Är det viktigt med rätt pennfattning i skolan?
Jag menar pennfattning med tre fingrar och inte fyra fingrar som jag sett
vissa barn gör då de skriver?
Jag menar pennfattning med tre fingrar och inte fyra fingrar som jag sett
vissa barn gör då de skriver?
Det kanske inte har någon betydelse?
Jag är lärare på högstadiet, i svenska till på köpet, och har fyrfingergrepp. Jag har överlevt ett långt akademiskt liv med denna defekt (har aldrig ens reflekterat över det), så mitt svar på din fråga är: Nej .
Nej det tycker jag inte. Är också lärare och skriver med fyrfingergrepp. Huvudsaken är att det känns skönt att hålla i pennan.
Nja, det som är viktigt är snarare att man har ett grepp som underlättar skrivandet; är bekvämt så man "orkar" skriva även längre texter utan att få ont.
Här är en till vuxen som skriver med 4 fingrar ;)
Har inga problem med att skriva långt och har en rätt prydlig handstil om jag får säga det själv. Har för mej att dem gav mej en sån där gummisak på pennan ett tag i lågstadiet men det fick mej inte att byta grepp.
Dottern går nu i 3:an och håller pennan på ett mycket udda sätt. Ingen lärare har kommenterat det.
Herre gud, tragglar man fortfarande pennfattning? Jag satt med gummigrejen för 20 år sen eftersom jag skrev "fel". Jag lärde mig förvisso skriva "rätt " men vet inte om det gjort mig till en så mycket bättre människa faktiskt
Viktigast är väl att man inte spänner sig och får ont i handen av skrivandet och klarar att skriva längre texter vilket Frk Jenny skriver.