• Java

Svarta kläder blir grå av tvätt - hur göra?

Änvänd INTE bara svart färg!! du skall ha en del mörkgrönt och 2 delar marin i också!! Då blir svärtan djupare! annars blir det grått snart igen.

Jag brukar blanda 2 påsar svart, 1 marin och 0,5 grönt. Då blir det bra! OBS! ha inte för mycket tvätt som skall färgas. Färgningen kräver ganska mycket färg per kilo tvätt. Mer än vad som står på påsarna.

Man kan ta det i gemensam tvättstuga (trots att det brukar stå skyltar om att man inte får) men glöm inte att köra en tom tvätt efter du färgat!

/java

• Java

Måste erkänna att det inte jag som kommit på tricket med att blanda svart/blått/grönt för att få en snygg svärta. (obs riktigt mörk grön och marin blå)

Har frågat en som säljer textilfärg och hon rådde mig till detta. Och jag kan lova att det fungerar!!!

Har också fått tipset att svarta kläder, typ byxor, inte behöver tvättas med tvättmedel varje gång. Våra kläder blir inte så skitiga, så det räcker egentligen med tvättmedel varannan gång. Men det får man väl avgöra från gång till gång. Själv brukar jag blanda allt från underkläder till byxor, och behövs ju tvättmedel.
    /java

Svar på tråden Svarta kläder blir grå av tvätt - hur göra?