• Emmmsan

Har PCO och planerar syskon.

Jag fick reda på att jag har PCO för ca 5 år sedan då jag var hos en barnmorska/gynekolog (?) på grund av att jag inte hade fått tillbaka min mens efter att ha slutat med p-piller ett år tidigare. Jag hade inte slutat med dom för att bli gravid utan var bara less på att proppa i mig hormoner och att jag på grund av det hade noll sexlust.
    Eftersom jag hade PCO och inte försökte bli gravid så blev jag rekommenderad att börja med p-piller igen så det gjorde jag. Men bara några månader efter det så bestämde jag och min sambo oss för att vi skulle försöka skaffa barn så jag slutade än en gång med p-pillrena och förberedde mig samtidigt på det värsta, dvs att jag inte skulle få varken ägglossning eller mens av mig själv och att det skulle ta låång tid innan jag blev gravid. Gissa om jag blev förvånad när mensen dök upp ca 40 dagar efter sista pillret och när graviditetstestet en månad senare visade ett stort fint plus. Jag hade aldrig vågat tro att det skulle gå så fort i och med att jag hade fått diagnosen PCO.

Nu har jag och sambon bestämt oss för att skaffa ett syskon så i november slutade jag med p-pillrena igen och även denna gång var/är jag förberedd på att det kommer att ta lång tid. 29 dagar efter sista pillret kom en mens (dvs i mitten på december) och under den menscykeln så kände jag tydligt av en äl vilket förstås väckte en smula hopp. Men sedan har det inte hänt mycket. Fick en pytteliten blödning i slutet av januari, ena dagen kom det lite brunt och sedan hade jag svagt färgade flytningar i två dagar efter det. Först trodde jag att detta var någon typ av mellanblödning då jag hade liknande varje månad veckan innan mens när jag åt p-piller men nu är jag osäker, var det kanske en pytteliten mens? Efter den har det inte hänt något mer och det känns så himla frustrerande att försöka bli gravid när man vet att kroppen inte fungerar som den ska. Nu har dessutom min förbaskade acne på rygg och bröst kommit tillbaka och dessutom har jag fått väldigt torra slemhinnor vilket ju inte gör det hela enklare.

När jag fick reda på att jag har PCO gjordes bara ett vaginalt ultraljud men nu efteråt har jag förstått att man oftast även tar blodprov. Jag skulle väldigt gärna vilja få en grundlig undersökning angående min PCO så jag vet om det ens är någon idé att vi försöker själva. Men känner mig väldigt osäker på om det ens är någon idé att ringa en barnmorskemottagning angående detta då jag tidigare tyvärr inte har blivit tagen på allvar när jag ringt och varit orolig när mensen inte har dykt upp. Vad tror ni kan man få hjälp eller åtminstone få komma på en undersökning fast än det gick fort att bli gravid förra gången och även fast vi en så länge inte har försökt så länge?

• Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.
  • Emmmsan

Va kul Frusen att det äntligen snart är dags för pergotime. hoppas det kommer ta sig på första kuren. Jag går själv och väntar på att få börja med primolut nor. Den 22:a augusti ska jag börja är det tänkt så det är ett tag kvar. Men oj va jag längtar. Då kanske man kan få upp hoppet igen och känna att det händer något. Fattar inte varför jag hade sån mensvärk förra helgen + måndagen för någon mens har då inte dykt upp. Tror ni det kan ha varit ägglossning? Verkar iof lite konstigt att man har ont så länge då??? Hur brukar ni känna av eran ägglossning? Får ni ont? hur länge i så fall? Ja man får ju förstås vänta och se. Var det ägglossning så lär det ju komma mens om ca 1-1 1/2 vecka eller kanske några gravsymtom för i så fall tror jag vi prickade in det ganska bra .

• Meja2011

Tack:) de e bara så svårt att ta in. Det ska vi försöka med, började ju inte så bra med art Meja satt i halsen och kipa efter andan, och jag till akuten pga astman haha men nu är allt bra och vi tar nya tag;)

FruSen: härligt att snart få börja:)

Emmsan: det kan det ju ha varit, jag har ont 2-3 dagar vid ägglossning. Sen brukarcdwg släppa, utom denna gång då det bara fortsatte.

• Emmmsan
    Meja2011 skrev 2012-08-03 19:53:54 följande:
    Tack:) de e bara så svårt att ta in. Det ska vi försöka med, började ju inte så bra med art Meja satt i halsen och kipa efter andan, och jag till akuten pga astman haha men nu är allt bra och vi tar nya tag;) FruSen: härligt att snart få börja:) Emmsan: det kan det ju ha varit, jag har ont 2-3 dagar vid ägglossning. Sen brukarcdwg släppa, utom denna gång då det bara fortsatte.

Ok. Det låter ju lovande Då kanske det var ägglossning hittar iaf ingen annan förklaring på det. Så man kan ju alltid hoppas.
  • Treasures
    Emmmsan skrev 2012-08-03 19:46:43 följande:
    Va kul Frusen att det äntligen snart är dags för pergotime. hoppas det kommer ta sig på första kuren. Jag går själv och väntar på att få börja med primolut nor. Den 22:a augusti ska jag börja är det tänkt så det är ett tag kvar. Men oj va jag längtar. Då kanske man kan få upp hoppet igen och känna att det händer något. Fattar inte varför jag hade sån mensvärk förra helgen + måndagen för någon mens har då inte dykt upp. Tror ni det kan ha varit ägglossning? Verkar iof lite konstigt att man har ont så länge då??? Hur brukar ni känna av eran ägglossning? Får ni ont? hur länge i så fall? Ja man får ju förstås vänta och se. Var det ägglossning så lär det ju komma mens om ca 1-1 1/2 vecka eller kanske några gravsymtom för i så fall tror jag vi prickade in det ganska bra .

Jag har också ont i flera dagar vid ÄL. Nu sist var nog värsta gången....hade så ont på lördagen att jag tidvis gick dubbelvikt men inte positivt ÄL test förrän på måndagen. Hoppas det är det ditt magont berodde på!
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • saramandis
    Meja2011 skrev 2012-08-03 15:08:37 följande:
    Nu tror jag på det:) slänger in en bild när jag kommit hem från semestern i Sthlm.

Vad roligt, Grattis igen Meja 2011!!!

• saramandis
    Treasures skrev 2012-08-01 23:31:57 följande:
    saramandis - Jag längtar såklart också som en tok tills de öppnar, bara en vecka kvar nu Angående ÄL-test så har jag också använt billigatester och de har fungerat bra, men jag har kompletterat med CB nör de gett utslag för att bli säkrare. De kunde visa starkt tre dagar, nen bara en av dem var cb positivt. Lycka till med testandet!

Några dagar kvar nu tills de öppnar, du får skriva här sen hur det gick =)

Har tänkt att inte testa ägglossningstest denna månad, känner att jag bara blir stressad av dem när de alltid visar negativt. Men vi får se, den här månaden, har väl haft ägglossing nu, enligt kalendern, känner aldrig av ägglossingen =(
  • FruSen

Nu är nog mensen på g!
    Upptäckte ikväll att jag börjat småblöda lite! Hoppas det kommer igång under natten så jag kan räkna första blödningsdag från och med imorgon! Skrattande
    Jag har nog aldrig tidigare längtat så efter att få mens!

• TheBlueOcean

Här har man sprungit som en dåre när man sett post bilen komma ^^
    Även om jag vet att det kan ta en tid innan ja får kallelsen men vill veta vilket datum jag ska längta till!!  

• Treasures

Hej tjejer
    Jag är helt förstörd idag och övertygad om att jag har fått ett till MA eller håller på få ett MF. Korkad som jag är så tog jag ett nytt gravtest idag bara för att försäkra mig om att det fortfarande var lika starkt och fint som för två veckor sedan. Men det var mkt svagare....är så jäkla ledsen nu. Jag är i v 6+6, så HCG ska ju inte ha börjat sjunka ännu. Väntar på att bli uppringd av KK, känner att jag inte kan fungera normalt nu och vill inte slösa bort min sista semestervecka med att vara ledsen pga att inte veta. Tror ju inte att de kommer vilja ta emot mig, men samtidigt så lovade ju läkaren jag hade vid MA:t och skrapningen att jag skulle få komma utan tjorv om det skulle bli några bekymmer vid en ny graviditet.

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Meja2011

Nej:( vad är det jag läser! Håller tummarna så hårt det går att det inte är ngn fara. Blöder du? Eller varför började du misstänks det? För det svaga testet? Åhh snälla låt det inte vara så

Svar på tråden Har PCO och planerar syskon.