• Wavva

Vinterkräksjukan och gravid?

Jobbigt läge.
    Min svägerska vill bli hämtad på BB imorn av mig, gravid i v. 24. Hon hade magsjuka i förrgår, hennes sambo fick det igår och får därför får han inte hämta henne. Vad ska jag göra? Livrädd för att få det. Är det farligt att få det när man är gravid?

• Svar på tråden Vinterkräksjukan och gravid?
  • Änglatuss

Har man varit magsjuk och de gått 2 dagar ska man inte smitta (men man vet aldrig) skulle jag va du skulle jag börja ta vitpepparkorn (10 st morgon och kväll) i några dagarna, börja tvätta händerna, hämta din svägerska, inte ta henne i hand å så Ah vad vet jag, har man umgåtts med en magsjuk och inget hänt på 2 dagar är man nog inte i smittrisk zonen! De är inte farligt å va magsjuk då man är gravid, se bara till att försöka få dig vätska!

de finns ju sånna som kräks konstant i 14 veckor, om inte mer!

• caesar

tror inte att det är farligt. du är ju i mitten av graviditeten. men be henne att fråg personalen på bb. dom borde ju veta.

är lite i samma sits. dom ringde från dagis i dag och tror att min son har oxå fått det.
    och jag är gravid i v 39 och är redan öppnat mig så det är inte långt kvar tills han ploppar ut. så sista jag vill är ju att ha denna jobbiga kräksjukan. för då kan nog förlossningen komma i gång. och det är ju inte kul när man inte har sovit ochbara spytt/toa besök hela tiden.
    men för dig tror jag att det är ingen fara för.
    lycka till med allt och magen

• Pigge2

Det är inte farligt att få, jag hade det i v 21. Men det är INTE roligt! Jag kräktes en dag sen mådde jag dåligt i några dagar och hade ont i magen.
    Jag vet inte hur länge man smittar.

• Idannika

Är gravid i v.29 och hade magsjuka REJÄLT förra veckan men jag överlevde och bebisen också! Men det var INGET kul! Men tvätta händerna mycket och använd handsprit så kanske du klarar dig! Lycka till!

• Idannika

Smittorisken är som störst INNAN det bryter ut. Smittofri är man ca. ett dygn efter att kräkningarna har slutat.

• bella87

Fick vinterkräkan natten till nyårsafton, fick jättesammandragningar o var i kontakt med förlossningen, hade jätteont! Går in i v 38 imorgon..

• solen82

jag har hört att från det att du blivit smittad tar det ca en vecka innen det bryter ut...
    Vet dock inte med säkerhet om det stämmer.
    Jag tror inte det är någon fara för graviditeten handlar nog mer om du är villig att chansa

• Wavva

Jag får väl äta vitpepparkorn igen. Tar det jämt typ känns det som. Hihi. Tror ni det kan smittas i luften?

• Idannika

Från det att man blir smittad tills det bryter ut tar det ca. 2-3 dygn. Smittar främst via kontakt av något slag. Använd handsprit!

Svar på tråden Vinterkräksjukan och gravid?