför jag skrev på familjeliv för att vara på hoppad
    Jag kommer att sälja hunden för jag tål inte att se så mycket hår överallt,hunden får det bra och vi kommer att träffa henne när vi vill,det är väl inget fel,bättre det än att jag ska vara en arg mamma.
    Slutasnusa ,du läste inte vad jag skrev,det blev ingen thih tzu,den liknar inte alls sina föräldrar som jag har träffat
    därför känner jag mig lurad att hunden är en annan ras,enligt veterinären.
    Och min lille son får en annan vove som inte fäller så mycket
    Sorry tjejer att ni tycker så här,men jag är även orolig att min son kan får en allergisk reaktion
    om vi behåller henne (han har haft problem när han var bebis)
    Shih tzu är även den rasen som kallas för allergivänliga hundar
    Men jag håller med Er att man ska vända sig till en seriös uppfödare
    och det kommer jag att göra
    jag har läst flera gånger vad du skrev i trådstarten, men jag fattar inte riktigt vad du skriver. vilket jag faktiskt tar upp.
    jag citerar mig själv från inlägg 5 "eller missförstod jag %-satsen? vad är den som är renrasig?"
    jag frågar också hur du sköter pälsen i nuläget.
    samt att jag tänker att det knappast finns någon hundras som inte fäller så du kanske faktiskt inte ska ha hund?
  • LöjligaFamiljen

    Shih tzu funkar bra för allergiker. Min make är allergisk och vi har 4 st. Och dessutom fäller inte våra någonting. Bara när man borstar dem...

Svar på tråden känner mig lurad