Inlägg från: ruthen |Visa alla inlägg
  • ruthen

Hobbyverksamhet - frågor

737 dagar skrev 2012-04-13 17:27:49 följande:
    Ringde skatteupplysningen igår och om jag fattade det rätt skulle man betala typ 60% skatt på all vinst. Tycker det är helt galet mycket..
    Japp, jag var på en endagskurs en gång som skatteverket och några fler hade hand om, som handlade om att starta eget företag och de sa att man inte kommer undan med att betala mindre än 62% skatt.
    När jag berättade det för en egenföretagare i new york city trodde han inte på mig. 

Ni kommer väl ihåg astrid lindgren som skulle få betala 102% i marginalskatt.. 
  • ruthen
    737 dagar skrev 2012-04-17 16:15:43 följande:
    Det är hysteriskt mycket.. Detta innebär att jag skulle tjäna 34kr per enhet jag tillverkar. Tar ut 120kr för de. Det är ungefär 30min jobb.. Om man inte räknar med att skaffa material osv. Inte speciellt värt.
    Jag håller med dig. Det är därför det är så få egenföretagare i Sverige också för det är helt omöjligt att gå runt. Enda skillnaden mellan hobbyverksamhet och eget företag är att man slipper betala in moms som hobbyarbetare så försäljningspriset blir därmed 20% lägre än det hade varit annars.

Jag läste en rolig bok i usa om att göra sin hobby till företag och hade det varit sådana regler i sverige hade jag startat företag i sverige. I sverige har vi ett annat system, med bidragssystemet, som gör att eftersom det är så dyrt att anställa en hantverkare pga han måste betala så mkt skatt, så utgår bidrag (rotavdrag) så att det ska bli lite billigare. Väldigt mkt skyfflande med pengar fram och tillbaka. 
  • ruthen
    Stormorsan skrev 2012-04-18 20:56:27 följande:
    Det är inte riktigt sant. Även hobbyverksamhet måste betala moms när omsättningen överstiger 30 000 kr däremot är det inte tillåtet att dra av moms så omkostnaderna är 20 % högre.
    Jaha, det hade jag inte fattat. Det låter ju rimligt i och med att endast företagare får dra av momsen. Enda roliga med att ha hobbyverksamhet då verkar ju vara om man är riktigt gammal för då är arbetsgivaravgiften (socialaavg) lägre än för en hobbyarbetare som är född 1980. Man kan ju undra om gamla tanter som säljer sockar på julmarknader verkligen skattar som hobbyverksamhet eller om de säljer svart.  Jag tycker skatten på hobbyverksamhet är så hög så jag förmodar att de (staten) inte får in någonting. Gapar man efter mycket mister man ofta hela stycket.
Svar på tråden Hobbyverksamhet - frågor