Inlägg från: livetoday |Visa alla inlägg
  • livetoday

Hobbyverksamhet - frågor

Hej!

Jag har en hobbyverksamhet och ska börja ta betalt. Hur mycket får jag tjäna innan jag måste skaffa en enskild firma?
    Räknas utgifter bort eller är det rena intäkter vi pratar om i det beloppet?

är det ok att skriva ut priser på sin hemsida och att det är en hobbyverksamhet?

Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Hobbyverksamhet - frågor
  • livetoday

Jaa men jag vill ha det förklarat för mig ;)

• livetoday
    mrsStatham skrev 2012-02-27 20:41:55 följande:
    seriöst
    www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206...
    Den är på tre a5 sidor.
    Det gör inte ont att läsa den. Jag lovar 
    Men snälla du. Du måste ha ett tråkigt liv som har tid och ork att irritera dig på detta.

Jag tror inte jag får ont av att läsa den. Jag lovar.

Tragisk
  • livetoday

Tack ni andra.
    Planen är att kontakta Skatteverket. Ville ha lite kött på benen först.
    Och ja, självklart har jag tänkt att läsa broschyren också.
    Men det kan vara skönt och bra att få det förklarat för sig. Då tycker jag inte ett forum är fel.

• livetoday

Det är frivilligt att svara på frågor i forum, det vet ni bittra va?

• livetoday
    LinnaLi skrev 2012-02-27 21:05:03 följande:
    Det kan dock vara så att du får fel info här, så kontakta SKV så får du prata med någon som har koll. :) Lycka till!
    Mm det ska jag absolut göra! :) Tack o tack!
  • livetoday

Jag kan läsa och förstå en broschyr.
    Jag kan lyfta luren och ringa Skatteverket.

Jag kan också ha en lust av att bolla med Svenssons i ett forum.

Och jag kan för mitt liv inte förstå varför du kommer inte här med din attityd och slösar din tid på lilla mig?

• livetoday
    Stormorsan skrev 2012-02-28 11:08:29 följande:
    Så här är det.

Skatta gör man från första kronan i vinst. (vinst = intäkter - kostnader)

Moms skall betalas när omsättningen uppnår 30 000 kr (omsättning = försäljningsintäkter utan avdrag för kostnader)

Man har anteckningsskyldighet dvs spara anteckningar, räkningar, kvitton för kontroll av deklarationen. Handlingar bör bevaras i minst 7 år.

Hobbyverksamhet är ingen företagsform och betyder inte att själva affärsverksamheten är på hobbynivå, utan att försäljningen sker pga ett överskott i någon form av hobby, och att hobbyn i sig saknar vinstsyfte.

Om verksamheten är självständig, varaktig och har vinstsyfte så är det näringsverksamhet och inte hobby.

Åh, tack!

Jag fotograferar vid sidan av mitt heltidsjobb.

Jag har köpt en utrustning som jag betalar av på varje månad. Den måste väl räknas som en kostnad?
    Och jag behöver köpa en bättre dator till redigering av bilder, räknas den isåfall som en kostnad?

Jag vill börja ta betalt för fotograferingar man har lagt ut så pass mycket på det så egentligen kommer jag ligger minus ganska länge till.
    Hade varit skönt att vänta med enskild firma till hösten.
  • livetoday
    livetoday skrev 2012-02-28 13:08:45 följande:
    Åh, tack!

Jag fotograferar vid sidan av mitt heltidsjobb.

Jag har köpt en utrustning som jag betalar av på varje månad. Den måste väl räknas som en kostnad?
    Och jag behöver köpa en bättre dator till redigering av bilder, räknas den isåfall som en kostnad?

Jag vill börja ta betalt för fotograferingar man har lagt ut så pass mycket på det så egentligen kommer jag ligger minus ganska länge till.
    Hade varit skönt att vänta med enskild firma till hösten.
    Fast om jag ska köpa dator hade det varit bra att kunna dra av momsen...
  • livetoday
    Stormorsan skrev 2012-02-28 16:23:32 följande:
    Du får inte dra av hela utgiften för dyrare utrustning med längre användningstid på en gång. Då får man istället göra förslitningsavdrag.

Med dyrbar räknas överstigande ett halvt prisbasbelopp. Längre tid = mer än tre år.

Du får givetvis inte dra av momsen.

Om utrustningen används även för andra ändamål får man göra avdrag för en skälig del av förslitning.

Att du ligger minus spelar ingen roll i sammanhanget. Det är om det finns ett vinstsyfte eller ej som avgör.
    Verkar som det är bäst för mig att skaffa enskild firma med en gång.. Har inget vinstsyfte men med tanke på hur det räknas så lär jag väl gå plus inom kort..

Jag menar att det är bättre att köpa dator om jag har enskild firma, förstår att moms inte finns i en hobbyverksamhet.

Finns det nåt visst belopp man får tjäna utan att skatta för moms i en enskild firma tro? Känns tråkigt att ha höga priser när det bara är en hobby.. Men jag har inte råd att gå minus och det gör jag med tanke på inköp av utrustning och rekvisita..
  • livetoday
    Stormorsan skrev 2012-02-28 19:07:28 följande:
    Nej det finns inget fribelopp för moms och skatter. Däremot är det så att om har större inköp än du sålt för så får du ju tillbaka mellanskillnaden på momsen. Skatt betalas bara om det finns någon vinst.

T ex inköp av utrustning för 30 000 kr varav 6 000 kr är ingående moms. Du säljer tjänster för 15 000 kr varav 3 000 kr är utgående moms. Då får du inte betala in någon moms utan får tillbaka 3 000 kr från skatteverket istället.  
    Tack för engagemanget!
    Jag har läst lite företagsekonomi på gymnasienivå så jag är med på momstänket.

Det dumma är att jag köpte min utrustning i höstas och det går väl inte att räkna av året efter?!

Eftersom jag ska ha en enskild firma förr eller senare är det väl lika bra att köra på det med en gång, så inte folk retar upp sig på min hemsida att jag jobbar svart eller nåt.
    Och det är väl egentligen inget man kan förlora på, mer än att det blir lite jobb med bokföring osv..
Svar på tråden Hobbyverksamhet - frågor