• queenofhearts

Valp på 13 v vill inte kissa ute

Hej
    Jag har ett problem med vår Grand danois valp som snart är 13 veckor.
    Nu när det varit så kallt ute så har han förknippat utomhus med kyla och väta.
    Något som inte alls är trevligt.
    Han har ingen som helst vilja att göra sina behov utomhus även om vi har givit honom Väldigt mycket beröm när han har gjort ute. Vi har även försökt att förstärka berömmet genom att ta upp honom i famnen (värme) och gå in igen (det som han mest av allt vill göra) efter att han gjort ute. Detta har gjort att när vi väl är ute så kissar han ute för han vet att då får han komma in igen. Men om vi inte går ut med honom stup i kvarten så går han gärna inne så fort han får chansen. Han kan ligga i sin säng och bita på ett ben för att på en sekund bara resa sig upp och kissa i sin säng.

Det har hänt flera gånger att han avsiktligt söker sig till sin säng när han är nödig. Är inte detta underligt?
    Jag kan förstå att han inte gillar att bli blöt om tassarna men det är ändå hans säng som han sedan ligger i.

Har fler haft problem med rumsrenhetsträningen där hunden inte vill gå ut över huvudtaget? Har det blivit bättre när det exempelvis blivit bättre väder?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Valp på 13 v vill inte kissa ute
  • Queen of all

Låter inte alls konstigt att han kissar i sin säng. Gjorde min hund också när hon var liten. Har för mig att dom flesta valpar gör det för att det är mjukt och skönt kanske. :P 

Men frågan är vad ni gör när han kissar inne???
    Det man ska göra för att dom ska lära sig att det är ute man ska göra det är att med en gång lyfta upp dom och ta ut dom. Gärna på en gräsmatta.
    Jag tog ut min hund i famnen, satte henne på gräsmattan och sa kissa. Hon fattade ju ingenting i början men det tog nog bara en vecka innan hon började fatta. Sen är det klart att en valp inte alltid hinner säga till sen heller, precis som barn. :P
    Men man får inte börja städa upp innan man tar ut hunden. Så fort man märker att hunden börjar kissa så ut med den. Helst avbryta den i kissandet så den kan fortsätta kissa ute istället och då berömma den. Med klapp och bus. =)

Min hund var också sån att hon inte alls ville kissa ute i början. Vilket kanske inte är så konstigt eftersom dom inte vet att dom inte får kissa inne förrän man har lärt dom det. Men sen när hon lärt sig det var det inga problem alls.

Det enda är ju att man verkligen måste passa valpen hela tiden. Aldrig släppa den ur sikte. :p 

Lycka till!! 

• Tristani

Det som kan vara bra att hunden har ett tryggt ställe ite som ni vet att den kissat på förut för dom kissar gärna på samma ställe när dom är så små, promenad för så små är inte så viktigt men man kan utöka stället ju äldre den blir.

Valpar kissar också gärna efter dom lekt, ätit och sovit, så det är bra att ta ut direkt när den gjort det! Lycka till!

• queenofhearts

Ja alltså vi har ju varit super noggranna redan från början att gå ut direkt efter han sovit/busat/ätit osv. När han kissat ute som sagt mycket beröm. Om vi har märkt att han har gått inne, som du säger..lyfta ut direkt. När vi går ut så fattar han ju att han ska gå ute..det är inte det som är problemet. Problemet är att han hellre går inne!

Jag går alltid som en hök över honom men det är som sagt svårt att hinna om han på en sekund bara reser sig och börjar kissa. Han visar liksom i de vanliga tecknen på att gå runt lite och nosa och gå runt innan han sätter sig.

• dezibel

Gå ut oftare i förebyggande syfte och bara strosa runt. Jag sprang med min sista valp 2-3 ggr/h annars gjorde hon inne, hon var "rumsren" runt 9-10 månader dvs kunde hålla sig ca 2 timmar.
    Din valp är bara 13 veckor så ha tålamod och gå ut ofta så kommer det lösa sig.
    Försök vara ute så mycket som möjligt och gå inte in förrän valpen gjort det den ska!

• Queen of all

Det är nog rätt olika från hund till hund hur fort det går innan dom fattar med. Min tjej fattade det jättefort och blev rumsren på bara ett par-tre veckor. Men jag har hört om dom som har fått kämpa i flera månader. :P 

Kämpa på bara!! Det kommer bli bra! 

• queenofhearts

Men ush, hålla på och springa ut och in flera gånger i timmen i flera månader. Inget jag ser fram emot.

Kan passa på att fråga en annan fråga också.

Är det någon som erfarit en väldigt pipig hund?
    Han gnäller direkt när han är det minsta illa till mods.
    Jag har ignorerat det från första början för att han inte ska lära sig att så fort han gnäller så får han uppmärksamhet.

Någon annan som haft en gnällig hund som slutar med det efter ett tag?

• dezibel
    queenofhearts skrev 2012-02-28 16:19:37 följande:
    Men ush, hålla på och springa ut och in flera gånger i timmen i flera månader. Inget jag ser fram emot.

Kan passa på att fråga en annan fråga också.

Är det någon som erfarit en väldigt pipig hund?
    Han gnäller direkt när han är det minsta illa till mods.
    Jag har ignorerat det från första början för att han inte ska lära sig att så fort han gnäller så får han uppmärksamhet.

Någon annan som haft en gnällig hund som slutar med det efter ett tag?
    Ja, springet ut & in tillhör valplivet så det är bara vänja sig och gilla läget men det visste du väl när du köpte valp Flört vissa hundar är inte rumsrena förren vid 1års ålder och innan ca 6 månader kan dom fysiskt inte kontrollera blåsan.
    Pipighet kan bero på otrygghet,stress,förväntan,understimulerin osv och jag tycker du gör helt rätt i att ignorera, ibland försvinner det och vissa är pratiga och piper hela livet. 
  • queenofhearts

Jo det är klart att jag var beredd men inte så länge kanske.
    Vår tidigare hund var i princip rumsren efter två dagar så det är min referensram.
    Men menar bara att man kan ju inte ha 100% uppsikt över en valp i ett år. Man jobbar ju osv.
    Det är bara tur att jag är hemma just nu så jag kan träna det mesta nu.

Ja han började pipa i princip direkt efter att han fick lämna mamman och alla syskonen så jag antar att det sitter kvar. Han kan börja pipa även om man sitter och klappar honom och ger honom uppmärksamhet också så han kanske bara ska bli mer trygga med oss kanske. Jag hoppas bara att det ger med sig snart. Det är svårt det där med stimulering när skrället inte vill vara ute också förresten :) Svårt också att veta om man lägger sig på rätt nivå. GD ska ju inte gå så mycket men han har massor med energi i omgångar, då vill man ju gärna att han ska få utlopp för det så han kan va lugnare inomhus.

• dezibel
    queenofhearts skrev 2012-02-28 18:14:17 följande:
    Jo det är klart att jag var beredd men inte så länge kanske.
    Vår tidigare hund var i princip rumsren efter två dagar så det är min referensram.
    Men menar bara att man kan ju inte ha 100% uppsikt över en valp i ett år. Man jobbar ju osv.
    Det är bara tur att jag är hemma just nu så jag kan träna det mesta nu.

Ja han började pipa i princip direkt efter att han fick lämna mamman och alla syskonen så jag antar att det sitter kvar. Han kan börja pipa även om man sitter och klappar honom och ger honom uppmärksamhet också så han kanske bara ska bli mer trygga med oss kanske. Jag hoppas bara att det ger med sig snart. Det är svårt det där med stimulering när skrället inte vill vara ute också förresten :) Svårt också att veta om man lägger sig på rätt nivå. GD ska ju inte gå så mycket men han har massor med energi i omgångar, då vill man ju gärna att han ska få utlopp för det så han kan va lugnare inomhus.
    Jag själv har turen att aldrig behöva lämna hundarna då dom är med på jobbet eller är hos mina fantastiska hundvakter! Vissa blir rumsrena snabbt andra mycket senare precis som att vissa klarar av att vara ensamma nån timme vid 5-6 månader och vissa aldrig klarar av att vara ensamma ens som vuxna.
    Inte behöver du gå med valpen så mycket, bara att vara ute och upptäcka världen, köra lite kontaktövningar, träna inkallning,busa mm brukar vara lagom för en valp. En valp som får rejsa av sig lös ute i sitt eget tempo tar aldrig skada!! Mycket kan du ju träna inne också om vädret är dåligt och valpen vägrar vara ute.
  • Joico

(Jag har inte läst andra svar)

Oj, du har inte haft valp förut va?
    Valpen är tretton veckor. Klart den kissar inomhus! Jättebra att ni berömmer valpen när den gör ifrån sig utomhus men skippa det där med att lyfta upp den. Det är en GD - hur länge förväntar ni er att kunna göra så? Obestämd 
     Jag hade inte heller siktat på att belöna valpen med att få komma in så fort den gjort ifrån sig. Utomhus är ju kul! Ska vara iaf. Om valpen fryser så sätt på den ett täcke. 

Om ni inte går ut med honom stup i kvarten så gör han ifrån sig inomhus? Well. Valpar SKA ut stup i kvarten! 

Tilläggas bör också, eftersom det är extremt viktigt, att valpar inte har egen kontroll över den muskel som håller in kiss och bajs. Valpen kan alltså rent fysiskt inte rå för att den kissar och bajsar på "fel" ställe. 

Svar på tråden Valp på 13 v vill inte kissa ute