• Lillifee

Hur ser ni på att få göra egna utlägg på arbetet då ni handlat till jobbet?

Min chef föreslog idag att jag kunde själv lägga ut för att köpa en sak till IT (ca 200 kr)  för det var det enklaste tillvägagångssättet (!). Vi har nåt kort men det är väl bara han och ca två p till som använder det. Rent principiellt tycker jag inte man ska behöva lägga ut nåt själv om det är till jobbet. Nu känns det nästan som om jag tappat lusten att utföra en arbetsuppgift eftersom det blir såna hinder... Vad tycker ni andra? Överreagerar jag för en så liten summa? Inte finns det någon regel om att en arbetsstagare ska kunna lägga ut från egen ficka?! Vad skulle ni göra?

• Svar på tråden Hur ser ni på att få göra egna utlägg på arbetet då ni handlat till jobbet?
  • MammaTove

Vi kan absolut lägga ut, men då lämnar vi ju in kvitto med tidrapporten och får tillbaka pengarna på nästa lön.. Borde väl vara samma på ditt jobb?

• Capt Janeway

Lägga ut pengar; helt okej om du har pengarna men du måste väl redovisa det till HR/lönekontor så du får tillbaks pengarna snarast?

• before

Jag lade ut 1300 kr nyligen, fick det på lönen sedan samma månad.

• Lena

Helt okej med utlägg. Lämnade in utlägg för 4000kr senast

• Nyfiken gul

självklart får man ju tillbaka pengarna man lägger ut ur egen ficka - var det inte så chefen menade då? 

Vi köper då och då saker för egna pengar, men vi lämnar in både bensinkostnad och inköpskvitto till chefen/lönekontoret och får självklart tilblaka dom pengarna sen.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Atamon

Är det en summa på säg 200:- tycker jag det är helt okej, uppåt tusenlappen känns inte lika okej att ligga ute med om det är långt till lön. Oftast så tycker jag att det är enklare att lägga ut själv, skriva in det och få tillbaka pengarna än jaga rätt på kortet för att sedan lämna tillbaka det och samtidigt redovisa.

• tro  hopp  kärlek

Jag kan lägga ut, men inte större summor då jag/vi får tillbaka summan och sen betalas det skatt på den.
    Så då förlorar man. 

• Purpurbräcka
    tro hopp kärlek skrev 2012-02-27 18:49:04 följande:
    Jag kan lägga ut, men inte större summor då jag/vi får tillbaka summan och sen betalas det skatt på den.
    Så då förlorar man. 
    Man drar väl ingen skatt för ersättning för utlägg?! Antingen jag eller ditt lönekontor måste ha fått något om bakfoten där.

Hur kan annars folk gå med på att lägga ut flera tusen? 
  • Erki

Det har ni fått alldeles om bakfoten. Det skall aldrig dras skatt på utlägg du gjort åt företaget. Det är en ren nettoersätting mot uppvisande av kvitto.

• Purpurbräcka
    Lena skrev 2012-02-27 19:25:30 följande:
    Man betalar inte skatt på utläggen.

Jag tänkte väl det!
  • tro  hopp  kärlek

Jo det har dragits skatt på totalsumman , tycker med det har varit helt fel och inte köpt något efter det.

• Lena

Tro hopp och kärlek: då har er ekonomiavdelning gjort fel.

• jlhm
    tro hopp kärlek skrev 2012-02-27 19:51:12 följande:
    Jo det har dragits skatt på totalsumman , tycker med det har varit helt fel och inte köpt något efter det.

Dags att byta ut löneadmin på ditt jobb

Det ska du klaga på och se till att de korrigerar, om inte blir det ju fel i räkneskapen för företaget.

• katalysator

Inga problem för min del heller, har ofta lagt ut pengar i jobbet. Vi har en särskild blankett för redovisning av kvitton, och får tillbaka pengarna inom en vecka, behöver inte vänta på nästa lön. Om man måste göra utlägg men inte har råd att lägga ut pengar själv så kan man få ett personligt förskott, eller så betalar nån som har ett jobb-betalkort, men oftast handlar det om ganska små summor.

• LaFontaine

Jag lägger ofta ut pengar i tjänsten. De får jag sen alltid tillbaka på nästkommande lön, om jag kommer ihåg att skicka in kvittot i rätt tid vill säga. 

Jag ser faktiskt inget problem med det. Jag tycker nog att det är oerhört kinkigt att gnälla om det om man nu inte sitter i en knivig ekonomisk sits. 

• tro  hopp  kärlek
    Lena skrev 2012-02-27 19:57:57 följande:
    Tro hopp och kärlek: då har er ekonomiavdelning gjort fel.
    Ja har misstänkt att det inte ska vara så, men det var så många år sen...nu har vi visakort att handla på.
    Det har inte varit några stora summor, men ändå har ju folk dragit sig för att handla privat efter detta......det kanske tom har ändrat sig då en väldigt ekonomisk kollega gick backFlört  misstänker att hon klaga på lönekontoret direkt..men har inte frågat!
Svar på tråden Hur ser ni på att få göra egna utlägg på arbetet då ni handlat till jobbet?