• Anonym

Gravid v35 och kräks blod??

Det är kanske inte så dramatiskt som det låter men jag är gravid i vecka 35 och har hyperemesis som varit lite bättre i mitten av graviditeten men senaste två månaderna kanske har jag börjat kräkas nästan varje dag igen. Äter ondansetron men den hjälper inte och jag kräks ofta upp den. Idag har jag kräkts upp något mörkbrunt som ser ut som kaffesumpar.. vet inte om det är blod? Det är ingenting jag ätit i alla fall, för jag har bara ätit lite aprikoskräm med mjölk till frukost och det kom ju också upp :( Ska jag bara låta det vara (kanske är normalt att spy blod när man kräks så mycket?) eller borde jag ringa och kolla upp det här? Kan ringa min barnmorska men hon hinner inte alltid höra av sig samma dag, och jag har fått så dåligt bemötande på förlossningen att jag inte vill ringa dit igen.. fått höra nästan varje gång att jag bara ska sluta klaga och stå ut, det finns absolut ingenting de kan göra..

• Svar på tråden Gravid v35 och kräks blod??
  • hon mot strömmen

Ring till ett annat sjukhus och deras förlossning säg som det är att du blir dåligt bemött. Du ska defentivt kolla upp detta.

• Anonym
    hon mot strömmen skrev 2012-02-27 11:10:08 följande:
    Ring till ett annat sjukhus och deras förlossning säg som det är att du blir dåligt bemött. Du ska defentivt kolla upp detta.
    Har funderat på det men är rädd att jag inte ska få hjälp, för det är redan planerat att jag ska föda på det sjukhuset som jag tillhör, har fått tid för igångsättning, ska kanske få en ännu tidigare, och de har redan skrivit en planering för förlossningen och BB-vistelsen och allt :(

Men jag får kolla upp det på något sätt, kanske ringa BM först och sen spec MVC om hon inte hör av sig.. känner mig så idiotförklarad när jag ringer och de säger "men vad vill du att vi ska göra då, du fattar väl att vi inte kan göra nåt!" :( Hoppas jag får prata med någon vettig person istället..

Om det är blod, vad kan det bero på? Att jag kräkts så mycket att det blivit irriterat, eller kan det faktiskt vara något farligt?
  • Anonym (Wildrat)

Du har förmodligen fått sår i matstrupen eller magen av allt kräkande. Det är ju frätande och det sliter ganska rejält. Men om det inte var klarrött och du inte har ont är det nog ingen större fara. Men det är alltid bra med en second opinion så ring nån annanstans och se om du kan få bättre hjälp.

• Anonym
    Anonym (Wildrat) skrev 2012-02-27 11:14:36 följande:
    Du har förmodligen fått sår i matstrupen eller magen av allt kräkande. Det är ju frätande och det sliter ganska rejält. Men om det inte var klarrött och du inte har ont är det nog ingen större fara. Men det är alltid bra med en second opinion så ring nån annanstans och se om du kan få bättre hjälp.
    Jag har ont i magen, men det var inte klarrött utan mörkbrunt. De har sagt att jag kanske fått magkatarr pga kräkningarna, har fått omeprazol men det kan jag inte ta för jag kräks ju bara upp det (vilket de vet, men de sa att då är det väl bara skita i det då..). Ska prova ringa MVC eller spec MVC och se vad de säger. Tack :)
  • Anonym (Wildrat)

Om du kräks upp medicinen kanske det är bättre att få stolpiller (som man stoppar upp i stjärten)? Kolla med sjukvården om det finns när du kontaktar dem.

• Anonym

Kaffesumpsliknande kräkningar skall alltid kollas upp oavsett gravid eller inte. Du kan ju alltid söka på akuten.

• Anonym
    Anonym (Wildrat) skrev 2012-02-27 11:16:21 följande:
    Om du kräks upp medicinen kanske det är bättre att få stolpiller (som man stoppar upp i stjärten)? Kolla med sjukvården om det finns när du kontaktar dem.
    Ja, min sambo är sjuksköterska och han sa att det ska finnas intravenöst men då måste man ha en infart.. Ska kolla upp det när min BM ringer tillbaka, har lämnat meddelande nu. Usch mår verkligen inte bra av det här :( Känner mig helt varm (har gjort det hela helgen) men termometern verkar vara trasig för enligt den har jag 35,3 och det kan ju inte stämma..
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-02-27 11:17:07 följande:
    Kaffesumpsliknande kräkningar skall alltid kollas upp oavsett gravid eller inte. Du kan ju alltid söka på akuten.
    De tar inte emot mig på akuten eftersom att jag är gravid, då måste jag till förlossningen. Jag fick en cysta som inte hade något alls att göra med graviditeten, och var inne på akuten för flera veckor sedan, och då fick de hämta personal från förlossningen i alla fall "för säkerhets skull". Men jag har lämnat meddelande hos min BM nu, hoppas hon ringer upp senare idag!
  • Dr to be

Kräks du blod ska du kontakta sjukvården. Vänta inte på bm. Ring din vårdcentral eller förlossningen och se till att få komma på kontroll idag.

• Anonym
    Dr to be skrev 2012-02-27 12:02:59 följande:
    Kräks du blod ska du kontakta sjukvården. Vänta inte på bm. Ring din vårdcentral eller förlossningen och se till att få komma på kontroll idag.
    Är det blod då, även om det inte är rött? Svårt att veta så här på ett internetforum i och för sig... Har kräkts lite igen, ringer 1177 nu för att se vad de säger, om jag ska ringa spec MVC så jag kan få en tid där idag kanske..
Svar på tråden Gravid v35 och kräks blod??