• Anonym (grundskoleelev)

Får man hoppa av nian?

Hej!
    Jag är femton år och går i nian.
    Jag vet att man har skolplikt tills man är 16 år i Sverige, men kan man hoppa av nian när man fyllt 16?
    En i min klass säger nämligen att han kanske ska hoppa av nu när han fyllt 16. Kan man det?
    Så att man aldrig går utan nian?
    (vill tillägga att JAG inte tänker hoppa av. Låter rätt korkat. Jag tänker gå på gymnasiet)      

• Svar på tråden Får man hoppa av nian?
  • Ms H

Det är skolplikt i grundskolan, gymnasiet är frivilligt. Har inget med ålder att göra.

• mamita64
    Anonym (grundskoleelev) skrev 2012-02-27 17:31:05 följande:
    Hej!
    Jag är femton år och går i nian.
    Jag vet att man har skolplikt tills man är 16 år i Sverige, men kan man hoppa av nian när man fyllt 16?
    En i min klass säger nämligen att han kanske ska hoppa av nu när han fyllt 16. Kan man det?
    Så att man aldrig går utan nian?
    (vill tillägga att JAG inte tänker hoppa av. Låter rätt korkat. Jag tänker gå på gymnasiet)      
    Jag var i den sitsen när jag var knappa 16. Så trött på skolan och ville inte vara kvar
    Jag gick till rektorn och snackade och han fick mej att gå kvar.
    Man kan inte hoppa av egentligen, men man kan ju skolka.
    Något som jag tycker är väldigt synd. Bättre då att få anpassad skolgång, läsa en del dagar och praktisera de andra
  • lövet2

Nej, man måste gå ut nian. Det som händer annars är att skolplikten finns kvar, och då är man rätt låst av myndigheterna fram tills man fyllt 18 år.

• Anonym (Razorvine)

Kan och kan, dom kan ju inte spika fast honom där. Men enligt lagen har han skolplikt.

Och det är väl ganska blåst att straffa ut sig så tidigt. Men visst, är man en fegis så kanske det känns bra att rymma från sitt framtida liv.

Den som vill kan oftast förhandla och försöka få ut en lösning av det hela.

• Anonym (ajaj)

om en elev skolkar och undviker att vara i skolan är dess vårdnadshavare ansvariga för att man kommer till skolan. Går inte det kan de få betala böter, soc kopplas in och funkar absolut ingenting kan det bli tal om hämtning av polis. Tror inte din kompis vill att nåt av det ska hända...

• Anonym (grundskoleelev)

Ok, så man har skolplikt fram tills man går ut nian?
    Oavsett ålder?
    Kan de förresten tvinga en att gå om nian om man har IG i typ allt?
    Tror för övrigt att det mest är som han vill verka cool   Flört

• Anonym (Razorvine)
    Anonym (grundskoleelev) skrev 2012-02-27 19:16:42 följande:
    Ok, så man har skolplikt fram tills man går ut nian?
    Oavsett ålder?
    Kan de förresten tvinga en att gå om nian om man har IG i typ allt?
    Tror för övrigt att det mest är som han vill verka cool   Flört
    Stackars fjant. Och stackars hans föräldrar, om de inte är felnavlade.

Risk för penningböter (vitesföreläggande)

Om en skolpliktig elev inte fullgör sin skolgång och detta beror på att vårdnadshavaren inte har gjort sitt för att barnet går i skolan kan den ansvariga politiska nämnden förelägga föräldern att ta sitt ansvar. Vitesföreläggande betyder att vårdnadshavaren hotas med penningböter om inte eleven uppfyller skolplikten. Kommunen använder sig av vitesföreläggande endast efter att skolan försökt komma till rätta med situationen på andra sätt, t ex genom samtal med föräldrar, stödåtgärder eller anmälan till socialtjänsten.

I Eksjö kommun är det kommunstyrelsen som beslutar om vitesföreläggande. Högsta belopp som kan utdömas är 25 000 kr. Vårdnadshavaren får då information om de krav som ställs så att denne har möjlighet att uppfylla dem. Om föräldern därefter ser till att barnet kommer till skolan slipper man vitespåföljden.

Utdömande och indrivning av vite

Om vårdnadshavaren trots viteshotet inte ser till att barnet kommer till skolan så ansöker kommunen hos länsrätten att vitet ska dömas ut. Det är inte tillåtet för kommunen att skicka räkning till föräldern. Länsrätten gör då en ny utredning av ärendet och kan då besluta att vårdnadshavaren måste betala böter. Domstolen kräver in pengarna.

---
  • mamita64
    Anonym (Razorvine) skrev 2012-02-27 20:08:03 följande:
    Stackars fjant. Och stackars hans föräldrar, om de inte är felnavlade.

Risk för penningböter (vitesföreläggande)

Om en skolpliktig elev inte fullgör sin skolgång och detta beror på att vårdnadshavaren inte har gjort sitt för att barnet går i skolan kan den ansvariga politiska nämnden förelägga föräldern att ta sitt ansvar. Vitesföreläggande betyder att vårdnadshavaren hotas med penningböter om inte eleven uppfyller skolplikten. Kommunen använder sig av vitesföreläggande endast efter att skolan försökt komma till rätta med situationen på andra sätt, t ex genom samtal med föräldrar, stödåtgärder eller anmälan till socialtjänsten.

I Eksjö kommun är det kommunstyrelsen som beslutar om vitesföreläggande. Högsta belopp som kan utdömas är 25 000 kr. Vårdnadshavaren får då information om de krav som ställs så att denne har möjlighet att uppfylla dem. Om föräldern därefter ser till att barnet kommer till skolan slipper man vitespåföljden.

Utdömande och indrivning av vite

Om vårdnadshavaren trots viteshotet inte ser till att barnet kommer till skolan så ansöker kommunen hos länsrätten att vitet ska dömas ut. Det är inte tillåtet för kommunen att skicka räkning till föräldern. Länsrätten gör då en ny utredning av ärendet och kan då besluta att vårdnadshavaren måste betala böter. Domstolen kräver in pengarna.

---
    Undrar om det görs.
    Läste igår att 1500 elever per år " hoppar av " grundskolan.
    Om en elev skolkar så mkt så antar jag att vårdnadshavare kontaktas och man håller en elevvårdskonferens och kommer fram till tex anpassad studiegång.
  • Anonym (ajaj)

Det är nog inte så vanligt att det går så långt och tror nog att de flesta ser det som ett misslyckade om så skulle vara. Klart man försöker allt innan dess.

Men jag hoppas att varje tonåring som funderar på detta kan inse att det först drabbar föräldrarna och i längden en själv, eftersom det är svårt att komma vidare utan grundskolebetyg. Såg ett program senast igår på tv om tonåringar som inte gått gymnasiet och hur svårt de hade att komma nån vart i livet

Svar på tråden Får man hoppa av nian?